armband: elastiek of toch met slotje??

Heb je mooie kralen of ander materiaal om een sieraad te maken en kom je er niet uit? Post het hier, anderen willen je vast helpen met tips ter inspiratie!
Gesloten
Gebruikersavatar
renata
Bead Believer
Berichten:227
Lid geworden op:wo 17 mar 2004 12:49
armband: elastiek of toch met slotje??

Bericht door renata » vr 04 jan 2008 15:57

ben toch steeds in dubio.... :?

Ik ben gek op armbanden, liefst beetje grotere kralen. ALs ik ze zie liggen in die kralenwinkels, geweldig. Maak ze thuis "na" met eigen ideeen maar ik vind het dan zo tegenvallen qua slotjes.
Ik gebruik of een kapitel of karabijn. Slotje zet ik al direct vast mbv staaldraad en knijpkraal en dan ga ik rijgen. Aan eind dan een kalot en dan ringetje om het slotje te gebruiken. En dat vind ik dan zo vaak tegenvallen, de ruimte die je gebruikt voor je slotje. Het lijkt altijd zoveel...snappen jullie wat ik bedoel? Tussen de 1e en laatste kraal zit zoveel "metaal" vaak iets van 2 cm.

Vaak maak ik dan maar een armband met elastiek, dan heb je dit probleem niet. Maar als je dan weer te zware en grote kralen hebt, gaat het weer lubberen en houdt het niet.

oh ja: hoe werken jullie je knoop mooi weg?? Ik doe vaak een paar knopen en dan beetje lijm.

Jullie tips?
byeeeee

Gebruikersavatar
Ilsy81
Bead Dreamer
Berichten:552
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 20:28

Bericht door Ilsy81 » vr 04 jan 2008 18:21

Als ik op elastiek rijg, zorg ik dat de laatste (of eerste :wink: ) kraal zo'n groot gat heeft dat de knoop erin past.
(dus deze heeft een groter gat dan de andere kralen).
Ziet er mooi uit.

Welk elastiek gebruik jij? Ik heb namelijk altijd moeite om het goed te knopen....
Groetjes, Ilsy
Al sinds heeeel klein kralenfan, maar pas sinds kort fimo-kralen-fan....
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sandy25
Bead Lover
Berichten:485
Lid geworden op:ma 09 okt 2006 19:28
Locatie:Apeldoorn

Bericht door Sandy25 » vr 04 jan 2008 18:38

Meestal rijg ik armbanden altijd op elastiek maar van hele grote kralen heb ik nog geen armband gemaakt misschien dat je dan het elastiek dubbel kunt doen?
Groetjes Sandra

dekker
Bead Professional
Berichten:1621
Lid geworden op:di 26 jul 2005 17:59
Locatie:harderwijk

Bericht door dekker » vr 04 jan 2008 19:38

ik snap helemaal wat je bedoelt, een slotje kan soms zo lelijk staan :? je kan het natuurlijk proberen op elastiek maar dat moet je net willen. persoonlijk vind ik grove armbanden mooier op elastiek en het is natuurlijk een stuk makkelijker om te doen :wink:
Groetjes Marit

Gebruikersavatar
Siemie
Bead Interested
Berichten:194
Lid geworden op:vr 26 jan 2007 19:31

Bericht door Siemie » za 12 jan 2008 14:46

Wat ik weer een nadeel vind met elastiek en kapitelslotjes is dat als het niet past bij iemand je de hele armband overnieuw moet maken. En met een karabijntje kun je nog met een verlengketting werken.

Gebruikersavatar
charmart
Bead Dreamer
Berichten:528
Lid geworden op:di 12 jun 2007 18:49
Contacteer:

Bericht door charmart » za 12 jan 2008 15:24

Bij grote kralen doe ik het elastiek dubbel of zelfs 3dubbel, dan zakt het niet uit.

Gebruikersavatar
renata
Bead Believer
Berichten:227
Lid geworden op:wo 17 mar 2004 12:49

Bericht door renata » ma 21 jan 2008 15:22

Ilsy81 schreef: Welk elastiek gebruik jij? Ik heb namelijk altijd moeite om het goed te knopen....
volgens mij gewoon 1mm kan dat?? Weet het eerlijk gezegd niet meer, zit op een rolletje.
Ik maak vaak 2x knoop, dan druppeltje lijm erop en nog een knoop. Werkt :perfect:
byeeeee

Gebruikersavatar
renata
Bead Believer
Berichten:227
Lid geworden op:wo 17 mar 2004 12:49

Bericht door renata » ma 21 jan 2008 15:23

charmart schreef:Bij grote kralen doe ik het elastiek dubbel of zelfs 3dubbel, dan zakt het niet uit.
dubbel doen, goeie tip. Was ik niet opgekomen, stom he.
Moeten de kralen wel groot genoeg gat hebben....

bedankt voor de tips!
byeeeee

Gebruikersavatar
Lavilia
Bead Chatter
Berichten:3558
Lid geworden op:do 19 mei 2005 21:55
Locatie:Leiden
Contacteer:

Bericht door Lavilia » ma 21 jan 2008 15:53

Ook helpt het vaak als je eerst flink hard aan het elastiek trekt voor je ermee gaat werken
groetjes ikke
Afbeelding

lissy96
Bead Interested
Berichten:146
Lid geworden op:vr 24 okt 2008 14:26
Contacteer:

Re: armband: elastiek of toch met slotje??

