patronen ronde herringbone stitch / ndbele

Heb je mooie kralen of ander materiaal om een sieraad te maken en kom je er niet uit? Post het hier, anderen willen je vast helpen met tips ter inspiratie!
Gesloten
Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:
patronen ronde herringbone stitch / ndbele

Bericht door Sandra » ma 04 dec 2006 18:49

Zijn er hier mensen die weleens een ndbele ketting hebben geregen? Wat voor patroon heb jij toen bedacht?

Ik heb reeds eentje geregen en vond het erg leuk om te doen:
Afbeelding

Ik heb nu hele mooie kleuren gekocht, allemaal glanzend en dan donkerrood - rood - oranje - geel - bruin, het loopt heel mooi over. Nu lijkt het me leuk een herfstachtige patroon te rijgen, maar heb nog niet echt wat kunnen bedenken....dacht laat ik topic starten, wie weet heeft er iemand tips...Enige waar ik zelf tot dusver aan dacht is het beetje willekeurig over laten lopen, maar denk dat er wel leukere patronen moeten zijn....Ben benieuwd of er hier iemand tips heeft, alvast bedankt!

groetjes,
Sandra

Gebruikersavatar
katskralen
Bead Fanatic
Berichten:1939
Lid geworden op:zo 09 feb 2003 17:01
Locatie:Kessel-Lo (Belgie)
Contacteer:

Bericht door katskralen » ma 04 dec 2006 19:14

Ik heb geen tips, want heb het nog nooit gedaan, maar het ziet er in elk geval wel prachtig uit!!

Gebruikersavatar
violetmoon_17
Bead Addict
Berichten:2018
Lid geworden op:wo 06 jul 2005 07:40
Locatie:ergens in Noord - Limburg
Contacteer:

Bericht door violetmoon_17 » di 05 dec 2006 08:48

Misschien zit hier iets tussen.

http://www.facetedbeadart.com/herringbone.html
Afbeelding Carina

Afbeelding

Copyright © 2004–2015 All rights reserved.

jenlon
Bead Reader
Berichten:8
Lid geworden op:za 03 aug 2013 23:06

Re: patronen ronde herringbone stitch / ndbele

Bericht door jenlon » wo 30 apr 2014 20:45

Ik vind deze ketting ontzettend leuk en zou 'm graag ook zelf maken. Ik weet dat het al enige tijd geleden is voor je maar weet je nog zo waar ik dit patroon kan vinden?

Alvast heel veel dank.

Groetjes,
Ilona.

Gebruikersavatar
JMHols
Bead Monster
Berichten:4783
Lid geworden op:do 14 apr 2011 21:12

Re: patronen ronde herringbone stitch / ndbele

Bericht door JMHols » vr 02 mei 2014 22:28

Hee, ndebele, waar kan ik die patronen vinden? Ik heb wel dit soort kettingen gehaakt, maar ndebele lijkt me gemakkelijker.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: patronen ronde herringbone stitch / ndbele

Bericht door Sandra » vr 02 mei 2014 23:10

Het heet ook wel round herringbone. Zal morgen uitgebreider reageren.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: patronen ronde herringbone stitch / ndbele

Bericht door Sandra » za 03 mei 2014 10:30

Zo, even uitgebreidere post vanaf laptop. :) Ik lees altijd via mobiel tegenwoordig en moet dan opletten dat ik dan nog vanaf laptop reageer.
De techniek is herringbone stitch, ze noemen het ook wel Ndbele naar Afrikaanse cultuur die deze techniek veel gebruikt.
Ik heb even gegoogled voor uitleg, ik dacht round herringbone maar ze noemen het blijkbaar tubular herringbone. Zie bv http://www.fusionbeads.com/Tubular-Herringbone-Stitch voor uitleg.
Het is al bijna 8 jaar geleden dat ik bovenstaande ketting had gemaakt, ik heb geen idee meer hoe ik het patroon had bedacht....het was op zich niet moelijk hoor. Ik denk dat als je ga proberen het vanzelf gaat. Het loopt steeds schuin omhoog, dus dan moet je bv 1 witte en 1 zwarte rijgen. Op 'n gegeven moment 2 kleuren naast elkaar, bv rood.
Heel misschien dat ik nog excel bestand op mijn computer kan vinden maar weet niet zeker, is alweer 8 jaar geleden dat ik dit had gedaan.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: patronen ronde herringbone stitch / ndbele

