Workshops geven nog tips>"wire" technieken

Deel hier je ervaringen en tips over het geven van workshops.
Gebruikersavatar
Eva
Bead Believer
Berichten:267
Lid geworden op:ma 30 aug 2004 01:11
Locatie:Arnhem
Contacteer:
Workshops geven nog tips>"wire" technieken

Bericht door Eva » do 09 aug 2007 23:16

Ik ga binnenkort workshops geven. Ik heb dat al wel vaker gedaan maar dan vrijwillig bij een gezondheidsinstelling of voor een paar vriendinnen met goedkope kralen. Nu gaat het heel anders worden. Ik ga ze geven in een winkel in Arnhem waar ze een groot assortiment (half)edelstenen hebben. Ik wil me specifiek gaan richting op de "wire" technieken. Van beginners tot gevorderden tot een master class. Hopelijk is er dan voor iedereen wat wils. Het lijkt nu voor mij erg ideaal. Ik hoef geen materialen in te kopen en hoef het ook niet thuis te doen wat mij niet zo geschikt leek.

Nu heb ik de meeste tips op het forum al gelezen. (Bedankt Marjo voor de links in een ander onderwerp :D ). Handig om te weten wat je als vervanging voor de rijgborden kunt gebruiken.
Nu heb ik nog een paar vraagjes waarmee jullie mij misschien kunnen helpen. Zo vertelde iemand mij dat er zich vaak mensen opgeven voor een workshop en dan niet op komen dagen. Ze zei dat ik het beste van iedereen een voorschot kon vragen. Wat vinden jullie daarvan? Het worden best exclusieve workshop vanwege de technieken maar ook vanwege de kralen. Ik weet niet of het goed voelt om een voorschot te vragen.

Omdat de technieken die ik wil leren best ingewikkeld zijn vroeg ik me af of ik misschien een maximum aan het aantal mensen dat per keer kan meedoen moet stellen. Bijv. 6 of 8. Wat is jullie ervaring daarmee. Ik merk bij die vrijwillige workshops altijd dat er nogal eens om mijn hulp of extra uitleg gevraagd word en als ik me dan voorstel dat er 12 mensen zitten lijkt me dat erg veel. Ook vind ik het belangrijk dat mensen waar voor hun geld krijgen en dat betekend ook genoeg aandacht van mij.

Verder vroeg ik me af of jullie ervaring hebben met het geven of volgen van een workshop die een dag duurt met een lunch erbij. Er zijn technieken die ik niet in 3 uurtjes kan leren. Ik zou dan kunnen kiezen om er twee dagdelen van te maken maar als mensen dan van ver komen is dat niet handig. Is dat te doen een hele dag voor cursisten? Of word het dan al snel te lang?

Verder vroeg ik mij af of julie nog bepaalde wire technieken hebben die jullie graag willen leren. Ik heb natuurlijk mijn eigen style en dingen die ik graag doe maar misschien is het ook handig om te weten of er een bepaalde techniek erg populair is.

Sorry voor de vele vragen. Alle hulp en suggesties zijn welkom!
Groetjes Eva.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sofieke
Bead Fanatic
Berichten:1840
Lid geworden op:zo 25 mei 2003 19:21
Locatie:Poelkapelle (W-VL, Belgi

Bericht door Sofieke » vr 10 aug 2007 07:35

Ik geef zelf ook workshops en ik vraag geen voorschot. Ik werk in een winkel en ik moet mijn materiaal niet op voorhand aankopen omdat ze zelf alles in de winkel moeten kopen. Dat is net zoals bij jou.

Bij moeilijkere zaken heb ik een maximum van 8 personen. Meestal is dat moeilijkere iets, ook iets exclusiever en willen heel wat mensen dat volgen. En dan heb je een reden om nog eens die workshop te geven.

