3 of 4 draden

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
silvie
Bead Discoverer
3 of 4 draden

Bericht door silvie » za 25 okt 2003 11:28

Snif snif :cry: Ik wou eens een ketting maken met 4 draden (nylon)
dus ik knip 4 draden en maak het begin vast met een knijpkraal. Ik rijg op alle 4 draden mijn kralen eraan. Mijn ketting was bijna af en toen brak een van de 4 draden af. Mijn vraag is nu, moet ik sterkere draad nemen, maar hoe dikker de draad hoe moeilijker die 4 draden door dat knijpkraaltje kunnen. Het is de bedoeling dat de ketting soepel valt. :?
Of weet iemand een andere techniek om met meerdere draden te werken :?: Alvast bedankt en hopelijk weet iemand raad.
Groetjes

Stéphanie
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Stéphanie » za 25 okt 2003 12:02

Tip: neem geen nylon. Neem C-lon! Werkt veel lekkerder. Ik was altijd overtuigd en koppig nylon gebruikster, maar na maanden van vurige betogen van hennie heb ik de stap gezet... en ik ben dik tevreden! C-lon werkt zo veel beter! Je kunt het bestellen bij http://www.kralenwerk.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Pas 16 jaar en nu al verslaafd...

silvie
Bead Discoverer

Bericht door silvie » za 25 okt 2003 12:06

ok dan ga ik dat alvast eens proberen. Bedankt. :D
Groetjes

ria50
Bead Reader

Bericht door ria50 » za 25 okt 2003 15:19

Hoi Stephanie
wat is het verschil tussen nylondraad en C-lon, is het sterker of zo, ik ken het namelijk niet.
:hond:

Stéphanie
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Stéphanie » za 25 okt 2003 17:39

C-lon draad is een soort garen en heeft verschillende voordelen:

- het breekt niet
- je hebt geen knijpkralen nodig
- het werkt gewoon fijner

Andere soorten garen werken meestal niet zo fijn, maar C-lon is gewoon geweldig :D! Stap nu over op C-lon, nog liever gisteren dan vandaag ;).
Verder ziet het er met nylon soms goedkoop uit, met C-lon niet. C-lon is ook in allerlei kleuren verkrijgbaar, zodat het garen mooi bij de ketting past.

Fester
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Fester » za 25 okt 2003 21:24

Waarom heb je geen knijpkralen nodig dan?

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » za 25 okt 2003 22:20

Fester schreef:Waarom heb je geen knijpkralen nodig dan?
je kan dan hele stevige knopen maken. staaldraad is zo stevig, je kan niet wat stevige knopen maken, het glijdt zo weer los. dat heb je bij c-lon niet omdat het garen is, dat is ontzettend soepel.
daarom kan je c-lon ook gebruiken bij speciale rijgtechnieken, zoals netting, waar je staaldraad weer niet kan gebruiken.

en c-lon is ERG sterk trouwens, het is mij nog niet gelukt het met mijn handen te breken, heb het wel weleens geprobeerd maar ik stopte dan maar omdat het pijn deed aan mijn vingers. ;)

miekel
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door miekel » za 25 okt 2003 22:25

Je hebt toch iets nodig voor de afwerking?
Kan er toch niet gewoon een knoop inleggen en de eindjes laten hangen?
Hoe moet je het anders afwerken....

Groetjes, Miekel
Groetjes, Annemieke

Afbeelding

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » za 25 okt 2003 22:33

ikzelf werk het altijd af door knopen te maken en vervolgens weer door reeds geregen kralen te rijgen. ik trek de draad dan strak aan en knip het vervolgens zo kort mogelijk af. de uiteinde 'schiet' dan vanzelf weg in de kralen. kan zijn dat er soms een klein stukje uitsteekt, maar dat vind ik niet erg, tis toch achter je nek.

van hennie weet ik dat zij wel kalotjes gebruikt, zodat het mooi is weggewerkt.

in engeland hebben ze ook speciale soort 'spiralen'. je knipt een stukje van de spiraal, rijg dat op de draad, de sluiting rijg je over de spiraal, de draad rijg je dan door kralen, knopen, enzovoorts. de sluiting is dan wat mooier bevestigd, namelijk zonder knopen, de draad is dan stevig genoeg door de spiraal. beetje moeilijk uit te leggen zo 's avonds laat maar misschien snap je het wel. ;) je kan het op http://www.creafun.nl/gfx/vb/rijg_ketti ... roengr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; of bijvoorbeeld http://www.creafun.nl/gfx/vb/rijg_ketti ... sziggr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; een beetje zien links.

Stéphanie
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Stéphanie » zo 26 okt 2003 09:53

Dat lijken wel leerklemmetjes... ;)

Ik gebruik in elk geval ook kalotjes, door de mijne kunnen zonder naald 8 draden heen en met naald 10, dat is meer dan dat me met nylon lukte ;). Het is echt in alle opzichten ideaal!

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » zo 26 okt 2003 10:10

Ha die St?phanie, helemaal in de gloria met c-lon :lol:
Ik heb het al eens verteld maar ik zal nog eens zeggen hoe ik het afwerk.
Ik zorg altijd dat ik aan het eind tenminste 2 draden heb( 2 naalden dus)
die rijg ik door het kalotje, 1 draad rijg ik door een klein kraaltje, maak met de andere draad een paar knoopjes( soms steek ik de draden dan weer terug door de kalotjes en een aantal kralen, maar dat hoeft eigenlijk niet eens), knip de draden af, doe er een beetje lijm op en knijp het kalotje dicht. Zo is je ketting mooi afgewerkt en stevig.
En Fester ik laat het je donderdag anders wel zien.

Fester
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Fester » zo 26 okt 2003 11:55

Dat wilde ik net vragen Hennie! Heb tot nu toe alleen maar met staal- en metaaldraad gewerkt!

Gesloten