aansprakelijkheid workshop

Deel hier je ervaringen en tips over het geven van workshops.
Gesloten
Gebruikersavatar
kadya
Bead Fan
Berichten:337
Lid geworden op:zo 21 jan 2007 22:29
Locatie:Baarn
Contacteer:
aansprakelijkheid workshop

Bericht door kadya » ma 29 okt 2007 11:44

Hopenlijk kan iemand mij helpen met de volgende vraag;

Is het noodzakelijk om een aansprakelijkheids verzekering af te sluiten i.v.m. het geven van workshops.
Een tijdje terug bracht een klant dit ter sprake, en er zit natuurlijk wel iets in.
Soms springen de stukjes metaal je om je oren, als iemand dat b.v. in haar oog krijgt, ben je dan aansprakelijk??

Ik zou graag van jullie horen hoe jullie dit zien/aanpakken en of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Wij hebben binnenkort weer een workshop voor 16 mensen, en je kan dan ook niet op iedere plek tegelijk zijn.

Ik hoor het graag.

Gebruikersavatar
flapflap
Bead Hysteric
Berichten:3231
Lid geworden op:zo 12 feb 2006 01:03
Locatie:Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door flapflap » ma 29 okt 2007 11:53

Als je KvK / BTW nr hebt lijkt het mij dat je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering moet hebben. Zie ook de website van de KvK.
Als je gewoon als particulier dit "erbij" doet wordt het lastiger.
Misschien zou je zelf de KvK kunnen bellen of mailen met die vraag?
~Audrey~

Gebruikersavatar
kadya
Bead Fan
Berichten:337
Lid geworden op:zo 21 jan 2007 22:29
Locatie:Baarn
Contacteer:

Bericht door kadya » ma 29 okt 2007 12:29

Bedankt voor je reactie!
Heb idd wel een Kvk nr maar nog geen BTW nr. (tot nu toe hebben we alleen nog maar onkosten)
Kan daar natuurlijk wel eens informeren.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 29 okt 2007 13:12

Ik heb er toevallig ook 'n keer over gehoord, via-via. Er was iemand uitgegleden en behoorlijk lelijk gevallen en die wou haar idd aansprakelijk stellen. Sindsdien heeft die persoon overal duidelijk papieren hangen dat zij niet aansprakelijk is. Als ik jou was zou ik informeren bij de kvk (krijg je tenminste nog iets terug voor je jaarlijkse bijdrage :lol: ). Misschien heb je dus 2 opties, duidelijk maken dat het allemaal op eigen risico is, of verzekering afsluiten, maar weet zelf niet zeker of het eigen risico voldoende is, of er niet een wet bovenstaat zeg maar.

Gebruikersavatar
flapflap
Bead Hysteric
Berichten:3231
Lid geworden op:zo 12 feb 2006 01:03
Locatie:Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door flapflap » ma 29 okt 2007 13:36

Dat is zeker niet genoeg, Sandra!
De wettelijke aansprakelijkheid gaat altijd vóór, die kan je niet afwenden.

Een leuk voorbeeld zijn garderobes (bij. in een discotheek of theater): op het moment dat je ervoor betaald, mag je ook verwachten dat ze goed voor je spullen zorgen. Dan kunnen zijn leuk overal bordjes ophangen met dat ze niet aansprakelijk zijn (let maar op, die hangen bijna overal) maar dat zijn ze voor de wet dus mooi wel!
Bij gratis garderobes werkt dit trouwens niet zo.
~Audrey~

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 29 okt 2007 13:41

Weet ik, wat ik bedoel is, ik weet niet of het zin heeft, erbij te vermelden dat je niet aansprakelijk ben. Net als webshops, ook al zet je erbij dat er niets teruggestuurd mag worden, dan toch moet het teruggestuurd kunnen worden want er staat in het wet dat het mogelijk moet zijn. Nu weet ik niet of er in het wet staat dat je sowieso aansprakelijk ben....voor hetzelfde geld kan je je op zo 'n manier wel indekken, ik weet het niet. Ben benieuwd wat de kvk zegt.

