Blauw dun wire draad
Ik heb voor mijn verjaardag een klosje dun wire draad gekregen, het is blauw, ik heb alleen geen idee wat ik ermee kan doen. De dikte weet ik niet maar het is zowizo te dun om te kettelen. Heeft iemand een idee wat ik er mee kan doen? Alvast bedankt 
Ik heb dunne wire gebruikt om een ketting te maken. In plaats van gewoon te kettelen buig je een heel klein oogje en zorgt dat er nog een paar milimeter draad uitsteekt die je dan rond kan wikkelen (wire-wrapping), je lusje moet er dan uitzien zoals deze. Je moet er wel goed rekening mee houden dat je telkens gesloten elementjes maakt die je echt wel niet weer kan openen. Ik heb zelf de gewoonte van bij het kettelen, mijn elementjes te maken en die dan terwijl ik bezig ben te schikken en ze achteraf aan elkaar te hangen en soms nog eens los te doen om iets tussen te zetten. Je moet dus zeker je kraaltjes op voorhand goed klaarleggen en weten waar je naartoe gaat ermee.
Je kan ook het tweede elementje niet vasthaken in het eerste, want die lusjes zijn dicht, je moet het er rond plooien.
Wat ik doe is: eerste elementje over de draad hangen (ik gebruik het spoeltje, dus knipe er geen stukjes van om mee te werken), dan mijn kraaltjes, dan buig ik een oogje dat ik sluit. Daarna schuif ik mn kraaltjes en mn eerste elementje naar het gemaakte lusje en plooi ik aan de andere kant van het nieuwe elementje mijn tweede lusje waarbij ik ervoor zorg het lusje van eerste elementje erin zit. Het derde elementje vorm je dan door op de draad het lusje van het tweede te rijgen, je kraaltjes,... etc
Dit is wel iets moeilijker als kettelen maar bij mij ging het wel goed, en het resultaat is betoverend mooi vind ik, enorm veel fijner dan kettelen. Ik heb nog nooit zo veel complimentjes gehad op een ketting ook niet.
Je kan ook het tweede elementje niet vasthaken in het eerste, want die lusjes zijn dicht, je moet het er rond plooien.
Wat ik doe is: eerste elementje over de draad hangen (ik gebruik het spoeltje, dus knipe er geen stukjes van om mee te werken), dan mijn kraaltjes, dan buig ik een oogje dat ik sluit. Daarna schuif ik mn kraaltjes en mn eerste elementje naar het gemaakte lusje en plooi ik aan de andere kant van het nieuwe elementje mijn tweede lusje waarbij ik ervoor zorg het lusje van eerste elementje erin zit. Het derde elementje vorm je dan door op de draad het lusje van het tweede te rijgen, je kraaltjes,... etc
Dit is wel iets moeilijker als kettelen maar bij mij ging het wel goed, en het resultaat is betoverend mooi vind ik, enorm veel fijner dan kettelen. Ik heb nog nooit zo veel complimentjes gehad op een ketting ook niet.
Hele dunne draad (0,2 tot 0,45 mm) kun je mooi om een 'wire winder' heen wikkelen. (Of gewoon om een dun staafje heen wikkelen). Dan krijg je een soort buiskraal. Je kunt ook op http://www.wigjig.com" onclick="window.open(this.href);return false; wat ideetjes opdoen. Zo'n gewikkelde buiskraal kun je ook weer om van alles heen wikkelen en dan krijg je leuke effecten, zoals hier:
http://www.wigjig.com/jewelry-tools/WJU ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(klikken op de nummers van 1 tot 23 en je ziet nog veeeeeeel meer ideeën)
http://www.wigjig.com/jewelry-tools/WJU ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(klikken op de nummers van 1 tot 23 en je ziet nog veeeeeeel meer ideeën)
Laatst gewijzigd door Lissie op ma 07 apr 2008 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.