Eva, alle technieken die je hier al op de site heb laten zien, zullen de mensen aanspreken. Ik denk dat je geen problemen daarmee zal hebben.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » vr 10 aug 2007 08:09

Een voorschot is heel normaal, dat doen volgens mij alle workshopgevers wel.
Maximum van 6 of 8 vind ik ook normaal. Wat wel kan helpen, is instructies over de techniek ook op papier zetten en die aan hun geven. Stel je bent iemand al aan het helpen, dan kan iemand anders die ook hulp nodig heeft tijdens het wachten nog eens naar de instructies op papier kijken, wie weet komen ze er dan toch uit.

Ik heb zelf nooit een workshop van hele dag gegeven, maar wel meerdere keren gevolgd (glaskralen maken en art clay). Ik vond het wel best te doen....was wel moe aan het einde van de dag, maar tijd gaat snel voorbij. Moet wel zeggen dat dat soort workshops, zo de hele dag, vaak best prijzig zijn. Weet niet of er dan genoeg interesse voor is, of iedereen het geld er dan voor over heeft.

Wel leuk dat je workshops gaat geven. :D Lijkt me best leuk dan ook een keer eentje te volgen.... Heb zelf nog geen voorkeur qua techniek, maar weet ook niet zo goed welke mogelijkheden er zoal zijn en hoe die heten. Heb meerdere wire boeken maar nog steeds de tijd niet voor genomen. :(

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » vr 10 aug 2007 09:12

Ik zou zeker een voorschot vragen! Niet alleen om je kosten er uit te halen als niemand komt maar ook om dem ensen te motiveren om toch zeker te komen. Het is dan niet meer zo vrijblijvend en ze zullen niet snel inschrijven zonder dat ze willen komen.

Leuk dat je het in een winkel mag doen trouwens! Betalen zij jou of de cursisten? Ik vind zelf 8 personen eigenlijk heel veel voor zo'n moeilijkere techniek. Ik zou het bij 4 of 5 laten.

Ook bij een workshop van een hele dag krijg je meteen een soort filter. Wie het meent komt wel en wie gewoon wat wil komen prutsen heeft het er niet voor over.

Even een vraagje nog over je master class :lol: Wat zou dat inhouden, kan je dat al? Want als je soms ziet wat de masters in Amerika kunnen, dat heb ik hier nog nooit gezien.

Succes!

Gebruikersavatar
Annemie
Bead Brilliant
Berichten:2833
Lid geworden op:za 20 jan 2007 17:30
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Annemie » vr 10 aug 2007 11:16

Ik heb gisteren een hele dag (nou, vooruit, van 11 tot 4/5 ongeveer) bij Trudy gezeten voor een workshop en ik wilde nog wel een uurtje langer. :) Ik denk dat het best te doen is, de hele dag, zeker als je tussendoor een pauze inlast en mensen ook echt even hun spullen neer moeten leggen.
Verder zou ik eerder deelnemen als er maximaal 6 mensen mee zouden doen. Bij meer personen kun je je aandacht niet meer goed verdelen en zit je als cursist soms lang te wachten. Bovendien is er altijd wel iemand bij die de workshopleider helemaal "claimt" en om de minuut om hulp vraagt, pas erop dat je voor anderen nog tijd hebt!

Gebruikersavatar
Mar-JoYa
Moderator
Berichten:9021
Lid geworden op:zo 09 mei 2004 20:46
Locatie:Wildervank
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » vr 10 aug 2007 18:30

Graag gedaan :D

Voor de rest wil ik me wel bij mijn voorgangers aan sluiten:

Voorschot vind ik prima kunnen en ook heel erg normaal
Bij moeilijke dingen zou ik het inderdaad op een klein groepje houden
voor beide partijen idd
Als je iets graag wilt heb je er een dag voor over toch :wink: en is misschien ook juist wel handig voor mensen van verder weg, hoeven ze het eind niet te rijden voor een paar uurtjes 8)

Heel veel succes en als er één geweest is, laat je dan even weten hoe het ging :D
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

Gebruikersavatar
Eva
Bead Believer
Berichten:267
Lid geworden op:ma 30 aug 2004 01:11
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door Eva » vr 10 aug 2007 18:33

Sofieke schreef:Ik geef zelf ook workshops en ik vraag geen voorschot. Ik werk in een winkel en ik moet mijn materiaal niet op voorhand aankopen omdat ze zelf alles in de winkel moeten kopen. Dat is net zoals bij jou.

