Draad en afwerken lange ketting

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Lindje
Bead Believer
Contacteer:
Draad en afwerken lange ketting

Bericht door Lindje » wo 29 nov 2006 16:48

Ik wil graag een lange ketting maken, eentje die je 2/3 keer om je nek kunt dragen. Ik heb op forum gezocht. Volgens mij kan ik hiervoor
c-longaren gebruiken, maar ik kan dit in de shop van deze website niet vinden. Wel nylongaren, is dit hetzelfde? Waar kan ik anders die c-londraad vinden?
Hoe werk ik zo'n ketting af? Kan dat ook gewoon met een knijpkraal en dan een kalotje? Of kan het ook zonder een slotje, dat lijkt me mooier.

Lissie
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Lissie » do 30 nov 2006 11:55

Hoi Lindje,

Ik heb er niet zoveel ervaring mee, maar volgens mij kun je inderdaad gewoon C-lon garen gebruiken (verkrijgbaar bij o.a. kralenwerk). Je kunt de kralen oprijgen en dan je garen daarna dichtknopen. Zeker bij een lange ketting heb je niet echt een slotje nodig.
Eventueel zou je ook nog dun vissersgaren kunnen gebruiken. Dat is heel stevig en de dunnere soorten vallen ook nog soepel.

Marelle
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door Marelle » do 30 nov 2006 12:47

Ik gebruik zelf gecoat ijzerdraad voor die lange kettingen, dat vind ik toch een stuk steviger. Het is bij mij namelijk al 2 keer voorgekomen dat mijn lange ketting met nylondraad brak. En dat is niet echt leuk kan ik je vertellen!!!
Een slotje eraan vind ik wel erg handig, want mocht je hem 3 keer om je nek willen doen (strak zeg maar) dan kan dat niet zonder slotje. En met een slotje kun je hem op veel verschillende manieren dragen...

Aan het eind maak ik aan de ene kant een slotje, aan de andere kant een ringetje en aan het ringetje ketel ik nog een rijtje kralen, zodat je een leuke hanger aan je ketting krijgt en dan kun je hem echt op veel manier dragen.
Ik heb er geen foto van, maar wel van een ketting die helemaal geketelt is, dat geeft wel een idee van hoe het eruit ziet.

Afbeelding
Afbeelding

Elsje
Bead Brilliant

Bericht door Elsje » do 30 nov 2006 12:47

Je kunt het zonder slotje maken door de laatste kraal over te slaan als je je draad terug rijgt. Wat ik bv heb gedaan is aan het uiteinde van zo'n kettting een soort lusje rijgen van rocailles waar ik een "bedel"aan heb gehangen. daarna weer terug rijgen en steeds een knoopje in de draad leggen.
Groetjes Els,

Gesloten