Bericht door lissy96 » vr 24 okt 2008 14:59

je kunt het beste elastiek (als je elastiek neemt) van 0,8 mm ofzoiets nemen, want als je 0,2 mm neemt, zakt je hele armband in elkaar..... :-((. trouwens, dubbel doen werkt heel goed, doe ik zelf ook. :olifant:
Laatst gewijzigd door lissy96 op ma 19 okt 2009 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hannelies
Bead Fanatic
Berichten:1927
Lid geworden op:do 09 okt 2008 12:33
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re:

Bericht door Hannelies » vr 24 okt 2008 17:39

[quote=

Welk elastiek gebruik jij? Ik heb namelijk altijd moeite om het goed te knopen....[/quote]

Ik zag op dit forum een goeie tip met plaatje erbij (bij technieken geloof ik). Die knoop werkt echt goed! Ik gebruik elastiek van de Pipo's, 2.95 voor 20 meter.
Ik gebruik liever geen slotjes voor armbanden, dan heb je altijd hulp nodig om ze om en af te doen en vrijgezelle vrouwen willen ook sieraden om, nietwaar ;-) Ook ik gebruik het liefst grote kralen maar als je het elastiek heel goed aantrekt en de armband niet te groot maakt, blijft het wel hangen. Ga er zo weer wat op het forum zetten.
Groeten,
hannelies

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: armband: elastiek of toch met slotje??

Bericht door sanegdokter » vr 24 okt 2008 21:51

Ja zeker Elastiek, zo makkelijk om te doen en draaggemak ook heel belangrijk. En wat dacht je van Memory Wire, spiraalarmband, echt helemaal super! :applaus: xx

Marionbuit
Bead Believer
Berichten:212
Lid geworden op:ma 16 feb 2009 13:47
Locatie:Hasselt
Contacteer:

Re: armband: elastiek of toch met slotje??

Bericht door Marionbuit » za 21 mar 2009 15:50

Ik doe het nu vaak zo. Een knijpkraal aan het draad rijgen en daarna een ringetje. Dan doe je het draad door de knijpkraal en dan trek je dat strak tegen het ringetje aan. Aan het einde doe je dat ook maar dan met twee knijpkralen. Die verberg ik dan met 1 of 2 ringetjes jasseron.

Gebruikersavatar
Amie
Bead Producer
Berichten:1240
Lid geworden op:di 03 feb 2009 13:33
Locatie:Lent
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Amie » za 21 mar 2009 17:32

Hannelies schreef:
Welk elastiek gebruik jij? Ik heb namelijk altijd moeite om het goed te knopen....[/quote schreef:
Ik zag op dit forum een goeie tip met plaatje erbij (bij technieken geloof ik). Die knoop werkt echt goed! Ik gebruik elastiek van de Pipo's, 2.95 voor 20 meter.
Ik gebruik liever geen slotjes voor armbanden, dan heb je altijd hulp nodig om ze om en af te doen en vrijgezelle vrouwen willen ook sieraden om, nietwaar ;-) Ook ik gebruik het liefst grote kralen maar als je het elastiek heel goed aantrekt en de armband niet te groot maakt, blijft het wel hangen. Ga er zo weer wat op het forum zetten.
Groeten,
hannelies
Ja dit elastiek gebruik ik ook, van Vaessen Creative. Dit elastiek is heel stevig en kun je prima gebruiken voor grote kralen. Ook is het nog nooit kapot gegaan. Echt een aanrader.
Voor de afwerking maak ik altijd 4 knopen en daarna doe ik er een druppel lijm op. De knoop stop ik weg in een kraal.
Groetjes Amie

Gebruikersavatar
sanny
Bead Professional
Berichten:1667
Lid geworden op:di 17 mei 2005 21:07
Contacteer:

Re: armband: elastiek of toch met slotje??

Bericht door sanny » za 21 mar 2009 18:57

Als ik een armband maak me een kalotje en slotje, dan hang ik altijd iets aan het ringetje wat aan het slotje zit. Een paar mooie kralen die je ook in je armband gebruikt. Dan ben je het "ruimte" probleem kwijt.

En als je op elastiek gaat werken, altijd het elastiek even uitrekken voor je ermee gaat werken, dan zakt het veel minder uit.
groetjes Sannie.

Gesloten