Bij moeilijkere zaken heb ik een maximum van 8 personen. Meestal is dat moeilijkere iets, ook iets exclusiever en willen heel wat mensen dat volgen. En dan heb je een reden om nog eens die workshop te geven.

Eva, alle technieken die je hier al op de site heb laten zien, zullen de mensen aanspreken. Ik denk dat je geen problemen daarmee zal hebben.
Bedankt voor de tips. En het compliment!
Groetjes Eva.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Eva
Bead Believer
Berichten:267
Lid geworden op:ma 30 aug 2004 01:11
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door Eva » vr 10 aug 2007 18:40

Sandra schreef:Een voorschot is heel normaal, dat doen volgens mij alle workshopgevers wel.
Maximum van 6 of 8 vind ik ook normaal. Wat wel kan helpen, is instructies over de techniek ook op papier zetten en die aan hun geven. Stel je bent iemand al aan het helpen, dan kan iemand anders die ook hulp nodig heeft tijdens het wachten nog eens naar de instructies op papier kijken, wie weet komen ze er dan toch uit.

Ik heb zelf nooit een workshop van hele dag gegeven, maar wel meerdere keren gevolgd (glaskralen maken en art clay). Ik vond het wel best te doen....was wel moe aan het einde van de dag, maar tijd gaat snel voorbij. Moet wel zeggen dat dat soort workshops, zo de hele dag, vaak best prijzig zijn. Weet niet of er dan genoeg interesse voor is, of iedereen het geld er dan voor over heeft.

Wel leuk dat je workshops gaat geven. :D Lijkt me best leuk dan ook een keer eentje te volgen.... Heb zelf nog geen voorkeur qua techniek, maar weet ook niet zo goed welke mogelijkheden er zoal zijn en hoe die heten. Heb meerdere wire boeken maar nog steeds de tijd niet voor genomen. :(
Bedankt Sandra. Een goed idee om toch wat op papier voor ze te hebben. Dan kunnen ze het thuis ook nog een keer doen zonder dat ze uitgebreid aantekeningen moeten maken.

Ik zat inderdaad naar die Art-Clay en Glaskralen cursussen te kijken. Dat is inderdaad best prijzig. Ik denk dat het voor mij wel iets goedkoper kan omdat ik geen dure aparatuur of oven nodig heb voor mijn dingen. En ze kunnen zelf kralen uitzoeken dus dan kunnen ze het zo goedkoop of duur maken als ze zelf willen. Ik ben van plan ze ook de keuze te geven of ze "hobby" draad willen gebruiken of echt zilverdraad. Als je het in echt zilver doet met de hele exclusieve kralen en je maakt een ketting dan word het erg duur. Vooral als je eigenlijk nog moet oefenen. Je kunt dus ook kiezen om het met goedkoop draad te doen en een armband met goedkopere kralen dus dan ben je een stuk goedkoper uit.

En als je een keer een workshop wil komen doen laat het me dan weten. Ik kan vast wel een speciaal prijsje voor je bedenken :wink:
Groetjes Eva.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Eva
Bead Believer
Berichten:267
Lid geworden op:ma 30 aug 2004 01:11
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door Eva » vr 10 aug 2007 18:51

Haematodipsia schreef:Ik zou zeker een voorschot vragen! Niet alleen om je kosten er uit te halen als niemand komt maar ook om dem ensen te motiveren om toch zeker te komen. Het is dan niet meer zo vrijblijvend en ze zullen niet snel inschrijven zonder dat ze willen komen.

