Haken wire
-
joke
Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ben al een tijdje bezig met het maken van ringen ed. met swarovski. Nu heb ik hier voorbeelden gezien van halskettingen met metaaldraad (wire?) die je moet haken. Heb al naar enkele sites gekeken maar snap er niet veel van. Kan iemand me uitleggen hoe je zo'n halsketting moet haken? Heel erg bedankt.
- Fester
- Bead Addict
- Contacteer:
Hallo Joke,
Er is laatst al iets op het forum geweest over haken. Kijk maar es hier:
http://www.kralen.com/f/viewtopic.php?t=1406
Ikzelf haak ook regelmatig maar ik heb nog nooit met metaaldraad gehaakt, alleen maar met staaldraad. Hoe je het doet is afhankelijk van hoe je wilt dat het wordt. Je kunt een fijne of grove haaknaald nemen. Je kunt iedere losse een kraal meenemen, of een paar lossen tussendoor haken zonder kraal. Je kunt meerdere kralen tegelijk meehaken. Geeft allemaal weer een ander effect. Hoop dat dit duidelijk is. Succes ermee.
Groetjes Esther
Er is laatst al iets op het forum geweest over haken. Kijk maar es hier:
http://www.kralen.com/f/viewtopic.php?t=1406
Ikzelf haak ook regelmatig maar ik heb nog nooit met metaaldraad gehaakt, alleen maar met staaldraad. Hoe je het doet is afhankelijk van hoe je wilt dat het wordt. Je kunt een fijne of grove haaknaald nemen. Je kunt iedere losse een kraal meenemen, of een paar lossen tussendoor haken zonder kraal. Je kunt meerdere kralen tegelijk meehaken. Geeft allemaal weer een ander effect. Hoop dat dit duidelijk is. Succes ermee.
Groetjes Esther
Fester heel erg bedankt voor je antwoord. Dus als ik het goed begrijp is het zoals 'gewoon' haken? Ik zal mij is een boekje aanschaffen!
Je moet dus al je kralen op je draad zetten voor je begint? En als je meerdere draden gebruikt? Is staaldraad gemakkelijker om mee te werken? Je ziet: ik ben een complete leek
, heb nog h??????l veel te leren.
Goetjes
Je moet dus al je kralen op je draad zetten voor je begint? En als je meerdere draden gebruikt? Is staaldraad gemakkelijker om mee te werken? Je ziet: ik ben een complete leek
Goetjes
je moet inderdaad eerst alles rijgen. als je met meerdere draden wil werken kan je volgens mij het beste gewoon bv 2x sieraad maken. dus stel je wil sieraad met 2 gehaakte draden, dan zou ik kralen rijgen voor beide rijen, doorhaken tot het op is, ketting dubbelvouwen en de 2 rijen om elkaar heen draaien, zodat het 1 geheel is. je kan ook losse draden haken en dat om elkaar heen draaien. misschien is er ook een andere techniek, weet nog niet zoveel van haken. 
verder is staaldraad inderdaad makkelijker. staaldraad is soepel, ijzerdraad niet, die is buigbaar, het is vast te doen met ijzerdraad maar ik denk dat het iets lastiger is.
verder is staaldraad inderdaad makkelijker. staaldraad is soepel, ijzerdraad niet, die is buigbaar, het is vast te doen met ijzerdraad maar ik denk dat het iets lastiger is.
- Fester
- Bead Addict
- Contacteer:
Ik sluit me helemaal bij Sandra aan. Ik haak gewoon lossen, zoals ze dat noemen. Misschien kun je ook stokjes haken, heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd. Kan misschien wel met kleinere kraaltjes... Nou in ieder geval veel succes en misschien kun je je toekomstige creatie op het forum zetten. Ik ga binnenkort ook weer twee grove gehaakte kettingen maken, een rode en een blauwe. Zal ze es op het forum zetten als ze af zijn.
Iedereen heel erg bedankt voor de uitleg! Maar sorry 't is nog allemaal wat Chinees voor mij
. Heb nog nooit 'echt' gehaakt, was naar een hobbywinkel gegaan en daar spraken ze over vlechten van je draden, is dat hetzelfde? Ik zal mij is een boekje met stap voor stap afbeeldingen moeten zoeken... spijtig genoeg vind je hier in Belgi? niet veel boekjes hierover (of heb ik het mis?). Kennen jullie soms geen goede boekjes hierover? Ook op gebied van kralen vind je hier denk ik niet zoveel als bij jullie.
Groetjes
Groetjes
ik bedoel met rondhaken bv http://www.creafun.nl/gfx/vb/rijg_ketti ... aak2gr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.creafun.nl/gfx/vb/rijg_ketti ... haakgr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; . je begint met een cirkel en dan ga je steeds 'rond' haken. erg priegelig! wat bedoelde jij?
wat boeken betreft: je kunt eens zoeken naar oude boeken over haken, die gaan wel vooral zoals bovenste voorbeelden. ik geloof dat je vanaf mijn linkspagina wat pagina's over haken kan vinden....
verder zijn er inmiddels wel wat meer nederlandse boeken over kralen, maar gek genoeg zijn er ook juist 2 belgische boeken die hier in nederland niet verkrijgbaar zijn. moderne boek over haken heb ik nog niet gezien, in het engels is die vast wel verkrijgbaar. haken is in het engels crochet (als ik het goed onthou).
wat boeken betreft: je kunt eens zoeken naar oude boeken over haken, die gaan wel vooral zoals bovenste voorbeelden. ik geloof dat je vanaf mijn linkspagina wat pagina's over haken kan vinden....
verder zijn er inmiddels wel wat meer nederlandse boeken over kralen, maar gek genoeg zijn er ook juist 2 belgische boeken die hier in nederland niet verkrijgbaar zijn. moderne boek over haken heb ik nog niet gezien, in het engels is die vast wel verkrijgbaar. haken is in het engels crochet (als ik het goed onthou).