Punniken met ijzerdraad

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » wo 12 nov 2003 13:49

Debby schreef:hallo
is het misschien wat om met zilverdraad te punniken?
ik haak hier nl ook mee, en dat lukt aardig
zilverdraad heb ik gekocht bij pro art

groetjes :lol: :lol:
zilverdraad en ijzerdraad is ongeveer hetzelfde, het staat bekend onder dezelfde namen. echt zilverdraad koop je namelijk niet zomaar ergens, wel ijzerdraad met zilvere kleur. dus ik denk dat jullie het over dezelfde draad hebben. ;)

Piërra
Bead Believer

Bericht door Piërra » wo 12 nov 2003 16:31

sandra schreef:
Pi?rra schreef:Ik heb dezelfde ervaring met het punniken met ijzerdraad, bij mij breekt het ook. Oefening baart kunst zeggen ze weleens, maar dat heb ik opgegeven bij het punniken bij ijzerdraad. In het boekje ziet het er wel leuk uit..... :? Succes! :D
heb je al een keer gepunnikt met de ijzerdraad die je kreeg bij een verassingspakket? ik heb namelijk ijzerdraad voor allerlei pakketten, tis helaas vrij duur (rond de 5 euro voor 50 meter) maar tis heel sterk, het is bij mij nog niet gebroken tijdens het knutselen. ben benieuwd of het bij pierra wel stuk ging tijdens het punniken...ikzelf heb het nl alleen nog maar getest bij figuurtjes (voor kerst en ringen).
Zo nu heb ik jouw weer gequote :wink: (schrijf je dat zo???). Ik heb eigenlijk nog niet met dat goede draad van jouw gepunnikt. Ik heb er wel al figuurtjes mee gemaakt en dat gaat prima! Het "speciale"draad (die Marije en Fleur ook wilden) waar ik mijn figuurtjes mee maak, is niet geschikt om mee te punniken. En dikker draad is weer te dik. Maar ik zal het eens proberen, goede tip Sandra!

Ik heb ook gepunnikt met gecoat metaaldraad, de ene keer ging het heel leuk :D , maar er ligt nu al een aantal weken iets op tafel, omdat het er te strak opzit :cry: . Heeft iemand daar ook een oplossing voor?
Liefs,
Piërra
With every bead of my heart...

irene
Bead Discoverer

Bericht door irene » wo 12 nov 2003 16:59

ohoh, ik heb gisteren een 'punnikboekje gekregen met zo'n punnikgeval.
nu heb ik sinds de lagere school niet meer gepunnikt, en het zag er heel leuk uit in het boekje, maar na jullie verhalen........................... :?
maar goed, ik ga maar eens wat proberen.
Ik vond koper/ijzerdraad heel leuk, en we gaan het ontdekken, eerst maar eens kijken waar ik draad kan kopen.
groetl
irene

Piërra
Bead Believer

Bericht door Piërra » wo 12 nov 2003 17:04

Laat je niet ontmoedigen door de verhalen hoor, het is heel leuk om te doen, maar je moet wel een beetje geduld hebben en af en toe tot tien kunnen tellen. Het resultaat doet het hem! :D
Liefs,
Piërra
With every bead of my heart...

Debby
Bead Lover

draad

Bericht door Debby » do 13 nov 2003 14:29

hallo

het zilverdraad wat ik gebruikt hebt breekt niet, of dit het zelfde is als metaaldraad of ijzerdraad is weet ik niet.
ik heb het ook niet kunnen vinden bij de internetschops,
pro art verkoopt het wel in de winkel maar niet via internet!!!!!
het zal best verzilverd draad zijn, ik hoop dat het niet zal verkleuren
oja er stond ook nog zoiets bij van: met koperen kern????
groetjes :lol:

Marike
Bead Believer

Bericht door Marike » do 13 nov 2003 14:45

Oke Ruelle,

Zal vanavond even kijken wat voor draad dat was, met name qua dikte (heb het nog ergens in de kast)
Verder heb ik wel een foto van de ketting voor de verduidelijking, maar nog steeds geen website, dus dat krijg ik niet voor elkaar.
(Sandra, wat nou als ik voor eeeeen keertje de foto naar jou mail, zou jij 'em dan bij mijn berichtje willen zetten, anders pech gehad hoor!)

Misschien een tip voor de mensen waarbij het metaal op een kluitje blijft zitten: probeer het eerst een met katoen of een streng wol. Daar kun je aan trekken wat je wil en dan kun je checken of je punnik-techniek goed is. Vaak is het met punniken net als met breien; je werk wordt steeds "strakker" (tenminste dat heb ik dan). Om dat te voorkomen heb ik toen ik ietsje onderweg was met punniken (en nu wordt het misschien erg cryptisch) heb ik de koperdraadlusjes die om de ijzeren boogjes zitten erg ruim gemaakt. Er zit namelijk geen rek in metaaldraad en als ik dan met een haaknaald de onderste lus over de draad wilde punniken, dan brak het vaak, omdat het te strak op de punnikklos zat.
Dus losse lussen en als je dan de lus over de draad hebt gedaan (feitelijk een nieuw lusje"gemaakt) even met de haaknaald daar ook weer een grotere lus van maken....
dussssssss (hoe vaak staat hier iets met "lus...)

ga weer even verder,

Ik kijk morgen wel weer of ik nog meer inspiratie heb!

groetjes
Marike :lol:

Marike
Bead Believer

Bericht door Marike » vr 14 nov 2003 13:47

Ahum, eens proberen of ik de foto op het forum krijg....Sandra is zo vriendelijk geweest om het op te slaan op haar website (bedankt!)...

gelukt???

groetjes
Marike

Marike
Bead Believer

Bericht door Marike » vr 14 nov 2003 13:49

Oh ja!
Nog even; ik weet dat een gouden slotje en koperdraad niet een ideale oplossing is, maar had destijds geen andere mogelijkheid (was nog niet zo "into" al die verschillende materialen (ketting is bijna een jaar oud).

goed weekend gewenst allemaal!

Marike

katskralen
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door katskralen » vr 14 nov 2003 13:57

Wowie, niet echt mijn stijl die ketting, maar wel heel erg knap gemaakt!!!

patricia
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door patricia » vr 14 nov 2003 14:29

mooi geworden! Mij is t dus nooit zo gelukt dus zie nu wel een beetje groen van jaloezie....
Groetjes Patries

Like the heart beads!

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » vr 14 nov 2003 19:41

Misschien een tip ( heb het zelf niet uitgeprobeerd) die ik in een boekje las : hang onderaan de draad een gewichtje ( zoals je gebruikt bij een tafelkleedje om wegwaaien te voorkomen), de draad zakt dan beter naar beneden.

Stéphanie
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Stéphanie » vr 14 nov 2003 20:36

Ja, dat is een goede tip, heb ik ook in een heel oud punnikboekje gevonden ;) maar maak het gewichtje niet te zwaar, want anders krijg je een h??l uitgerekt resultaat ;).
Pas 16 jaar en nu al verslaafd...

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » vr 14 nov 2003 21:51

Ben je wel snel klaar :wink:

Gesloten