Wanneer gebruik je een splitringetje of een open ringetje?

Alle tips over producten die niet met kosten besparen te maken heeft kun je hier kwijt.
Gesloten
Steentje
Bead Reader
Berichten:6
Lid geworden op:za 12 mar 2011 21:04
Wanneer gebruik je een splitringetje of een open ringetje?

Bericht door Steentje » wo 30 nov 2011 19:53

Ik heb uit Amerika een aantal bedels en kralen besteld met een gaatje erin, en ik wil daar een ringetje door halen, zodat het een hanger wordt.

De hangers zullen daarna worden bevestigd aan een sleutelhanger, dus het wordt geen echt sieraad.

Maar nu loop ik een beetje vast.

Kan ik het beste een splitringetje gebruiken, of juist beter een open ringetje?
Wat is het verschil, en wanneer worden deze ringetjes gebruikt?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Wanneer gebruik je een splitringetje of een open ringetje?

Bericht door Sandra » wo 30 nov 2011 19:57

Kort samengevat zit het volgens mij zo: velen vinden open ringetje bij sieraden mooier, het is iets fijner dan een splitring. En vaak gaat het bevestigen makkelijker dan bij een splitring waardoor het fijner werken is.

Bij sleutelhanger zou ik splitring gebruiken omdat het ook weleens ergens aan kan blijven haken, het wordt 'groffer' gebruikt dan een ketting. Als de bedels redelijk dikke oog hebben hoef je het voor de bedels niet te doen, en als je het rechtstreeks aan dikke sleutelhanger bevestig op zich ook niet, het is dan zo dik dat het niet zomaar door een open ring kan glijden. Stel je bevestigt het aan een eindkap, die redelijk dun kan zijn, dan is er wel weer kans dat het er doorheen glijdt.

Hoop dat het zo duidelijk is.

Steentje
Bead Reader
Berichten:6
Lid geworden op:za 12 mar 2011 21:04

Re: Wanneer gebruik je een splitringetje of een open ringetje?

Bericht door Steentje » wo 30 nov 2011 20:03

Het zal zoiets gaan worden, deze constructie.
Dus met een karabijnslotje, ringetjes, en dan de bedels.

Afbeelding

Dus dan kan ik beter splitringetjes gebruiken?
Want ik meen te zien dat op deze foto er open ringetjes zijn gebruikt, niet?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Wanneer gebruik je een splitringetje of een open ringetje?

Bericht door Sandra » wo 30 nov 2011 21:55

Het is net wat je zelf prettig en het meest mooi vindt. Stel de bedeltjes en de sleutelhanger zijn redelijk dik waardoor het niet snel door een open ring kan glijden, dan zou ik open ring gebruiken. Stel er zijn ook hele fijne onderdelen, bv lintjes afgewerkt met eindkap, wat vrij dun is en dus door open ring kan glijden, dan wellicht splitring, hoewel lint niet eens zwaar is en het dus minder snel zal gebeuren.
Ik was ooit met een vrijgezellenfeest bij een sieradenworkshop. De armbanden waren vrij zwaar (veel en grote kralen) en waren afgewerkt met behulp van open ring. Bij vrijwel alle vriendinnen is de armband 'n keer losgeschoten, ze hadden veel beter splitringen kunnen gebruiken.
Zo is er ook zo pas 'n topic over iets soortgelijks geweest viewtopic.php?f=4&t=42977" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar zoals je zelf al ziet worden er meestal open ringen gebruikt. Het kan dus wel, alleen in sommige gevallen heb je kans dat het eruit schiet waardoor je beter splitring kan gebruiken.

Gesloten