Warrige ketting: uitleg

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
katskralen
Bead Fanatic
Contacteer:
Warrige ketting: uitleg

Bericht door katskralen » za 19 aug 2006 16:44

Hey,

Blijkbaar heb ik deze uitleg ooit al op het forum geplaatst, maar kan hem niet meer terugvinden, dus voor de geïnteresseerden plaats ik hem nogmaals.

Afbeelding

Benodigdheden:

Nylondraad, liefst gekleurde, passend bij de kleur van je kralen
Kralen, zowel grote als kleine
Kalotten
Slotje
Geduld ;-)

Werkwijze:

Je kan deze ketting maken met zoveel draden als je wil. Met veel draden is het resultaat nogal bombastisch, dus ik gebruik er maximum vier. Je moet toch wel rekenen op 2 meter per draad. Als je je kralen niet dicht op mekaar knoopt heb je dan wel wat draad over, maar liever teveel dan te weinig.

Kies dus je aantal draden, maak er een knoop in en werk deze weg met een kalot. Neem een draad en een paar kralen (voor kleine bv. 3, voor een grote is 1 genoeg), schuif die over de draad tot bijna tegen het slotje en leg een gewone knoop in je nylondraad zodat de kralen erin vast zitten. Voor de stevigheid moet je dan nog een tweede knoop maken. Schuif terug (een) kra(a)l(en) over dezelfde draad en knoop die vast op een afstand van ongeveer 1 centimeter van de vorige. De afstand tussen twee knopen kan je zelf bepalen. Als je ze heel dicht op mekaar knoopt krijgt je ketting een vol effect, laat je de afstand groter, dan ziet je ketting er minder vol uit. Werk zo je eerste draad af tot je vindt dat hij lang genoeg is.

Doe vervolgens hetzelfde met de andere draden. Zorg ervoor dat je grote kralen niet op elke draad op dezelfde plaats zitten, maar dat ze verspreid zitten. Als je al je draden afgewerkt hebt, en je kralen dus overal tot op dezelfde lengte zitten, kan je ze een beetje om elkaar wikkelen (dit hoeft niet echt). Op het einde schuif je een kalot, je maakt een knoop en werkt die weg met die kalot. Tenslotte nog een slotje bevestigen en je ketting is klaar !

Dit is een ketting die niet zo moeilijk is, maar waar wel veel geduld voor nodig is. Maar als je het resultaat ziet is het zeker de moeite waard!

Dit patroon is mijn eigen uitleg. In Elfensieraden 1 staat een gelijkaardige ketting, maar die wordt op een andere manier gemaakt, dus volgens mij is dit geen plagiaat.
Laatst gewijzigd door katskralen op za 19 aug 2006 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.

wendy1981
Bead Interested
Contacteer:

Bericht door wendy1981 » za 19 aug 2006 16:47

Ik zie het plaatje niet!!

katskralen
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door katskralen » za 19 aug 2006 16:47

Daar had ik al schrik voor, ik zal proberen het aan te passen.

katskralen
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door katskralen » za 19 aug 2006 16:52

Volgens mij is hij nu wel zichtbaar?

perle
Bead Reader

Bericht door perle » za 19 aug 2006 18:05

Ja, ik kan hem zien :D
Het is wel een hele mooie ketting hoor :wink:

Rosalie
Bead Starter

Bericht door Rosalie » wo 23 aug 2006 10:34

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb al heel wat pogingen gedaan om deze ketting uit het boekje van het Elfenatelier te maken maar ik kwam er niet uit, en nu wel dank zij jou, bedankt!

katskralen
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door katskralen » wo 23 aug 2006 17:07

Graag gedaan, maar zoals ik al zei: het is niet identiek dezelfde ketting als die van het elfenatelier hoor, hij lijkt er alleen een beetje op.

Gesloten