beschrijving: sieradenrol (oude:patronen schrijven)

Wissel patronen uit via dit subforum die je zelf hebt bedacht of die je hebt gevonden op het internet.
Forumregels
Patronen uit boekjes of patronen waarvoor betaald zijn mogen niet geplaatst / uitgewisseld worden in verband met copyright-rechten van de auteurs.
Gesloten
180sonic
Bead Lover
beschrijving: sieradenrol (oude:patronen schrijven)

Bericht door 180sonic » wo 11 jul 2007 13:45

even een vraagje
ik weet dat er hier geen kopien van boekjes mogen geplaats worden ivm copyright. dat is logisch. maar..

als ik een patroon zie, er iets van maak, erna zelf een patroon van schrijf, zelf foto's maak en in elkaar zet.. is wel een beetje overschrijven.. maar toch.. dan heb ik toch copyright over mijn versie??

ik zie hier en op het sieraden forum veel vraag naar dit patroon, ik heb hem niet, maar als ik hem gezien heb kan ik hem zo zelf schrijven,
en misschien hier en daar de nodige aanpassingen doen of extraatjes aan toevoegen.

mag ik mijn versie dan wel plaatsen hier? :?:
Laatst gewijzigd door 180sonic op do 12 jul 2007 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes nicole

Lissie
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Lissie » wo 11 jul 2007 14:04

Om wat voor ketting / techniek / patroon gaat het?

De grenzen zijn namelijk nogal vaag. Als je het hebt over algemene technieken dan zal niemand daar moeilijk over doen. Maar als het gaat over een specifieke ketting die door iemand speciaal is ontworpen en daar zelf een patroon van in elkaar heeft geknutseld, dan vind ik niet dat je dat zomaar mag overnemen en het als 'jouw idee' of 'jouw patroon' mag verspreiden.

Ik ben sinds kort zelf ook patronen aan het maken, dus ik weet hoe enorm veel tijd en moeite erin gaat zitten. Ik gebruik wel 'standaard' technieken (zoals zigzag en trappetje), maar de compositie verzin ik helemaal zelf. Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt, maar ik zou het dus niet leuk vinden als iemand mijn patroon namaakt en een klein stukje aan verandert om dan verder (al of niet gratis) te verspreiden.

Maar nogmaals, het is wel een vaag gebied en hangt er dus ook vanaf hoe specifiek of algemeen de techniek is die je in je patroon beschrijft.

180sonic
Bead Lover

Bericht door 180sonic » wo 11 jul 2007 14:07

het gaat om de sieraden rol
van een ketting snap ik.. daar kan je ook weinig in wijzigen denk ik ;)
en het is absoluut niet mijn bedoeling om dingen te stelen waar mensen lang aan gewerkt hebben!
maar als ik een sieradenrol eens zou zien zou ik er zelf ook een patroon voor kunnen schrijven.

ik probeer eigenlijk een legale oplossing te zoeken zodat we op dit forum allemaal toegang hebben tot een legaal patroon van een sieradenrol zonder dat we ervoor betalen ;)
groetjes nicole

katskralen
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door katskralen » wo 11 jul 2007 19:04

ik persoonlijk zie in een patroon voor een sieradenrol niet echt een probleem. Maar wie ben ik he :lol:

180sonic
Bead Lover

Bericht door 180sonic » wo 11 jul 2007 19:20

maar dan zou ik dus een patroon moeten zien of zo'n rol moeten zien ergens...
groetjes nicole

Tara
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door Tara » wo 11 jul 2007 19:59

Ik zie niet in waarom je hier niet een versie van een leuke sieradenrol zou mogen plaatsen. De sieradenrol is ooit door iemand verzonnen en in de Trend Creatief gezet, maar als je er een zelf wilt ontwerpen is het toch niet meer dan logisch dat je ergens je inspiratie vandaan haalt, in dit geval bv. uit de Trendcreatief. Natuurlijk is het niet de bedoeling te doen of het een eigen idee is of letterlijk te kopieren, maar voor de rest zie ik het niet als een probleem.
streef er enkel naar wat te spelen met kralen......