Leuk dat je het in een winkel mag doen trouwens! Betalen zij jou of de cursisten? Ik vind zelf 8 personen eigenlijk heel veel voor zo'n moeilijkere techniek. Ik zou het bij 4 of 5 laten.

Ook bij een workshop van een hele dag krijg je meteen een soort filter. Wie het meent komt wel en wie gewoon wat wil komen prutsen heeft het er niet voor over.

Even een vraagje nog over je master class :lol: Wat zou dat inhouden, kan je dat al? Want als je soms ziet wat de masters in Amerika kunnen, dat heb ik hier nog nooit gezien.

Succes!
Bedankt voor je tips. Ik denk ook dat een workshop van een hele dag een goed filter is. En bovendien handig voor mensen die van verder weg willen komen.

Wat betreft mijn Master Class. Het is natuurlijk erg relatief hoe je het wilt bekijken. Misschien ben ik in het vergelijk met sommige mensen in Amerika een novice :D . Ik zat ook een beetje te worstelen hoe ik het zou noemen omdat ik workshops of drie niveaus wil gaan geven. In Amerika is het dan ook normaal om het beginners, intermediate enadvanced/master te noemen. Maar ik ben al sinds 2001 bezig met wire jewelry. Ken veel technieken en heb het ook al veel gedaan. Van het wrappen van cabouchons tot het maken van een ring met een "prong" setting. Mijn voorkeur en passie gaat uit naar technieken zoals Chain Maille (daarvan staan ook voorbeelden op kralen.com) en technieken die veel gemeen hebben met weven, manden maken, knopen enz. Bijv. de "Viking Knit" die ook al erg oud is. Voor mijn "Master Class" wil ik een armband gaan doen die gemaakt word met heel veel zilverdraad (vooral veel 0.2 mm) en die veel tijd kost en waar je ook nog eens wat preciesie, oefening en ervaring met draad voor nodig hebt. Ik zal wel eens een voorbeeld posten.
Groetjes Eva.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Eva
Bead Believer
Berichten:267
Lid geworden op:ma 30 aug 2004 01:11
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door Eva » vr 10 aug 2007 18:55

Nala schreef:Ik heb gisteren een hele dag (nou, vooruit, van 11 tot 4/5 ongeveer) bij Trudy gezeten voor een workshop en ik wilde nog wel een uurtje langer. :) Ik denk dat het best te doen is, de hele dag, zeker als je tussendoor een pauze inlast en mensen ook echt even hun spullen neer moeten leggen.
Verder zou ik eerder deelnemen als er maximaal 6 mensen mee zouden doen. Bij meer personen kun je je aandacht niet meer goed verdelen en zit je als cursist soms lang te wachten. Bovendien is er altijd wel iemand bij die de workshopleider helemaal "claimt" en om de minuut om hulp vraagt, pas erop dat je voor anderen nog tijd hebt!
Een pauze tussendoor zal er zeker komen. En een lekkere lunch. De eigenaresse is van oorsprong Chinese en kan erg lekkere dingen maken.

Ik denk dat ik het ook bij 6 mensen ga houden voor de echt tijdrovende en moeilijke dingen. Ik wil niet dat iemand lang moet wachten. En je hebt gelijk met de "claimende" mensen. Die heb ik ook al bij mijn groepje zitten die ik vrijwillig doe . :wink: Lastig om daar goed me om te gaan. Vooral als je klanten hebt die betalen voor de workshops.
Groetjes Eva.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Eva
Bead Believer
Berichten:267
Lid geworden op:ma 30 aug 2004 01:11
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door Eva » vr 10 aug 2007 19:18

Haematodipsia schreef:
Leuk dat je het in een winkel mag doen trouwens! Betalen zij jou of de cursisten?
Was even vergeten deze vraag te beantwoorden. De cursisten betalen de workshop niet specifiek aan iemand. We hebben zelf een verdeling bedacht zodat zij er wat aan over houd en ik ook. Ook rekening houdend met het feit dat zij de ruimte, koffie enz. bied.
Groetjes Eva.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » zo 12 aug 2007 12:18

