workshop sieraden verschillende culturen

Deel hier je ervaringen en tips over het geven van workshops.
Gesloten
LindaRSG
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:ma 30 mar 2009 19:44
workshop sieraden verschillende culturen

Bericht door LindaRSG » ma 30 mar 2009 19:51

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een account aangemaakt omdat ik graag wat tips zou willen hebben. Op school organiseer ik met mijn klas een Multiculturele dag. Ik heb aangeboden het onderdeel 'sieradenworkshop' te doen. Ik heb zelf verder geen ervaring met kralen/sieraden maken. De bedoeling is dat de workshop word gegeven aan jongens maar vooral meisjes van ongeveer 12/13/14 jaar. Het land of de streek waar de sieraden vandaan komen maakt in niet veel uit. Zelf zat ik wel een beetje aan aziatisch te denken, maar iets heel anders mag ook als jullie ideeën hebben. Zelf zat ik voor jongens te denken aan iets met ledere koortjes, ik weet alleen niet uit welk land of van welke cultuur dat kenmerkend zou moeten zijn.

Kort samengevat de vragen
- hoe kan ik het ze het beste uitleggen, (groepjes van ongeveer 20 kinderen)
- Welke materialen en technieken
- Misschien dat iemand een leuk 'typisch' sieraad bij een land/cultuur weet
- Waar kan ik het beste kralen en benodigheden kopen (in totaal voor ongeveer 60 man)
we hebben wel een redelijk budget maar iemand inhuren kost denk ik toch te veel geld,
heb toch wel prijzen gezien van ongeveer 15 euro per persoon, dat is te veel.

Alvast heel erg bedankt!

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Emberlynn
Bead Lover
Berichten:433
Lid geworden op:do 18 nov 2004 20:28
Locatie:Cuijk
Contacteer:

Re: workshop sieraden verschillende culturen

Bericht door Emberlynn » wo 01 apr 2009 19:51

Pff, wat een leuk idee, maar ik vrees dat het erg moeilijk zal zijn om uit te leggen hoe je sieraden moet maken als je het zelf nooit gedaan hebt.
Het lijkt mij slimmer om dan toch iemand te zoeken die gewend is workshops te geven. Groepjes van 20 kinderen vind ik groot en daar zou ik in mijn eentje al niet aan beginnen, maar het met minimaal 2 personen doen. Je kunt dus het beste een simpele techniek kiezen.
Wat betreft technieken en materialen zou ik op http://www.kralen.com" onclick="window.open(this.href);return false; kijken voor heel veel info.
Voor je wat gaat kopen is het denk ik het slimste om te weten wat je wil gaan maken en wat daar ongeveer in moet qua materiaal en dan...... zijn er ontelbaar veel (web)winkels met kralen en benodigdheden :wink:
Heel veel succes.
Groetjes Emberlynn

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: workshop sieraden verschillende culturen

Bericht door Sandra » wo 01 apr 2009 19:55

Misschien is het een idee te kijken naar eenvoudige technieken op kralen.com, dan kan je voor iedereen een vel uitprinten en kunnen ze daarmee aan de slag. Je kan evt kijken wat voor kleuren ze vooral gebruiken in bv India, dan kan je bv een redelijk eenvoudige rijgpatroon doen met typische kleuren. Je kan dan bv goedkope rocailles gebruiken, dat kost ook wat meer tijd om te rijgen. Je kan ook bv eens kijken bij winkels zoals fair trade / wereldwinkel, voor typisch Aziatische sieraden.

Krijsje1
Bead Fan
Berichten:316
Lid geworden op:ma 05 jan 2009 02:08

Re: workshop sieraden verschillende culturen

Bericht door Krijsje1 » wo 01 apr 2009 20:03

Hoi Linda!
Heb je nog genoeg voorbereidingstijd, of is het al op korte termijn? Je zult toch minimaal zelf de techniek (en met zoveel kinderen zo eenvoudig mogelijk!) onder de knie moeten hebben die je wilt gebruiken. Is er niemand op school of in de buurt die je kan helpen en die er al verstand van heeft?

Gebruikersavatar
Joanelle
Bead Interested
Berichten:190
Lid geworden op:wo 03 okt 2007 09:39
Locatie:Alphen aan den Rijn

Re: workshop sieraden verschillende culturen

Bericht door Joanelle » do 02 apr 2009 06:02

Ik denk gelijk aan lekkere felle kleuren uit India (zoals Sandra heeft bedacht met rocailles) of misschien juist leren koordjes met houten- en schelp kralen met een afrikaanse sfeer.
Leren koordjes kan je bijvoorbeeld knopen, met steeds een kraal eraan. Jongens kunnen de koordjes (vinger-)vlechten als een armband, met bijvoorbeeld 1 stoere kraal in het midden.
Succes i.i.g.!!!
kraaltje... nog één ... wat? Is het al zo laat?

MarjaH
Bead Believer
Berichten:278
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 08:35
Locatie:Zeist

Re: workshop sieraden verschillende culturen

Bericht door MarjaH » do 02 apr 2009 11:07

Ik heb toen mijn kids nog op basisschool zeten ook een keer zoiets gedaan.
Wij hadden toen "shifts". De kidneren van de boenbouw konden zich vooraf inschrijven voor 2 workshops van een uur. Tussendoor was er een wisselpauze. De groepen waren klein nl 6 per ouder en 24 per shift.

Ik heb vooraf een oefenbijeenkomst gehouden met de andere 3 ouders die ook geholpen hebben. Dat heeft goed gewerkt. Ze werden meteen enthousiast om ook met sieraden maken te beginnen.

Ik heb via marktplaats een grote hoeveelheid kettingen en armbanden uit Indonesie op de kop getikt voor weinig geld. En ik had er nog wat goedkope glaskralen en bling bling erbij gekocht. Totaal waren we meen ik ca 75 euro kwijt voor 48 kinderen. De school heeft alleen betaald voor het verbruikte materiaal. Wat ik over had heb ik niet gerekend.

Die kettingen uit indonesie hadden we zelf vooraf gesloopd om te voorkomen dat de kids ze zo al mooi vonden. De kids hebben ze samen met de adnere kralen verwerkt tot nieuwe dingen en konden kiezen uit :
armband op elastiek geregen, ketting geknoopd op dun waxdraad en sleutel of mobielhangers.

IK heb nog nodige over van die workshopdag en kan je ook wel verder tips geven.
PB desgewenst even.

Marja

Gesloten