Mar-JoYa
Moderator
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » wo 11 jul 2007 20:56

Gaat het hier niet om het volgende: zie de rol als een rok.
Een rok is een rok, alleen het patroon van een bepaald soort rok ga je niet uitdelen of verkopen als het van iemand anders is. Jouw patroon van jouw rok, daar kun je dat wel mee doen.

(eigenlijk gaat dat voor wel meer dingen op, de basis is de basis, rijgen is rijgen, kettelen is kettelen, maar dat wat je er mee doet, dat is van jouw..........)
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

180sonic
Bead Lover

Bericht door 180sonic » wo 11 jul 2007 21:05

ik heb verschillende sieraden rollen bekeken, wat nu precies de bedoeling is van zo'n rol. een ideetje gemaakt want ik heb er geen patroon van.. ff in elkaasr geflanst met naaimachine dus verwacht er niet teveel van. ik heb geen puf meer om nu een beschrijving te maken van wat ik gedaan heb dat komt morgen!!

Afbeelding

voila mijn eigen sieradenrol uit eigenontwerp.
groetjes nicole

MiekeN
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door MiekeN » wo 11 jul 2007 22:33

180sonic schreef: voila mijn eigen sieradenrol uit eigenontwerp.
Je hebt je kat dood geslagen?!?!!?!?

:-)
MiekeN

Lissie
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Lissie » wo 11 jul 2007 22:36

MiekeN schreef:
180sonic schreef: voila mijn eigen sieradenrol uit eigenontwerp.
Je hebt je kat dood geslagen?!?!!?!?

:-)
MiekeN

Ik lig hier even dubbel... :-DD

180sonic
Bead Lover

Bericht door 180sonic » do 12 jul 2007 13:18

kon zo snel geen andere stof vinden..
en hij was al oud, de kat.. ;)
groetjes nicole

180sonic
Bead Lover

Bericht door 180sonic » do 12 jul 2007 13:34

je neemt 2 lappen stof. van 50x60 cm
Afbeelding
die leg je met de goede kant, dus de kant die je aan de buitenkant wil hebben, op elkaar. naai deze aan elkaar, laat aan de laatste hoek ongeveer 10 cm over, dus niet vast naaien.
Afbeelding
draai het geheel binnenste buiten via de 10cm opening, zodat hij de goede kanten buiten heeft. vouw het gedeelte wat aan de 10cm openrand naar buiten steekt naar binnen en naai het kleine stukje vast. zo heb je maar een klein stukje aan de rand met zichtbare naad.

leg de stof in de breedte voor je. naai van links naar rechts een strook van 12cm. dit zorgt voor een mooie vouw naad als je de flappen naar binnen klapt.
doe dit aan de boven en onderkant.
AfbeeldingAfbeelding

meet 1 cm vanaf de naairand van 12cm en leg hierop het lint waaraan je de kettingen/armband aan vast wil maken. naai om de 4cm het lint vast aan de lap. doe dit ook aan de onderkant.

neem een strook stof van ongeveer 6 cm breed. leg hem in de lengte voor je met de goede kant onder, vouw de langste randen naar binnen en vouw hem daarna in de lengte dubbel. zodat je niets meet ziet van de slechte kant van de stof. naai aan de rand waar alles gevouwen is alles in de lengte vast.
vouw de kleine uit eindes naar binnen en naai ze beide vast.

vouw de kant van de 50cm precies door het midden, dit is de plek waar je het lint vast maakt. neem het middel van het lint en leg dit in de lengte op de lap. naai vast.
Afbeelding

klaar!
Afbeelding
Afbeelding
groetjes nicole

Elsje
Bead Brilliant

Bericht door Elsje » do 12 jul 2007 14:55

Mooi gemaakt! Dankjewel!
Groetjes Els,

Roelie66
Bead Reader