Bericht door Sandra » di 06 mei 2014 13:47

Ik heb nog even gezocht op mijn pc en heb een excel bestand gevonden met 9 pagina's :lol: ik moest toen even puzzelen hoe het uit te tekenen in excel. Maar ik denk dat de laatste pagina wel zal kloppen. Je rijgt herringbone per 2 kralen, vandaar dat ik de zwarte strepen heb. De bovenste is zeg maar waar je naar kan kijken tijdens het rijgen, de onderste is hoe het dan uitpakt. Ik denk dat ik de bovenste tekening zo had gemaakt zodat ik af en toe de zwarte per 2 kan rijgen, maakt het patroon volgen net wat makkelijker.
Waar je op moet letten bij tubular herringbone is dat je de ketting vaak 'plat' kan drukken, ik had het het opgelost door hele dikke staaldraad bij de bouwmarkt te kopen, iets van 3 mm dik ofzo. Andere optie is kleine kralen (bv 3 mm kralen) rijgen op staaldraad en dat erin duwen, wellicht goedkoper maar wel lastiger omdat kralen kunnen schuiven.
JanneMarie, hoe pakt dat uit met haken? Is het vanzelf stevig genoeg om mooi rond te blijven of vul je het ook ergens mee op?
Bijlagen
Schermafbeelding 2014-05-06 om 14.44.48.png
Schermafbeelding 2014-05-06 om 14.44.48.png (21.02KiB)13649 keer bekeken

Gebruikersavatar
JMHols
Bead Monster
Berichten:4783
Lid geworden op:do 14 apr 2011 21:12

Re: patronen ronde herringbone stitch / ndbele

Bericht door JMHols » wo 07 mei 2014 13:12

Ik heb nog niet veel gehaakt, maar hetgeen ik heb gedaan heb ik opgevuld met luchtslangetjes voor de vijver, ook een keer een tube gekocht, maar ik denk dat zo'n luchtslangetje goedkoper is. Staaldraad is wat stugger, zo'n slangetje is dan wat flexibeler.

Het is zo gek, ik heb al een tijd geleden de kraaltjes voor een ketting geregen, ook geprobeerd hem te haken, maar het lukt me gewoon niet meer. Nu heb ik al een tijt een soort van black out wat kralen betreft. Toevallig gisteren weer geprobeerd te haken maar nu blijf ik het draad aan de goede kant zien, snap er niks van.

jenlon
Bead Reader
Berichten:8
Lid geworden op:za 03 aug 2013 23:06

Re: patronen ronde herringbone stitch / ndbele

Bericht door jenlon » do 08 mei 2014 15:26

Die instructie pagina is een hele duidelijke, dank je. Ik denk dat ik dat eerst maar eens ga proberen want ik zie mezelf dat zomaar nog niet vertalen in bovenstaande ketting :S

Ik wil ook nog leren om te haken met kralen maar welke kralengrootte kun je daar het beste voor gebruiken. Tot nu toe heb ik alleen nog maar 11.0 in huis.

Gebruikersavatar
JMHols
Bead Monster
Berichten:4783
Lid geworden op:do 14 apr 2011 21:12

Re: patronen ronde herringbone stitch / ndbele

Bericht door JMHols » vr 09 mei 2014 10:57

Jenlon, met het haken met kralen kun je het beste beginnen met 6/0 of 8/0. Als je dat onder de knie heb kun je 11/0 of 15/0 proberen. Verder is het wel afhankelijk van het patroon, als je een ketting met 15 kralen rond maakt dan denk ik dat hij met 6/0 of 8/0 erg zwaar. Je kunt het best eerst een maken met drie kleuren, elk twee of drie kralen, bijvoobeeld zoals ik een met grijstinten heb gemaakt: twee zwart, twee donker grijs, twee licht grijs met 6/0 kralen : Afbeelding

Dit zijn handige links:
http://perlenhaekeln.de/
http://beadline.blogspot.nl/2012/07/how ... ochet.html
http://businka-lisa.livejournal.com/22659.html

jenlon
Bead Reader
Berichten:8
Lid geworden op:za 03 aug 2013 23:06

Re: patronen ronde herringbone stitch / ndbele

Bericht door jenlon » vr 09 mei 2014 11:07

Dank voor de tips JM Hols. Dan ga ik maar eens wat grotere kralen bestellen :D . Ik vind dit soort kettingen/armbanden in ieder geval wel heel erg mooi!
Ik heb gisteren ook een boek van Dustin Wedekind: "getting started with seedbeads" besteld om me op weg te helpen. Ik wil wel van alles maar ik loop er vaak tegen aan dat ik niet precies weet wat ik allemaal nodig heb.

Gesloten