flat herringbone,kleiner kraal aan zijkant of niet

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:
flat herringbone,kleiner kraal aan zijkant of niet

Bericht door Sandra » di 08 feb 2011 19:57

Nu ik allemaal nieuwe miyuki's binnen heb kan ik het niet laten ook weer eens te priegelen met rocailles. ;) Ben eindelijk begonnen met platte herringbone voor armband.

Nu vroeg ik me het volgende af. Bij de meeste patronen zeggen ze dat je 'n kleinere kraal aan de zijkant moet gebruiken voor 'step up' zodat je het draad niet ziet. Bij 'n herringbone variant had ik kralen in dezelfde maat gebruikt, dan is het wat meer 1 geheel. Wel had ik weleens dat de kraal automatisch over de andere kraal heen ging, alsof het niet op zijn plek bleef zeg maar. Ik dacht dat het toch niet goed is om kraal in dezelfde maat bij zijkanten te gebruiken. Maar als ik goed naar http://2.bp.blogspot.com/_ZCbwlF755mA/R ... ring_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; kijk zijn de kralen bij de zijkant wel gewoon even groot.

Gebruiken jullie weleens kraal in dezelfde grootte voor de zijkant, voor de step up? Hebben jullie dan ook soms dat het als het ware 'dubbel klapt'? Niet bij alle rocailles, alleen soms bij 1, maar dan kan je het wel eenvoudig weer terug'buigen'.

Vengy
Bead Fanatic

Re: flat herringbone,kleiner kraal aan zijkant of niet

Bericht door Vengy » di 08 feb 2011 23:07

Ja hoor ik gebruik ook weleens een zelfde grootte kraal voor de stepup
maar t kan ook zeker zonder...
heb tot nu toe niet met rocailles gedaan, wel met delicaatjes en kubusjes en daar gebruikte ik dan een rocaille maatje 15 bij
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

Eostre
Bead Producer

Bericht door Eostre » wo 09 feb 2011 09:39

Ahum, ik ben geen expert hoor, maar ik ben bezig met een flat peyote werkje. Daarvoor gebruik ik delica's van dezelfde grootte. Ze blijven netjes op een rij liggen. Ik kan me voorstellen dat rocailles gaan draaien door de vorm. Wordt op de foto ook geen delica's gebruikt?

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » wo 09 feb 2011 10:18

Ja op de foto worden delica's gebruikt. Ik was al 'n keer bezig met 'n armband met delica's en dat ging op zich wel goed, maar soms 'klapte' de step up over de andere kraal. Kan je wel makkelijk terugkrijgen maar ik had toen het idee dat het 'n fout van mij was, dat je toch beter kleinere kralen moet gebruiken. Was dus nieuwsgierig wat de anderen meestal doen.

Maddy
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Maddy » zo 13 feb 2011 13:41

Er is bij herringbone ook een manier om zonder zijkraal een step-up te maken en volgens mij is dat bij de armband op de foto het geval, je steekt dan door het werk heen om bij de volgende toer uit te komen, op die manier heb je nl. geen extra zijkraal, vandaar dat het er ook zo vloeiend uitziet denk ik...
Wanneer je wél een zijkraaltje gebruikt voor de step-up valt een kleinere maat rocaille inderdaad beter. Wil je geen extra kraaltje aan de zijkant, kun je er dus voor kiezen om door het werk terug te steken om de step-up te maken.

Hier een uitleg hoe je de step-up zonder zijkraal maakt: http://whimbeads.com/cart.asp?pg=classr ... erringbone...zie het rode lijntje bij de laatste tekening onderaan.
Afbeelding Groetjes, Maddy

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » zo 13 mar 2011 12:25

Sorry dat ik nog niet had gereageerd, maar bedankt voor je tip, leuk te weten hoe dat ook kan!
Alleen als ik uitgebreid naar de foto kijk heb ik niet het idee dat het zo is gemaakt. De herringbone is zeg maar per 2 kralen naast elkaar, die als het ware 'naar elkaar leunen', dus linker 'wijst naar rechts' en rechter 'wijst naar links'. Als ik naar de kralen aan de zijkanten kijk, zie ik links 2 kralen die 'naar rechts wijzigen' en rechts 2 kralen 'die naar links wijzen'.

Bij een serpentine herringbone patroon moest het ook ongeveer zo (als ik patroon goed begreep), alleen toen ik het probeerde had je soms dat de kralen dan de verkeerde kant op 'schoot', dus niet plat op zijn plek blijft. Ik vraag me dus af of/wat ik verkeerd doe, of zou dat normaal zijn?

Ik ben wel inmiddels bezig met zo 'n platte armband met dan 15/0 rocailles aan de zijkant, dat gaat dan gewoon goed. Ik hoef niet deze ene voorbeeld precies zo na te maken, ik ben alleen nieuwsgierig of er 'n goede truc voor is of dat dat 'springerige' normaal is.

Maddy
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Maddy » zo 13 mar 2011 12:59

Ja je hebt gelijk, ik zie nu je het zo zegt ook dat ze 'anders' naast elkaar liggen...eerlijk gezegd weet ik niet op welke manier dat dan gaat nietweten
Afbeelding Groetjes, Maddy

Gesloten