Wat kan ik nu verkeerd hebben gedaan met een knijpkraaltje?

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
MarielleM
Bead Reader
Contacteer:
Wat kan ik nu verkeerd hebben gedaan met een knijpkraaltje?

Bericht door MarielleM » do 24 mei 2007 22:20

Ik ben nog maar een beginneling en ben vanavond een tijd bezig geweest met een geregen armband van 3 rijen. De uiteinden moesten vast met een knijpkraal en een kalotje. De armband was klaar en na 3 minuten hem om gehad te hebben knapte hij uit elkaar. :(

Losgeschoten op een kolotje/knijpkraaltje.

Het zal vast wel aan het knijpkraaltje gelegen hebben, maar wat heb ik dan fout gedaan?

Ik heb hem hard aangeknepen, moet je verder nog iets doen? Aan de zijkant nog aanknijpen ofzo?

En weet iemand misschien een goed boekje voor beginners? Waar ik de technieken een beetje goed kan leren? Kettelen gaat mij overigens weer wel goed af, waarom zo'n stom knijpkraaltje dan niet. :?

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » do 24 mei 2007 22:31

Zou het misschien kunnen zijn dat je het 'TE goed' heb afgewerkt? Ik bedoel dat het kalotje heel strak tegen de kralen aan zat, waardoor het te weinig speling had om soepel om je arm te kunnen vormen zeg maar? Ik bedoel, het is het mooist als de kralen strak tegen elkaar aan zijn, zodat je niet tussendoor de draad ziet, maar het heeft toch wat speling nodig, om het rond om je pols te kunnen dragen. Kun je zien op wat voor manier het kapot is gegaan? Ikzelf knijp de knijpkralen in 1x, ik buig nooit nog vanaf de zijkant, bij mij gaat het dan juist weer open.

Bij mij is het nog niet vaak gebeurd, nou ja wel stuk of 3 keer, maar ik had het idee dat het draad uit het knijpkraal gleed, alsof ik het niet strak genoeg had geknepen, misschien per ongeluk ook beetje vanaf de zijkant. Waarschijnlijk was het bij mij te rondig ipv echt goed plat, denk ik tenminste. Het is vooral lastig om het laatste kalotje goed te bevestigen, omdat het redelijk strak tegen de kralen aan moet, het lukt mij dan alleen met een dunne rondbektang, terwijl je bij het 1ste kalotje, als er nog niets is geregen, alle ruimte heb en met een grote platbektang kan knijpen.

Qua boeken ken ik niet zoveel boeken die echt heel leerzaam zijn, meesten vooral ter inspiratie. Je zou kunnen kijken naar de boeken van Gineke Root, die zijn vaak nuttig. Ook zijn er 2 boeken momenteel goedkoop te koop van Librero, nl Kralenrijgtechnieken en Sieraden met kralen, die kost maar 8,95 en gaat over veel speciale basistechnieken.

180sonic
Bead Lover

Bericht door 180sonic » do 24 mei 2007 22:32

hoi marielle,
het kan zijn dat je knijpkraaltje door de spanning je draadje doorgesneden heeft, is een mogelijkheid.maar als je draad echt losgeschoten is van je knijpkraaltje dan zou je hem dus steviger aan moeten knijpen..

het gebeurd mij ook nog wel eens hoor :roll:
en dan maar piele met dat hele kleine stukje draad om hem weer in elkaar te krijgen :roll:

succes!!

poppymieke
Bead Lover
Contacteer:

Bericht door poppymieke » do 24 mei 2007 23:47

welke draad heb je gebruikt want met visdraad heb je het wel makkelijker dat het knijpkraaltje de draad doorsnijdt

vicky stellwag
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » vr 25 mei 2007 05:28

kan door meerder zaken gebeuren:
- wat sandra al zei; te strak op de kralen de knijpkraal vast gezet
- de randjes van de knijpkraal kunnen te scherp zijn geweest
- misschien was de kwaliteit van je knijpkraaltje te zwak
- misschien heb je niet op alle plekken de knijpkraal echt dichtgeknepen
- heb je alle 3 de draden op 1 knijpkraaltje vastgezet? dan was dat
misschien iets te veel draad voor de knijpkraal
What's life whithout beads

Daysleeper
Bead Designer

Bericht door Daysleeper » vr 25 mei 2007 06:49

Even ter ondersteuning van wat al gezegd is:

Een te scherp knijpkraaltje kan draad doen knappen. Ik geef daarom de voorkeur aan rondere, afgewerkte (en iets duurdere) knijpkralen.

Verder zijn de boeken van Gineke Root inderdaad goed, want ze bevatten zowel inspiratie, als de technieken. Met duidelijke tekeningen gemaakt door Gineke zelf, een must voor elke sieradenmaakster.

Marjolein Wierda heeft pas een boek uitgebracht: Basistechnieken kralensieraden. Te bestellen bij onder andere bol.com, ook hierin staan basistechnieken.

