Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Hallo.. zijn er mensen die mij kunnen helpen? ik heb een aantal kettingen geketteld, maar nu komt er constant een 'knik' op bepaalde plaatsen in de ketting.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan voorkomen,.. of is dit normaal?!
Ook heb ik vaak als ik er tussenzetsels tussen zet ze gaan draaien, hoe voorkom ik dit?
qua tussenzetsels heb ik geen ervaring, maar qua ' knik' heb ik weleens gehoord dat het helpt als je er een ringetje tussen kettelt.
dus kettelstift - open ring - kettelstift, etc. het heeft dan meer flexibiliteit.
ja klopt met een ringetje los je de knik op en met tussenzetsels kun je het beste gewoon goed opletten dat je alle oogjes de goed kant op draait dus plat op tafel leggen en dan kijken of je goed uitkomt met het tussenzetsel zo niet dan het oogje een kwartsalg draaien.
Wat bij die knik ook al wel eens helpt, is zorgen dat je oogjes groot genoeg zijn! Tenminste, die ervaring heb ik toch. Als je piepkleine oogjes hebt aan je kettelstift, heeft die weinig ruimte om te bewegen en blijft de knik ook makkelijk vastzitten.
Ik ben het helemaaal eens met het bovenstaande, plus dat het kan dat je je gekettelde stukjes te lang maakt, op te dun draad (dunner dan 0,8mm) en dan heb je ook kans dat het gaat knikken.