Hoe zit dat met de peyotesteek?

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
ingeling
Bead Interested
Hoe zit dat met de peyotesteek?

Bericht door ingeling » di 26 sep 2006 20:08

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe de peyotesteek precies in zijn werk gaat?
Ik kom de term nl nogal vaak tegen en ook na een zoektocht in dit forum ben ik nog niets wijzer, helaas....
Het lijkt mij nl leuk om bijv zo'n ''freeform" armband te maken en ik begrijp dat die steek dan nogal vaak gebruikt wordt.
Heeft iemand een uitleg voor mij?

Zoiets als dit zou ik toch wel heel graag maken (wanneer ik wat meer gevorderd ben dan.... maar wie niet waagt???? :D )

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ingeling op di 26 sep 2006 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Ingrid

samira
Bead Fanatic

Bericht door samira » di 26 sep 2006 20:21

Misschien heb je hier iets aan ... http://www.beadandbutton.com/bnb/object ... basics.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes! :thumb:
Groetjes Wendy

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » di 26 sep 2006 20:22

Je kan kijken naar linkspagina van kralen.com , daar staan een aantal links naar peyote sites.
Zie ook evt voorbeeldenpagina van kralen.com voor voorbeelden.

Het tecniek zelf is heel eenvoudig en het heeft veel variaties. Je kan beter eerst iets eenvoudigers uitproberen dan 'freeform'. Freeform is heel lastig. Freeform is dat je verschillende maten kralen gebruikt, maar het moet uiteindelijk wel een 'platte' armband of ketting vormen. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd maar ik hoorde van Samira dat het nog best lastig is, ook al is het 'free'form, de 'form' moet wel nog mooi zijn en dat gaat niet zo makkelijk als je willekeurig rijgt. ;) Het rond of plat rijgen van peyote is wel lekker makkelijk.

ingeling
Bead Interested

Bericht door ingeling » di 26 sep 2006 20:24

Hee wat super, zo snel al reacties!

Dank jullie wel! :D
Groetjes, Ingrid

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Re: Hoe zit dat met de peyotesteek?

Bericht door Sandra » di 26 sep 2006 20:24

ingeling schreef:...

Zoiets als dit zou ik toch wel heel graag maken (wanneer ik wat meer gevorderd ben dan.... maar wie niet waagt???? :D )

Afbeelding
Als je ergens patroon met instructies zal vinden zal het zeker eenvoudig lukken. :) Maar ik heb gehoord dat het zelf bedenken van freeform best lastig kan zijn, hoewel dat misschien ook vooral bij grote kettingen is...

succes!

ingeling
Bead Interested

Bericht door ingeling » di 26 sep 2006 20:26

En inderdaad Sandra, ik had mij al bedacht dat het nog helemaal niet zo gemakkelijk moet zijn om de vorm ook nog mooi te krijgen...
Toch zie je soms voorbeelden waarbij de 'randen' alle kanten uit gaan en dat kan soms, naar mijn idee, nog best een heel leuk resultaat geven.
Ik heb iig genoeg handvatten om er eens mee aan de slag te kunnen... :D
Groetjes, Ingrid

ingeling
Bead Interested

Bericht door ingeling » di 26 sep 2006 20:28

Och Sandra, ik ben een tikkie eigenwijs :wink:
Ik volg nooit instructies, ik probeer liever zelf wat.......... ook al houdt dat in dat ik ergens heel lang mee bezig moet zijn....
Vind het gewoon bevredigender wanneer ik zelf iets uitpluis dan 'braaf' aanwijzingen te volgen hihi...
Groetjes, Ingrid

ingeling
Bead Interested

Bericht door ingeling » di 26 sep 2006 20:31

En Wendy, bedankt! Daar staat alles lekker overzichtelijk!!!
Groetjes, Ingrid

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » di 26 sep 2006 20:49

oooh nou als je het geduld ervoor heb zal het vast wel lukken! :) Je kan ook even zoeken naar voorbeelden van Frieda van Dam, die heeft het ook weleens gedaan volgens mij.

ingeling
Bead Interested

Bericht door ingeling » di 26 sep 2006 20:57

Nou, normaal gesproken sta ik niet echt bekend om mijn geduld :? ..... maar nu met deze kralengein kan ik het ineens erg goed opbrengen :D

Maar Frieda van Dam.... die 'pakt' toch ook zo mooi die hangers in?
Weet zo even niet hoe ze dat noemen.... maar gebruikt ze daar ook de peyotesteek voor?
Groetjes, Ingrid

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » di 26 sep 2006 21:22

Ze noemen het cabuchon geloof ik, zou kunnen maar weet niet zeker, ik heb er geen ervaring mee.

Hadassa
Bead Believer

Bericht door Hadassa » wo 27 sep 2006 01:23

ingeling schreef:Zou iemand mij kunnen vertellen hoe de peyotesteek precies in zijn werk gaat?
Ik kom de term nl nogal vaak tegen en ook na een zoektocht in dit forum ben ik nog niets wijzer, helaas....
Het lijkt mij nl leuk om bijv zo'n ''freeform" armband te maken en ik begrijp dat die steek dan nogal vaak gebruikt wordt.
Heeft iemand een uitleg voor mij?

Afbeelding

Volgens mij heeft Hennie daar een patroon van.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
GROETJES - HADASSA
XXXXXXXXX.

frieda van dam
Bead Monster
Contacteer:

Bericht door frieda van dam » wo 27 sep 2006 06:15

Sandra schreef:oooh nou als je het geduld ervoor heb zal het vast wel lukken! :) Je kan ook even zoeken naar voorbeelden van Frieda van Dam, die heeft het ook weleens gedaan volgens mij.
nee freeform heb ik nog niet gemaakt maar wel eens geprobeerd het leek nergens op.
de peyotsteek wel ,op zich niet moeilijk maar een langdurig werkje :)
je kunt ook brickstitsh doen vind ik voor een beginneling wat gemakkelijker en sneller.
kijk eens bij http://www.beadandbutton.com" onclick="window.open(this.href);return false; daar staat ook aardig wat uitleg over de verschillende technieken.
liefs frietje :wink:
kralengek

Healthy
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door Healthy » wo 27 sep 2006 06:58

Het is wel waar dat het redelijk moeilijk is om er uiteindelijk een rechte armband van te krijgen. Dat vond ik ook het vervelendste. Het voorbeeld dat je hierboven neerzette is wel supermooi!! Zo goed lukken die van mij dan ook weer niet.

Ik ben ook niet zo van het precies navolgen van een uitleg, dwz, ik probeer de essentie ervan te begrijpen en het dan verder zelf in te vullen. Anders gaat alles zo op elkaar lijken. :)

Lissie
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Lissie » wo 27 sep 2006 07:17

Volgens mij heeft Hennie daar een patroon van.
Vond dit berichtje wel grappig... Zodra er een patroon van is, is het toch geen freeform meer? :mrgreen:

Een freeform armband hoeft voor mij niet recht te zijn... is toch leuk als er van die hangende lussen o.i.d. aan zitten?

Ik ben ook met een freeform armband bezig, met zowel peyote als zomaar in het wilde weg rijgen. Maar bij dat laatste vind ik het wel moeilijk om er een stevig geheel van te krijgen.

Ingeling, succes, ik ben benieuwd naar je resultaat straks!

Gesloten