werken met zilverplaat

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
patricia
Bead Designer
Contacteer:
werken met zilverplaat

Bericht door patricia » zo 08 feb 2004 23:06

Onder een andere topic las ik dit van alpha:
Het is een wit metaal en veel goedkoper dan zilver. Wij hebben het veel gebruikt om mee te oefenen. Oefenen met zagen en solderen.
Ik weet niet wat je ermee wilt doen. Plaatjes maken waar je stenen op kunt plakken? Dan heb je wel een zaag nodig, een figuurzaag wil wel maar is erg lang en je moet wel metaalzaagjes erin doen, zo fijn mogelijk. En daarna moet je het gaan vijlen, en dit moet dus ook met metaalvijlen. En hierna gaan schuren met metaalschuurpapier. Dit kun je daar allemaal wel kopen, ook is er een winkeltje in Schoonhoven die dit wel verkoopt.
Als je zelf vormen van plaat wilt maken om te beplakken met steentjes e.d. kan je dat dus op deze manier doen? Of zijn er ook nog andere technieken. ik wil graag een smet zilverplaat of met wit metaal plaat zelf figuren maken om te beplakken(is weer wat anders dan alles kopen) maar weet er eigenlijk helemaal niks vanaf.
Groetjes Patries

Like the heart beads!

muriel
Bead Discoverer

Bericht door muriel » ma 09 feb 2004 12:45

Het metaal waar zij het over heeft heet alpaca. Is inderdaad veel goedkoper dan zilver. Je kunt ook messing per een plaat kopen. Dan heb je goud en zilvel kleur. Je hebt het in verschillende diktes. Je moet inderdaad speciale zaagjes hebben, een een speciale zaag. Als je meer wilt weten hoor ik het wel.
Groetjes,

Muriel

patricia
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door patricia » ma 09 feb 2004 14:18

Nou daar kom ik hoor :lol: :evil: :lol:
Is het makkelijk om te doen? Kost het veel tijd om het te doen en of te leren? Ben best creatief en handig maar toch...
Ook wil ik er ronde plaatjes mee maken...heb je daar nog een tip voor?
EN is messing plaat in zilverkleur nog goedkoper dan alpaca?
Dat was het voor nu wel even :wink:
Groetjes Patries

Like the heart beads!

muriel
Bead Discoverer

Bericht door muriel » ma 09 feb 2004 16:08

Volgens mij is alpaca net zo duur als messing. Beide heel goedkoop. Messing heeft een goudkleur. Als je kan figuurzagen kun je ook in metaal zagen. Je zaagje moet wel loodrecht op het metaal staan. Verder moet de zaag zijn werk doen, weinig kracht zetten dus anders breekt je zaagje. De zaagjes kun je vaak alleen per gros kopen (E 14.00). Maat 3/0 of 2/0 is goed. Voor de afwerking heb je speciale vijltjes nodig. Die zijn best prijzig en natuurlijk schuurpapier in verschillende groftes.
Al met al moet je dus wel wat geld erin pompen. Je kunt Bijou Moderne in Bleiswijk bellen voor een catalogus. Volgens mij komt erin april/ mei een nieuwe uit. Ze hebben waarschijnlijk nog wel een oude liggen die ze je kunnen toesturen (anders kost het iets van E10.00, wat wel weer van je eerste bestelling wordt afgetrokken).
Ik zou je willen aanraden een boek te kopen of te lenen bij de bieb over edelsmeden voordat je begint want het is haast onmogelijk om alles hier uitteleggen. Er komt meer bij te pas dan je denkt! Ik weet wel een aantal titels.

Groetjes,

Muriel

Gesloten