punniken

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
anneke
Bead Discoverer
Contacteer:
punniken

Bericht door anneke » za 03 jan 2004 23:11

Ik ben aan het proberen te punniken aan de hand van de uitleg op de site... Het lukt mij in de uitleg tot en met de uitleg onder de twee foto's "De onderste draad is dan de "nieuwe" draad, de bovenste draad is de 'reeds gespannen' draad, die je dus over de 'nieuwe' draad trekt. Dat is de eerste steek".
Tot daar lukt het dus.
Dan staat er: Maak zo een aantal steken, zodat je de basis vast hebt. Misschien wel heel domme vraag nu: maar hoe maak ik een aantal steken? Moet dat rondom die andere haakjes of steeds rond dat eerste haakje? Het schiet er altijd af... :oops:

mir
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door mir » di 03 feb 2004 15:49

Hoi
nou ben ik het ook al een tijdje aan het proberen en ik snap er ook geen hout van, want bij mij vliegen de krallen er steeds uit. :doubt:

patricia
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door patricia » di 03 feb 2004 16:04

ik heb mijn boekje nu niet bij de hand maar zal t vanavond even op het forum zetten!
Groetjes Patries

Like the heart beads!

mir
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door mir » di 03 feb 2004 16:11

ik zal het vanavond dan even in de gaten houden, want het ziet er allemaal leuk uit als ik om me heen kijk.
groetjes mirjam

patricia
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door patricia » di 03 feb 2004 17:08

Ok daar komt mijn uitleg:

je maakt meerdere steken door de draad rond de haakjes te draaien dus gewoon rond alle 4 de haakjes 1 rondje maken. Begrijp je wat ik bedoel? niet per haakje dus maar een rond om de 4 haakjes.
dan trek je de onderste over de bovenste van het haakje af en trek je de draad die onderuit het klosje hangt aan (of je hangt daar een gewichtje aan)
Als je kralen mee gaat punniken moet je de kralen op de draad rijgen (kleine rocailles) en dan doe wanneer je de draad rond de krammetjes trekt een kraal precies tussen de pootjes van 1 krammetje. Kunnen ook meerder rocalles zijn ligt aan de groote.
Als je grote kralen wilt gebruiken dan moet je zorgen dat je dus eerst een stukje hebt gepunnikt en dan doe je een grote kraal in de tunnel van het klosje en als het goe dis blijft die dan tussen de draden hangen. Daarna punnik je weer een paar steken en doe je er weer een kraal in enz enz!

Wat ook nog leuk is is om een patroon te punniken... ik bedoel dan dat je steeds een bepaald aantal rocailles rijgt en dan bv een andere kleur of een andere kraal... als je het goed uittelt kan je een soort spiraal krijgen op je punnik werk. Kijk maar naar mijn creatie:
http://groups.msn.com/TrishWels/ketting ... PhotoID=90" onclick="window.open(this.href);return false;

ik heb dus zilveren rocailles gebruikt en dan afgewisselt met een rode en een vlindertje. De vlindertjes zitten rondom de ketting.ik heb hiervoor een soort dik zilver garen gebruikt!

ik hoop dat je er wat aan hebt! en anders vraag je maar raak!

Succes!
Groetjes Patries

Like the heart beads!

anneke
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door anneke » di 03 feb 2004 19:31

Hoi,
Bedankt voor je uitleg! Inmiddels was het me zelf al gelukt. Alleen heb ik een probleempje met eindigen...dat lukt niet echt.
Groetjes,
An

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » di 03 feb 2004 19:39

bij het eindigen moet je de draad door alle laatste lusjes rijgen en vervolgens wat knopen maken.....heb je dat al geprobeerd?

patricia
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door patricia » di 03 feb 2004 20:01

Dat is t ja!
Groetjes Patries

Like the heart beads!

pluisje
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door pluisje » di 03 feb 2004 20:24

Zal ik 't dan ook nog maar 'ns een keer proberen?
Heb de moed al een paar keer opgegeven. Ik dacht 'dit is niet voor mij weggelegd' :?

Maar een echte kralengek moet 't toch kunnen?! :D
AfbeeldingAfbeeldingGroetjes SilviaAfbeeldingAfbeelding

patricia
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door patricia » di 03 feb 2004 20:30

echt sylvia zo moeilijk is het niet! You can do it!
Groetjes Patries

Like the heart beads!

Fester
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Fester » di 03 feb 2004 21:19

Hey Patricia! Geweldige creatie!! Maarre, passen die vlindertjes door het punnikklosje of hoe doe je dat? Ben echt onder de indruk. :oops:

patricia
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door patricia » di 03 feb 2004 21:25

Ja de vlindertjes gaan gewoon door het punnikklosje van uuuh 6 volgens mij...vond het ook erg leuk om te doen. Alleen het rijgen is zo'n rotwerk voordat je eindelijk kan beginnen!
Groetjes Patries

Like the heart beads!

Fester
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Fester » di 03 feb 2004 21:27

6, wil dat zeggen dat je ook 6 haakjes hebt? Ik heb gewoon een punnikklosje van de speelgoedwinkel. Volgens mij hadden ze daar maar 1 soort.

patricia
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door patricia » di 03 feb 2004 21:29

ja 6 haakjes! Bij de hobbyzaak!
Groetjes Patries

Like the heart beads!

Mirjam53
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door Mirjam53 » di 24 feb 2004 16:33

ze zijn er zelfs al met 8...........deze kan je kopen bij een hobbyzaak........ikzelf heb er eengemaakt met 6 waar ik eerst drie meter kleine kraaltjes heb geregen...hier wel een kralenmolentje voor gebruikt!
Geeft een heel fijn geheel! groetjes en succes Mirjam :D

Gesloten