hulp bij ketting bead&button december 2009

Heb je mooie kralen of ander materiaal om een sieraad te maken en kom je er niet uit? Post het hier, anderen willen je vast helpen met tips ter inspiratie!
Gebruikersavatar
Estrid
Bead Producer
Berichten:1055
Lid geworden op:vr 17 jul 2009 13:42
Locatie:Elst Gld.
hulp bij ketting bead&button december 2009

Bericht door Estrid » zo 29 nov 2009 10:55

Ik heb nu voor het eerst het blad Bead&Button ontvangen, het nummer van december 2009. Helemaal enthousiast heb ik alle materialen gekocht voor de ketting op de voorpagina. Het patroon zou wel te doen zijn dus ik begon direct. Inmiddels heb ik het al 4 keer uit gehaald en kom ik niet verder dan de eerste 6 kralen, ik heb geen idee hoe het verder moet. :-((
Is er toevallig iemand die dit patroon kent (het zou tubular herringbone zijn?) en mij met de start wil helpen.
Woon je toevallig nog in de buurt van Arnhem/Nijmegen, dan zou het helemaal geweldig zijn als we bij elkaar zouden kunnen komen, zien hoe iets moet werkt voor mij vaak makkelijker dan op papier.

groetjes
Estrid

Gebruikersavatar
Elsje
Bead Brilliant
Berichten:2822
Lid geworden op:zo 13 mar 2005 13:22
Locatie:Nieuwegein

Re: hulp bij ketting bead&button december 2009

Bericht door Elsje » zo 29 nov 2009 11:20

Op de site van bead and button kun je heel veel informatie vinden. Er zijn zelfs video's om alle steken uit te leggen. Misschien dat het daarmee wel lukt.
Heel frustrerend inderdaad als je er niet uit komt.
Groetjes Els,

ellybudding
Bead Hysteric
Berichten:3136
Lid geworden op:wo 29 okt 2008 14:14
Contacteer:

Re: hulp bij ketting bead&button december 2009

Bericht door ellybudding » zo 29 nov 2009 13:11

Estrid schreef:Ik heb nu voor het eerst het blad Bead&Button ontvangen, het nummer van december 2009. Helemaal enthousiast heb ik alle materialen gekocht voor de ketting op de voorpagina. Het patroon zou wel te doen zijn dus ik begon direct. Inmiddels heb ik het al 4 keer uit gehaald en kom ik niet verder dan de eerste 6 kralen, ik heb geen idee hoe het verder moet. :-((
Is er toevallig iemand die dit patroon kent (het zou tubular herringbone zijn?) en mij met de start wil helpen.
Woon je toevallig nog in de buurt van Arnhem/Nijmegen, dan zou het helemaal geweldig zijn als we bij elkaar zouden kunnen komen, zien hoe iets moet werkt voor mij vaak makkelijker dan op papier.

groetjes
Estrid
zou willen dat ik wist hoe het eruit zag, zit met smart ook op mijn eerste exemplaar te wachten, betaling al gedaan maar blad nog niet in de bus :-((

Elly

Gebruikersavatar
Elsje
Bead Brilliant
Berichten:2822
Lid geworden op:zo 13 mar 2005 13:22
Locatie:Nieuwegein

Re: hulp bij ketting bead&button december 2009

Bericht door Elsje » zo 29 nov 2009 13:33

Dan moet je ze even mailen dan sturen ze een nieuwe. Je had hem nl. al moeten hebben, of je betaling was te laat zodat je die van het nieuwe jaar krijgt. In ieder geval is kalmbach altijd erg netjes met zijn service.
Groetjes Els,

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: hulp bij ketting bead&button december 2009

Bericht door Sandra » zo 29 nov 2009 14:52

Ik wilde even voor je kijken maar kon de tijdschrift nu helaas niet vinden...zodra ik heb gevonden zal ik even kijken en meedenken.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: hulp bij ketting bead&button december 2009

Bericht door Sandra » zo 29 nov 2009 15:06

gevonden. het gaat dus fout als je 6 stuks 11/0 moet rijgen en 2x 8/0 moet toevoegen? Of daarna? Heb je al naar pagina 96 gekeken waar ze het ook over tubulare herringbone hebben? Tubular herringbone is iig niet ingewikkeld, het is 'n manier van rond rijgen zeg maar. Op http://www.kralen.com/Tips/Voorbeelden/ ... sperpag=50" onclick="window.open(this.href);return false; staan daar ook paar voorbeelden van.

Van wat ik uit de foto begrijp is de basis tubulare herringbone een variant daarvan, namelijk met 2 grote en 2 kleine rocailles, ipv 4x zoals je bij de basis uitleg ziet.

Gebruikersavatar
Estrid
Bead Producer
Berichten:1055
Lid geworden op:vr 17 jul 2009 13:42
Locatie:Elst Gld.

Re: hulp bij ketting bead&button december 2009

Bericht door Estrid » zo 29 nov 2009 17:09

In de beschrijving staat dat ik 4x 11 moet rijgen en daarna knopen, en opnieuw door de eerste 2 van 11 rijgen, vervolgens 2 x 11 opnemen en door de 2 volgende rijgen, Dan 2x 8 opnemen, als en door de eerste 2 11 rijgen. Dan is het echter niet rond maar heel plat.
Ik heb geen idee hoe dan verder en hoe ik het rond krijg, :-((
Als ik op blz 96 kijk dan zou ik eruit opmaken dat ik niet 4x 11 moet rijgen en daarna knopen, maar de vier de ene keer naar boven en de andere naar onderen steken?
Ik snap ook helemaal niet waarom ik moet starten met een ronde van 4 ipv direct een ronde van 6.

