Hoe begin je met iets nieuws?

Heb je mooie kralen of ander materiaal om een sieraad te maken en kom je er niet uit? Post het hier, anderen willen je vast helpen met tips ter inspiratie!
Gesloten
Hilly_M
Bead Lover
Berichten:420
Lid geworden op:zo 15 sep 2013 15:49
Hoe begin je met iets nieuws?

Bericht door Hilly_M » ma 30 jun 2014 09:42

Beste forumleden,

Zoals jullie weten ben ik redelijk nieuw op dit forum (en met de hobby) en zit met de volgende vraag. Om verschillende technieken te leren heb ik diverse boeken gekocht. Hieruit heb ik verschillende patronen gebruikt en nagemaakt. Heel erg leuk, maar wat als je iets wilt maken dat niet door een ander is bedacht?.
Hoe pak je dat aan? Hebben jullie dan een idee en werk je dat eerst uit op papier?
Voor inspiratie kijk ik uiteraard op internet. Maar daar staat zoveel moois dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Daarbij krijg je al snel dat het 'lijkt' op stijlen van anderen die veel op internet staan en voelt het niet als eigen werk.
Veel vragen dus, ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Hilly

Gebruikersavatar
narda
Bead Believer
Berichten:299
Lid geworden op:wo 11 jul 2012 16:04
Locatie:deurne

Re: Hoe begin je met iets nieuws?

Bericht door narda » ma 30 jun 2014 10:30

ik ben ongeveer twee jaar bezig met kralen en ik zoek ook op internet en vooral youtube ontwerpen die ik "namaak" maar als je een eigen kleur gebruikt of een andere parel of facet dan maak je toch iets van je eigen erin.
meestal zijn het vooral de basis steken die bewerkt worden, ik denk dat als je die ontwerpen bekijkt dat je toch iets hebt van dat kan ik zo doen of zo doen.
ik denk ook veel proberen en opnieuw proberen en og is over doen 8)
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar
JMHols
Bead Monster
Berichten:4783
Lid geworden op:do 14 apr 2011 21:12

Re: Hoe begin je met iets nieuws?

Bericht door JMHols » ma 30 jun 2014 12:10

Ik was laatst iets aan het proberen waarbij ik het niet eerst uittekende maar draad, naald en kralen pakte en gewoon aan de slag ging. Ik heb toen moeten stoppen omdat ik veel te weinig kralen bleek te hebben en eigenlijk beter wat grotere had kunnen gebruiken. Maar, ben nog niet opnieuw aan het probleren geslagen. Maar, je kunt natuurlijk ook eerst iets tekenen en het dan proberen te maken. Gewoon doen wat je invalt. Voordeel met tekenen is dat je altijd nog weet hoe je het deed :-)
Er zijn ook handige programma's voor het ontwerpen van sieraden, mijn laptop is stuk, maar volgens mij had ik daar jbead op staan.

Hilly_M
Bead Lover
Berichten:420
Lid geworden op:zo 15 sep 2013 15:49

Re: Hoe begin je met iets nieuws?

Bericht door Hilly_M » ma 30 jun 2014 12:55

Opnieuw, weer opnieuw en nog eens opnieuw heb ik inderdaad al ontdekt :lol: :x
Ook dat tellen niet zo makkelijk is als het lijkt. Het probleem van te weinig kralen voor het afmaken klinkt eveneens bekend.
Tekenen ben ik niet zo handig in, maar misschien is dat toch wel een goede tip.
Ik heb het programma jbead opgezocht, maar kralenhaken wil ik voorlopig niet doen. Ik wil op dit moment alleen rijgwerk en t.z.t. eens een poging wagen om een beaded cuff te maken.

Hilly

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Hoe begin je met iets nieuws?

Bericht door Sandra » ma 30 jun 2014 15:27

Ik persoonlijk vind er zijn zoveel mooie basistechnieken waar je via kleur altijd nog eigen draai aan kan geven, waarom wiel opnieuw uitvinden. Maar ik kom ook erg tijd tekort voor mijn hobby en zie voor mezelf geen voordeel als het helemaal zelf is bedacht of aan de hand van patroon in een boek, vandaar dat het mij ook niet verder uitmaakt. Ik vind het wel leuk eigen draai ergens aan te geven maar dat gaat dan meer om de kleur / gebruikte materiaal dan echt 'n nieuwe techniek.

Hilly_M
Bead Lover
Berichten:420
Lid geworden op:zo 15 sep 2013 15:49

Re: Hoe begin je met iets nieuws?

Bericht door Hilly_M » ma 30 jun 2014 15:59

Een nieuwe techniek bedenken is voor mij een illusie. Dat laat ik aan de 'beroeps' over. Ik bedoel meer als je bv een armband met tiles of tila wilt maken, je snel geneigd bent om op internet te kijken welke kralen er meestal nog meer gebruikt worden en dan blijf je toch in het vertrouwde keuze gebied hangen. Dan is inderdaad alleen een ander kleur je eigen inbreng.
Maar ik eigenlijk bedoel; stel je wilt een ketting maken waarvan je wel weet in welke kleurstelling, maar geen idee hebt hoe het eruit moet komen te zien. Wel heb je verschillende kralen waarvan je mogelijk gebruik kan maken.
Hoe zouden jullie dat aanpakken?
Groetjes, Hilly

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Hoe begin je met iets nieuws?

Bericht door estherwijma » ma 30 jun 2014 20:37

Ik heb eerst veel patronen gedaan, daaruit heb ik bepaalde technieken geleerd die ik nu zelf toepas als ik bijv een hanger ontwerp!
Denk hierbij bijv. aan het omranden/vastzetten van een rivoli, peyotesteek, het maken van een lusje aan een hanger...etc.
Verder heb ik 1x een workshop bij Sabine Lippert gevolgd, hier heb ik ook veel geleerd! Ik kan me voorstellen dat zoiets niet voor iedereen haalbaar is, maar mocht je zoiets kunnen doen, dan is dat wel een aanrader.
Ik vind ook boeken van haar of andere ontwerpers fijn omdat daar ook technieken in uitgelegd staan. Ik zoek ook weleens op internet, maar daar staat idd zo ontzettend veel...
Wat ik ook heel leuk vind is bead embroidery. Daarbij kan je je fantasie helemaal de vrije loop laten gaan!

Ik zou zeggen oefen veel, probeer veel uit, dan komt het vanzelf!!
Groetjes Esther

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Hoe begin je met iets nieuws?

Bericht door estherwijma » ma 30 jun 2014 20:39

Nog even wat betreft jouw laatste vraag, daarover kan ik maar 1 ding zeggen:
Leg alles bij elkaar en ga gewoon lekker uitproberen!
Ik weet dat het makkelijker klinkt dan het lijkt, maar probeer het eens uit! :D
Groetjes Esther

Hilly_M
Bead Lover
Berichten:420
Lid geworden op:zo 15 sep 2013 15:49

Re: Hoe begin je met iets nieuws?

Bericht door Hilly_M » di 01 jul 2014 13:35

Ga ik doen. Bedankt voor de adviezen!
Hilly

Gesloten