Kettel probleem !!

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Dylano
Bead Interested
Kettel probleem !!

Bericht door Dylano » ma 23 feb 2004 08:30

Sinds kort ben ik ook verslaafd aan kettelen, ik koop geen losse kettelstiften maar heb een rol zilverdraad gekocht wat veel voordeliger is, als je het ene rondje kan, dan lukt je het andere ook! Ik ben nog al een perfectionist en ik krijg het niet voor elkaar om de rondjes exact allemaal even groot te krijgen. Ik heb een streepje op mijn tangetje gezet zodat ik ze allemaal op dezelfde plaats pak, maar toch is het 2e rondje altijd kleiner. Bij het eerste rondje zit er natuurlijk nog geen kraal in de weg, daar zal het wel aan liggen, maar ik snap gewoon niet wat ik fout doe...
Ik ga als volgt te werk: Ik maak mijn eerste rondje precies op het streepje van mijn tang ik maak het helemaal af netjes dicht en mooi rond.
Dan knip ik de draad af doe de kraal eraan en knip dan op 1 cm af. Dan pak ik de draad op het streepje van mijn tang maar dan kan ik niet zo ver doordraaien want dan zit die kraal in de weg, bij het dicht knijpen moet ik naar een smaller stuk van mijn tangetje waardoor het ringetje kleiner wordt, het lukt wel wanneer ik het draad langer dan 1 cm afknip maar dat is weer niet mooi omdat de kraal dan zo ver heen en weer kan schuiven, misschien is hier een ervaren kettelaarster die mij kan helpen???
Groeten Dylano :cry:

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 23 feb 2004 08:47

ik denk dat dit sowieso komt omdat 1 cm te weinig is. meer lengte moet kunnen, je moet alleen goed uitvissen hoeveel precies goed is. hennie heeft een goede tip:
1) kettel oogje
2) rijg kraal EN een staafje
3) knip af meteen na het staafje
4) kettel je oogje
dus als je eenmaal een staafje of kraal heb gevonden met precies dezelfde lengte als dat je nodig heb, dan kan je eenvoudig zorgen dat je uitstekende draad lang genoeg is.

Dylano
Bead Interested

Bericht door Dylano » ma 23 feb 2004 10:30

Als ik het uitstekende staafje langer maak dan 1 cm lukt het waarschijnlijk wel maar ik vind dat mijn kraal dan zoveel ruimte heeft en heen en weer gaat, of mag dat wel. In alle boekjes enz staat dat het staafje 1 cm moet wezen ??
Ik heb een workshop kettelen gevolgd maar er wordt toch een hoop niet uitgelegd of verteld ik heb een boel info van af deze site gehaald, dus die workshop was gewoon weggegooid geld.
Bedankt voor je reactie.

Naomi
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Naomi » ma 23 feb 2004 12:03

Ik moet eerlijk zeggen dat ze bij mij ook niet altijd precies op de eentiende milimeter even groot zijn. Het probleem met te kort afknippen is inderdaad dat je het oogje ook niet meer terug kan buigen. Mijn tip. Kijk even precies hoeveel je nodig heb voor het eerste oogje. Dus, oogje maken zoals je normaal doet, dus tot het lijntje wat je op je tang hebt gezet. Dan geef je even een klein knipje (niet door!) met je afknijptangetje, zodat je een streepje hebt. Dan buig je de handel zo goed mogelijk recht. Meet je op hoeveel het is. Dan weet je als je gaat kettelen, dat je die afstand + ongeveer een mm moet gebruiken voor het 2e oogje. die mm heb je echt nodig om terug te kunnen buigen. Overigens mag een kraal best wel wat ruimte hebben om te bewegen. Tenslotte beweegt het dan ook op de huid en dan zal de ketting zelf minder snel draaien. Het zit dan wat lekkerder.

Bovenstaande is natuurlijk als je heel heel precies wilt werken. Maar door veel te kettelen leer je het ook goed in te schatten. Je kan beter iets teveel metaal boven de kraal hebben dan te weinig. Inkorten is makkelijker dan erbij maken. :wink:

Succes ermee!
liefs,

Naomi

La Bigiotteria di Esther
Bead Monster
Contacteer:

Bericht door La Bigiotteria di Esther » ma 23 feb 2004 12:25

Je moet het 2e oogje gewoon net zolang doordraaien totdat je draad op is, dus strak tegen de kraal aan. Dan lukt alleen als je het draad dat teveel is, lang het oogje draait (je maakt dus eigenlijk een beetje een dubbel oogje). Dan knip je alles wat te veel is (dus van dat dubbele oogje dat je begonnen bent) af, en dan buig je het oogje een beetje terug zodat het mooi recht is.

Ik kan het niet beter uitleggen, als je het niet begrijpt en het een keertje wilt zien, kom dan met je tangetjes en draad naar de volgende kralenmeeting, dan zal ik het aan je laten zien.

Esther

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 23 feb 2004 12:38

goed idee naomi, kijken hoeveel lengte je ongeveer nodig heb. want dat van per se 1 cm is inderdaad onzin. je hoeft niet per se kleine oogjes te kettelen, ikzelf vind het ook leuk om soms grote oogjes te kettelen, staat leuk bij grote, vrolijke kralen. en bij kleine kralen wil ik juist weer fijne oogjes kettelen. dat is de voordeel van losse ijzerdraad. maar nogmaals: je hoeft niet per se 1 cm dus te gebruiken. dat je langere draad neemt wil nog niet zeggen dat je meer afstand tussen de kraal en de oogjes zal hebben. ;)

Dylano
Bead Interested

Bericht door Dylano » ma 23 feb 2004 16:15

H? h?, ik ben de hele middag bezig geweest en heb het nu door !!
De ringetjes zijn even groot en mooi van vorm, ja ik ben een pietje precies maar ik heb liever dat het er mooi uitziet. Dankzij jullie is het gelukt, fijn hoor zo'n forum! :lol:

Gesloten