krul in gecoated staaldraad

Heb je mooie kralen of ander materiaal om een sieraad te maken en kom je er niet uit? Post het hier, anderen willen je vast helpen met tips ter inspiratie!
Gesloten
zoetmark
Bead Anonymous
Berichten:3
Lid geworden op:di 14 aug 2007 11:22
krul in gecoated staaldraad

Bericht door zoetmark » di 14 aug 2007 11:28

Ik heb diverse rollen gecoated staaldraad liggen maar daar zitten bij het afrollen inmiddels heel veel krullen in. Als ik het wil gebruiken heb ik, in plaats van een rechte draad, een draad met veel slag erin. Weet iemand hoe ik het draad weer kan ontkrullen? Bedankt!

Gebruikersavatar
Kraalleen
Bead Interested
Berichten:131
Lid geworden op:vr 04 aug 2006 22:20
Locatie:Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Kraalleen » di 14 aug 2007 13:31

Ik herken het probleem wel, maar mijn ervaring is dat je er nog prima mee kan werken. Als er kralen aan zitten, trekt hij vaak wel in de goede richting.
Het leven is een feest,
maar je moet wel elke dag zelf de slingers ophangen!

Mystica
Bead Intelligent
Berichten:1355
Lid geworden op:wo 07 apr 2004 20:30
Contacteer:

Bericht door Mystica » di 14 aug 2007 15:45

Dit probleem heb ik ook redelijk veel voor.

Ik knip het stukje draad er dan vanaf omdat ik vind dat je dat altijd blijft zien... ook als je er kralen over verwerkt :?

Zo gooi ik wel soms veel draad weg maar liever een mooie ketting zonder krullen dan met krullen :wink:
Groetjes Evi

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » di 14 aug 2007 15:48

Je bedoelt zeker dat er dan een soort knik in zit, alsof je het niet recht kan trekken? Ikzelf zou mailen naar de leverancier, vragen hoe op te lossen. Ik had tijd terug ook weleens dat dat gebeurde, bij kant en klare klosjes die ik verkoop, en ik stuurde dan nieuwe op want het moet wel goed zijn natuurlijk. Inmiddels heb ik betere leverancier en daar zijn ze wel allemaal altijd goed.

zoetmark
Bead Anonymous
Berichten:3
Lid geworden op:di 14 aug 2007 11:22

krul in staaldraad

Bericht door zoetmark » di 14 aug 2007 18:33

Bedankt voor de tips.
Het is overigens geen fout in de draad maar het komt volgens mij puur doordat de draad dan erg lang op de rol heeft gezeten en die ronde vorm (v.d. rol) er gewoon in blijft zitten. Je krijgt dus een soort slang-effect.

Gebruikersavatar
Lavilia
Bead Chatter
Berichten:3558
Lid geworden op:do 19 mei 2005 21:55
Locatie:Leiden
Contacteer:

Bericht door Lavilia » di 14 aug 2007 20:06

even iets zwaars aanhangen voor een nacht ofzo, helpt bij mij meestal wel
groetjes ikke
Afbeelding

Gebruikersavatar
Helena
Bead Believer
Berichten:209
Lid geworden op:ma 31 jan 2005 18:44

Bericht door Helena » di 14 aug 2007 20:16

Je kunt de draad ook een tijd 'uithangen', bijv. over een deur en dan aan de onderkant iets zwaars hangen.
Na verloop van tijd zal het draad dan rechter worden.
Als het goed is tenminste, ik weet niet welk merk draad je hebt, maar sommige merken zijn misschien helemaal niet meer recht te krijgen. :(

Maar weggooien kan natuurlijk altijd nog.

Wat je er misschien ook nog mee kunt maken is een krullen ketting.
Ik weet niet meer of deze op dit forum of op een ander forum is beschreven (het idee komt dus -helaas- niet van mij), maar de techniek is eenvoudig; heel veel kleine kraaltjes rijgen (een paar meter) op +/- 30 cm na, daarna het draad krullen (net zoals je kado lint krult) met een schaar per 30 cm, kraaltjes hier overheen schuiven, volgende 30 cm krullen, kraaltjes erover heen, enzovoort tot het eind, laatste stukje op het laatst rijgen (is erg lastig met die krullen erin, je kunt het natuurlijk ook afknippen).
Afwerken en klaar!
Groetjes,
Helena

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: krul in staaldraad

Bericht door Sandra » di 14 aug 2007 20:51

zoetmark schreef:Bedankt voor de tips.
Het is overigens geen fout in de draad maar het komt volgens mij puur doordat de draad dan erg lang op de rol heeft gezeten en die ronde vorm (v.d. rol) er gewoon in blijft zitten. Je krijgt dus een soort slang-effect.
Stel je rijgt gewoon glaskralen dan kan je het volgens mij prima gebruiken, die zijn toch zwaar. En anders evt met stukje plakband aan begin en eind vastplakken op een tafel ofzo? Denk dat het wel weer goed te krijgen moet zijn...ikzelf heb er eigk nooit op gelet, meestal is het idd wel rond zeg maar maar heb er nooit last van gehad....maar ja heb dan ook meestal geregen en dan is het toch wel zwaar genoeg.

Gesloten