Gebruikersavatar
flapflap
Bead Hysteric
Berichten:3231
Lid geworden op:zo 12 feb 2006 01:03
Locatie:Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door flapflap » ma 29 okt 2007 13:47

Oh OK, ik begreep je verkeerd. Ben ook wel benieuwd wat de KvK zegt, maar ik ben bang dat je als ondernemer verplicht bent zo'n verzekering af te sluiten :?
~Audrey~

Gebruikersavatar
kadya
Bead Fan
Berichten:337
Lid geworden op:zo 21 jan 2007 22:29
Locatie:Baarn
Contacteer:

Bericht door kadya » ma 29 okt 2007 13:48

Als ik dit zo lees is het zeker wel verstandig om een verzekering af te sluiten.
We gaan eens even praten met onze verzekerings tussen persoon.
Hoop dat het niet te veel in de papieren gaat lopen, want dan kunnen we wel stoppen !! :?
Ik heb het idee dat veel mensen die workshops geven (in van alles en nog wat) hier ook niet van bewust zijn.
Workshops waar ik wel eens aan mee doe, worden vaak uit "gezelligheid"gegeven en niet beroepsmatig....

Ben blij dat ik hier nu achter kom en niet wanneer het te laat is :wink:

In ieder geval bedankt voor jullie tips.

Jolanda van soest
Bead Professional
Berichten:1581
Lid geworden op:di 13 jan 2004 14:51
Locatie:Rhenen
Contacteer:

Bericht door Jolanda van soest » do 29 nov 2007 08:42

[quote="kadya"]
Heb idd wel een Kvk nr maar nog geen BTW nr. (tot nu toe hebben we alleen nog maar onkosten)
]

???? daar denkt de belastingdienst anders over volgens mij, maar dat is weer wat anders..

Je moet je inderdaad verzekeren, als iemand een vinger afknipt met jou tang/onder jou begeleiding is dat : jou verantwoording! Zoals al eerder werd gezegd, bordjes o.i.d maken niets uit.
Je bent in totaal een paar honderd euro kwijt per jaar.
Maar ja.. dat is ondernemen.... Klinkt miss wat cru en zo bedoel ik het niet helemaal, maar de eerste tijd zal je sowieso veel onkosten hebben en er geen reet aan verdienen!
Groetjes van jolanda

Gebruikersavatar
kadya
Bead Fan
Berichten:337
Lid geworden op:zo 21 jan 2007 22:29
Locatie:Baarn
Contacteer:

Bericht door kadya » do 29 nov 2007 10:11

`Klopt helemaal hoor wat je schrijft.
Maar we hebben ons inmiddels goed laten voorlichten en daar is veel duidelijk geworden.
We zijn nu verzekerd en BTW nr. gaan we aanvragen.
We zijn weliswaar nog niet interessant voor de belastingdienst, (Je hebt namelijk tot een bepaald bedrag een vrijstelling), maar dat neemt niet weg, dat we dat wel interessant kunnen worden. Dus Btw nr.moet wel worden aangevraagd.
De boekhouding houden we vanaf het begin af aan al precies bij dus dat zal ook geen problemen geven als er vragen komen. :wink:

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » do 29 nov 2007 17:35

Een btw nummer is net ideaal als je kosten hebt. daar kan je de btw van terugvorderen dan.

eelkehas
Bead Addict
Berichten:2206
Lid geworden op:vr 27 feb 2004 22:22
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Bericht door eelkehas » ma 17 dec 2007 15:05

Hoi Elke,

Ik snap dat je denkt dat dat dan juist makkelijk is maar als je wilt terug vorderen moet je ook afdragen en afdragen is altijd hoger dan terug vorderen ;-) (althans das de bedoeling..) ;-)
Helaas de centjes gaan meer de kant van de belastingdienst op dan je eigen richting op .. haha

Voor de topic schrijfster succes met de workshops!!!! Goed dat je het nu allemaal officieel geregeld hebt.

groetjes!

Gesloten