Ik zag trouwens dat ze bij Bead and Button show master classes hebben die 1000 dollar per stuk kosten zonder materialen! Ik hoop dat jij iets goedkoper bent :lol:

Gebruikersavatar
Eva
Bead Believer
Berichten:267
Lid geworden op:ma 30 aug 2004 01:11
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door Eva » zo 12 aug 2007 13:35

Haematodipsia schreef:Ik zag trouwens dat ze bij Bead and Button show master classes hebben die 1000 dollar per stuk kosten zonder materialen! Ik hoop dat jij iets goedkoper bent :lol:
Hé nu ik dat weet zal ik mijn prijzen omhoog moeten doen ! :lol: Stel je eens voor $1000 x 6. Das pas een uurloon :kwijl:
Maar eh. Ik ben veeeel goedkoper. Mijn master class kost waarschijnlijk 30 Euro en dat is 2 x 2 1/2 uur zonder materialen (Ik heb de precieze prijzen nog niet bepaald). Of een hele dag met lunch voor 40 Euro.
Amerikanen zijn volgens mij af en toe een beetje :gek: Wat geld betreft.
De vriendinnen die ik heb via een Amerikaans forum zijn gelukkig een stuk normaler. Die geven ook master classes maar voor een normaler bedrag!
Groetjes Eva.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » zo 12 aug 2007 14:59

Eva schreef:
Haematodipsia schreef:Ik zag trouwens dat ze bij Bead and Button show master classes hebben die 1000 dollar per stuk kosten zonder materialen! Ik hoop dat jij iets goedkoper bent :lol:
Hé nu ik dat weet zal ik mijn prijzen omhoog moeten doen ! :lol: Stel je eens voor $1000 x 6. Das pas een uurloon :kwijl:
Maar eh. Ik ben veeeel goedkoper. Mijn master class kost waarschijnlijk 30 Euro en dat is 2 x 2 1/2 uur zonder materialen (Ik heb de precieze prijzen nog niet bepaald). Of een hele dag met lunch voor 40 Euro.
Amerikanen zijn volgens mij af en toe een beetje :gek: Wat geld betreft.
De vriendinnen die ik heb via een Amerikaans forum zijn gelukkig een stuk normaler. Die geven ook master classes maar voor een normaler bedrag!
Die workshops zijn dan wel voor 25-30 personen tegelijk!

Ik vind 30 of 40 euro basis wel goedkoop voor een volledige dag met lunch hoor.

Gebruikersavatar
Eva
Bead Believer
Berichten:267
Lid geworden op:ma 30 aug 2004 01:11
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door Eva » ma 13 aug 2007 07:59

Haematodipsia schreef: Die workshops zijn dan wel voor 25-30 personen tegelijk!

Ik vind 30 of 40 euro basis wel goedkoop voor een volledige dag met lunch hoor.
Wow stel je eens voor 25 x $1000. En dan voor 8 uurtjes werk. Als ze maar 1 persoon hebben die de class geeft dan verdient die 2289 Euro per uur! Ik geloof dat ik me ook maar opgeven als docent. Voor dat bedrag kan ik zelfs mijn ticket wel betalen :lol:

Denk je dat 50 Euro beter is? Ik bedacht me net ook dat de kralenverkoop ongeveer hetzelfde zal zijn als tijdens de andere workshops. Behalve als je een makkelijke techniek leert waardoor ze meer sieraden kunnen maken. Maar als Masterclass doe ik een armband waar ik zelf 5 uur over doe om te maken. En dan is de kralenverkoop hetzelfde. Mmmm. Zal er nog eens over nadenken. In ieder geval bedankt voor je mening.
Groetjes Eva.

Afbeelding

Gesloten