De ketting leek me niet supermoeilijk maar ik baal wel dat ik nu al bij de start vastloop.
:evil:

ellybudding
Bead Hysteric
Berichten:3136
Lid geworden op:wo 29 okt 2008 14:14
Contacteer:

Re: hulp bij ketting bead&button december 2009

Bericht door ellybudding » zo 29 nov 2009 17:38

Elsje schreef:Dan moet je ze even mailen dan sturen ze een nieuwe. Je had hem nl. al moeten hebben, of je betaling was te laat zodat je die van het nieuwe jaar krijgt. In ieder geval is kalmbach altijd erg netjes met zijn service.
ik geloof ook zeer zeker dat ze een goede service hebben hoor!! De betaling is per de 10e november verrekend via cc, kan best zijn dat je dan voor de 1e van een bepaalde maand betaald moet hebben en dat ze dan die volgende maand pas sturen. Ik wacht het gewoon even rustig af, leek me wel leuk zo voor de feestdagen toch het 1e exemplaar in huis te hebben. Bedankt voor jouw reactie in elk geval.

groetjes
Elly

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: hulp bij ketting bead&button december 2009

Bericht door Sandra » zo 29 nov 2009 18:40

Ik denk dat je het op zich al goed doet maar dat het nog even oefenen is. Toen ik voor het eerst tubular herringbone deed was het ook even oefenen, alsof het inderdaad plat werd ipv rond. Van wat ik herinner, moest ik toen gewoon beter opletten dat ik strak genoeg rijg, en gewoon doorgaan, waarna het uiteindelijk alsnog rond vormt. Meestal is tubular herringbone per 4 rijen, van wat ik begreep is deze alleen per 2 rijen.

Gebruikersavatar
Estrid
Bead Producer
Berichten:1055
Lid geworden op:vr 17 jul 2009 13:42
Locatie:Elst Gld.

Re: hulp bij ketting bead&button december 2009

Bericht door Estrid » zo 29 nov 2009 19:11

zou je best gelijk in kunnen hebben, misschien start ik morgen weer, ben vandaag de hele dag bezig geweest met proberen en weer uithalen, dus ik ben het behoorlijk beu. Ik snap nog steeds die 6x 11 niet, volgens mij is het 4 x 11 en dan opbouwen met 2x 11 en 2x 8, of denk je van niet?

volgend weekend maar weer eens een poging wagen. In ieder geval bedankt voor je hulp

groet
Estrid

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: hulp bij ketting bead&button december 2009

Bericht door Sandra » zo 29 nov 2009 19:29

Estrid schreef:... Ik snap nog steeds die 6x 11 niet, volgens mij is het 4 x 11 en dan opbouwen met 2x 11 en 2x 8, of denk je van niet?
...
Ik zie nergens 6x11 staan. Als ik naar de foto kijk zie ik ook alleen 2x11 en 2x8. Bij herringbone rijg je over het algemeen altijd per 2. Enige verschil is dat je meestal 4x per rondje heb, hier is het 2x per rondje (dus 2x 2 kralen), maar dat kan wel kloppen want het moet meer dik/3d-achtig zijn dan echt rond. Overigens zal je ook moeten opletten met hoe strak je het rijgt. Als je goed kijkt naar de foto zie je ook nog klein stukje draad tussen 11/0 en 8/0 kralen, dus het is niet zo dat je het te slap rijgt als je nog wat van het garen ziet.

Kan best zijn dat het even oefenen is in het begin hoor, dat had ik iig wel met de tubulare herringbone.

Gebruikersavatar
Elsje
Bead Brilliant
Berichten:2822
Lid geworden op:zo 13 mar 2005 13:22
Locatie:Nieuwegein

Re: hulp bij ketting bead&button december 2009

Bericht door Elsje » zo 29 nov 2009 20:03

Ik heb het patroon niet gelezen maar een tubular herringbone wordt meer een beetje vierkant dan echt rond, misschien klopt het dan wel wat je voor je ziet?
Groetjes Els,

Gebruikersavatar
Estrid
Bead Producer
Berichten:1055
Lid geworden op:vr 17 jul 2009 13:42
Locatie:Elst Gld.

Re: hulp bij ketting bead&button december 2009

Bericht door Estrid » ma 30 nov 2009 21:37

nou het lukt.................................... ik ben de hele zondag bezig geweest met rijgen en uithalen, vandaag voorgenomen dat ik het nog 1x zou proberen, dat zijn uiteindelijk 5 pogingen geworden, maar nu heb ik het toch voor elkaar. :banaan: :banaan:
Heel erg bedankt voor jullie hulp. Zodra hij klaar is zal ik er een foto van maken.

groetjes
Estrid

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: hulp bij ketting bead&button december 2009

Bericht door Sandra » di 01 dec 2009 09:01

:D fijn dat het nu is gelukt! Enig idee waardoor het nu kwam? Bij mij was het ook oefenen in het begin hoor....bij mij was het dat het leek alsof het niet goed ging, maar dat ik uiteindelijk gewoon nog paar steken moest doen en het dan uiteindelijk wel goed ging...alsof het bij de eerste steken nog lelijk is en dan na nog een paar steken ineens wel goed gaat.

Ik ben benieuwd naar je creatie! :D

Gebruikersavatar
Estrid
Bead Producer
Berichten:1055
Lid geworden op:vr 17 jul 2009 13:42
Locatie:Elst Gld.

Re: hulp bij ketting bead&button december 2009

Bericht door Estrid » di 01 dec 2009 13:47

hi Sandra,

Klopt inderdaad, ik heb nu precies hetzelfde gedaan, alleen met meer kralen en opeens werd het het patroon wat het moest worden, terwijl het in het begin zo slordig kris kras door elkaar leek.

Ben zelf ook erg benieuwd naar het eindresultaat. :lol:

Gesloten