hoe begin en eindig je met kleine kraaltjesrijgwerk

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Eveline66
Bead Dreamer
Contacteer:
hoe begin en eindig je met kleine kraaltjesrijgwerk

Bericht door Eveline66 » di 15 mar 2011 13:51

Hoi, ervaren kraalsters :lol: ik heb gezocht en gezocht maar geen antwoord op internet gevonden maar jullie kunnen mij vast en zeker helpen. Ik ben dus pas begonnen met sieraden maken en langzaamaan allerlei technieken aan het uitproberen en tot nu toe lukt dat best goed, al zeg ik het zelf :oops:
Maar nu wil ik beginnen aan het rijgwerk van kleine kraaltjes, ik heb bijv. nu een armband gemaakt in netting (zeg je dat zo ?) op memorywire, foto volgt nog. En ik wil nu aan een andere armband beginnen. Nu zie ik wel overal staan hoe je een nieuwe draad aanrijgt en dat snap ik. Maar hoe start en eindig ik nu met een rijgwerk en wel zo dat het er wel mooi uitziet. Die netting armband daar heb ik het eerste kraaltje vastgezet door knoopjes en tig keer door dat kraaltje geregen maar ik kan nu niet zeggen dat ik dat mooi vind en volgens mij kan het veel beter en mooier. Ik heb wel wat ervaring met kraaltjes op stof zetten en dan hecht je gewoon in het stof maar de draad gaat weer gewoon uit die kraaltjes schuiven. Wie o wie kan mij helpen, advies geven of een link sturen waar dit alles instaat. Alvast bedankt
groetjes Eveline :byebye
Liefs van Eveline :flowerysmile:

Vengy
Bead Fanatic

Re: hoe begin en eindig je met kleine kraaltjesrijgwerk

Bericht door Vengy » di 15 mar 2011 14:24

Als je begint met een rijgwerk zoals netting of peyote of herringbone
kun je eerst een stopkraaltje rijgen. Daar doe je de draad nog een keer doorheen halen
en dat stopt de overige kraaltjes om van je draad af te vallen..

Later doe je dat kraaltje weghalen dus geen echt knoopje inleggen.
Dan kun je twee dingen met het begindraad, meestal hou je iets van 15 tot 20 cm aan lengte over, die kun je gebruiken om extra kraaltjes aan te rijgen voor een slotje.

Of als je dat niet doet dan ga je die draad door je werk heen weven zeg maar
dus niet alleen door het eerste kraaltje, nee door heel je werkje.
Tussendoor kun je een klein knoopje leggen, maar als je goed wegwerkt is dat niet echt noodzakelijk...
Hoop dat zo iets duidelijker is... :mrgreen:
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

Hurms
Bead Lover
Contacteer:

Bericht door Hurms » di 15 mar 2011 19:51

@ Vengry
Wat een goede tip..... zat juist gisteren te priegelen met mn draadje en kwam er niet helemaal uit! zag dit topic en dacht laat ik even kijken!!

Heel handig tnx dames, de 1 voor het openen van het topic en de ander voor het duidelijke antwoord!
Creatieve groetjes,
Herma

Eveline66
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Eveline66 » di 15 mar 2011 22:18

Graag gedaan Hurms 8)

Vengy, bedankt voor je duidelijke antwoord :(L) . Ik snap het nu :oops: ik heb dat stopkraaltje een beetje fout begrepen lees ik in jouw bericht. In het patroon stond inderdaad stopkraal maar ik dacht dus dat ik die vast moest zetten. Ik kan nu in ieder geval starten met het volgende kleine kraaltjes projectje. Dank dank :banaan:
Liefs van Eveline :flowerysmile:

Vengy
Bead Fanatic

Bericht door Vengy » di 15 mar 2011 22:47

Heel graag gedaan hoor :wink: :mrgreen:
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

miss crea
Bead Reader

Bericht door miss crea » zo 27 mar 2011 07:40

Hoi hoi, ook nog even een reactie van mij. Ooit heb ik op een cursus het op een totaal andere manier geleerd. Namelijk door de draden aan het einde door kralen heen te halen (dus door je ketting heen, om het wat steviger te maken) en dan de laatste eindjes met een aansteker weg te branden. Het garen wordt dan een beetje plakkerig en plakt dus zo aan de rest van het draad.
Uitkijken dat je niet een te lang stuk draad gaat wegbranden, dat wordt niet mooi. Je ziet er zo helemaal niets meer van. Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd, anders hoor ik het wel.
Succes ermee!
"Voor het openen van de deur naar geluk is ieder tijdstip perfect!:

Gesloten