Kralina
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door Kralina » vr 25 mei 2007 08:27

Waarschijnlijk heeft er een te grote spanning op gestaan.
Als een sieraad op acculondraad (gecoat staaldraad) wordt geregen, leg het sieraad dan altijd eerst in de ronde vorm zoals het ook om de hals of pols valt. Dan pas het laatste kalotje erop en het knijpkraaltje in het kalotje vastknijpen.

Op nylondraad gebruik ikzelf nooit knijpkralen. Als je dat toch wel aandurft gebruik dan buisvormige knijpkralen en geen ronde.

Enne, knijpkralen vastknijpen......ik zeg altijd tegen mijn klanten en lesvolgers dat ze net moeten doen alsof het iemand of iets is waar ze een pesthekel aan hebben. Flink knijpen dus.
Als U werk maakt van Uw hobby.

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » vr 25 mei 2007 08:58

Kralina schreef:...
Enne, knijpkralen vastknijpen......ik zeg altijd tegen mijn klanten en lesvolgers dat ze net moeten doen alsof het iemand of iets is waar ze een pesthekel aan hebben. Flink knijpen dus.
:lol: :lol: Zo doe ik het ook. Nou ja, nooit gedacht aan irritante mensen tijdens het knijpen :lol: maar ikzelf knijp 1x zo hard mogelijk, en daarna probeer ik er vanaf te blijven. Heb het idee dat als je er meerdere keren op knijpt, dus vanaf meerdere kanten, je meer kans heb dat het de draad door snijdt (voor zover dat kan bij staaldraad) of dat het toevallig weer net los raakt. Ook al is de knijpkraal zo stevig platgeknepen, als je hem weer los wil krijgen moet je gewoon vanaf de andere kant knijpen, dan is het zo weer open.

Daysleeper
Bead Designer

Bericht door Daysleeper » vr 25 mei 2007 09:02

Wat doen jullie qua knijpkralen?

Ik heb ronde gebruikt (goede ervaringen mee, alleen iets lastiger dichtknijpen, maar randjes zijn altijd stomp), vierkante (slechte ervaringen mee, scherpe randjes) en buisvormige (redelijk goede ervaringen mee, zijn niet scherp maar ook niet superstevig). De buisvormige zijn ook echt iets langer dat de ronde en vierkante.

Wat vinden jullie?

jammie
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door jammie » vr 25 mei 2007 10:04

ik heb dat 1 keer gehad, toen had ik een ketting gemaakt met hele kleine kraaltjes... daar heb ik van geleerd!! tegenwoordig knijp ik de knijpkraal dicht en die ik in het kalotje een beetje lijm zodat het ook echt dichtblijft en het draad er niet meer uit kan :wink:
groetjes,
samantha

miss-chris
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door miss-chris » vr 25 mei 2007 11:16

Daysleeper schreef:
Een te scherp knijpkraaltje kan draad doen knappen. Ik geef daarom de voorkeur aan rondere, afgewerkte (en iets duurdere) knijpkralen.
ben ik het helemaal mee eens, ik had ook vaak dat de draad bij het knijpkraaltje knapte, nu koop ik stevigere en iets duurdere knijpkraaltjes en het probleem is opgelost! :D

MarielleM
Bead Reader
Contacteer:

Bericht door MarielleM » vr 25 mei 2007 12:21

Bedankt, ik snap nu wat ik verkeerd heb gedaan.

Te strak gespannen en misschien toch niet hard genoeg geknepen.
Ik wilde het wel heel netjes doen en heb het kalotje strak tegen het laatste kraaltje aangehouden en toen dat knijpkraaltje dicht geknepen.

Ik heb overigens gecoat metaaldraad en ronde knijpkraaltjes gebruikt.

Nou ja, ik heb er van geleerd! En er komt een lekker lang weekend aan, dus kan ik flink gaan oefenen. :D

Dat boekje ga ik zeker bestellen bij Bol.

Mar-JoYa
Moderator
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » vr 25 mei 2007 18:59

Sinds ik twee knijpkraaltjes gebruik gaat het eigenlijk ook altijd goed. Ik rijg eerst een knijpkraaltje, dan het kalotje en dan nog een knijpkraaltje. Het draad steek ik lang het laatst geregen knijpkraaltje door het oogje van het kalotje terug en weer door het eerst geregen knijpkraaltje........ dan knijp ik beide knijpkraaltjes aan. Om dat zichtbare knijpkraaltje kun je dan altijd nog en knijpkraal verberger doen, voor een complete afwerking (hoop dat je er iets van snapt :roll: uitleggen is niet altijd makkelijk)
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

MarielleM
Bead Reader
Contacteer:

Bericht door MarielleM » za 26 mei 2007 22:46

Heb het boek vandaag gekocht, toch maar bij de boekhandel, want Bol beloofde het boek binnen 24 uur te leveren, maar het zat vandaag niet bij de post. Gelukkig kon ik het nog annuleren en heb ik het bij de boekhandel gehaald, waar ze nog net 1 exemplaar hadden :D

Het is echt een mooi boek. Met duidelijke foto's en beschrijvingen.
Erg handig voor een beginneling als ik!

Bedankt voor de tip!

Gesloten