Welke lijm kan ik het beste gebruiken

Alle tips over producten die niet met kosten besparen te maken heeft kun je hier kwijt.
Gesloten
Gebruikersavatar
Eostre
Bead Producer
Berichten:1244
Lid geworden op:do 16 dec 2010 12:07
Welke lijm kan ik het beste gebruiken

Bericht door Eostre » di 17 mei 2011 15:17

Ik wil me wagen aan het maken van een beaded work. Ik heb een ammoniet cab (dus best zwaar) en andere mooi schelpen en stenen gekocht. Met welke lijm kan ik deze het beste op de stiff stuff plakken. Ik lees overal E6000, maar ik heb ook gehoord dat je Bison tix gel kan gebruiken.
Op een tutorial heb ik gelezen dat het een lijm moet zijn die flexibel blijft, dus textiellijm kan ook, maar welke? Verder moeten mijn kralen natuurlijk niet dof worden, want dat was weer een topic van een paar jaar geleden hier op het forum.
Je ziet een heleboel vragen, van een beginnelingetje.
En moet je je stenen eerst "opruwen" voor het plakken? Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Krista
Bead Designer
Berichten:779
Lid geworden op:ma 27 sep 2010 14:34
Contacteer:

Re: Welke lijm kan ik het beste gebruiken

Bericht door Krista » di 17 mei 2011 16:40

Zelf gebruik ik de Hasulith, transparant drogend en blijft iets soepel, kortom: werkt goed. J
e zou het oppervlak iets kunnen opruwen, maar volgens mij niet echt nodig (of ik ben eigenwijs dat ik dat niet doe.. is ook een optie :wink: )

Hasulith gebruik je ook voor het plakken van Swarovski, die vreet het spiegelende oppervlak aan de achterkant niet aan. Er zijn lijmen die dat wel doen en dan wordt je steentje dus dof.
Kunststof plakstenen moet je een alleslijm voor gebruiken en GEEN Hasulith, want die vreet daar de achterkant wel weer van aan (craquelerend effect).

Hopelijk kom je hier al verder mee :D

Groetjes Krista
glass is hot

ellybudding
Bead Hysteric
Berichten:3136
Lid geworden op:wo 29 okt 2008 14:14
Contacteer:

Re: Welke lijm kan ik het beste gebruiken

Bericht door ellybudding » di 17 mei 2011 17:46

Krista schreef:Zelf gebruik ik de Hasulith, transparant drogend en blijft iets soepel, kortom: werkt goed. J
e zou het oppervlak iets kunnen opruwen, maar volgens mij niet echt nodig (of ik ben eigenwijs dat ik dat niet doe.. is ook een optie :wink: )
Ik heb gisteravond 1 paar oorbellen gemaakt met hele kleine turqoois cabjes 10x8 mm en geplakt met hasulith......bij de eerste omranding viel het cabje eruit :-(( . Hiermee wil ik aangeven, ik had deze dus wel moeten opruwen. Plakte dit keer op ultrasuede en niet op stiffstuff, misschien zit daar ook verschil in...

groetjes
Elly

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Welke lijm kan ik het beste gebruiken

Bericht door Jewel » di 17 mei 2011 18:16

Je kan ook 3D lijm gebruiken, dat is net zoals E6000 een soort kit-achtige lijm. E6000 is in feite ook een industrielijm en is in eerste instantie ontwikkeld voor afvoerpijpen e.d. te verlijmen.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Krista
Bead Designer
Berichten:779
Lid geworden op:ma 27 sep 2010 14:34
Contacteer:

Re: Welke lijm kan ik het beste gebruiken

Bericht door Krista » di 17 mei 2011 21:35

ellybudding schreef:
Krista schreef:Zelf gebruik ik de Hasulith, transparant drogend en blijft iets soepel, kortom: werkt goed. J
e zou het oppervlak iets kunnen opruwen, maar volgens mij niet echt nodig (of ik ben eigenwijs dat ik dat niet doe.. is ook een optie :wink: )
Ik heb gisteravond 1 paar oorbellen gemaakt met hele kleine turqoois cabjes 10x8 mm en geplakt met hasulith......bij de eerste omranding viel het cabje eruit :-(( . Hiermee wil ik aangeven, ik had deze dus wel moeten opruwen. Plakte dit keer op ultrasuede en niet op stiffstuff, misschien zit daar ook verschil in...

groetjes
Elly
Oei, dat is vervelend. Nog geen last mee gehad, maar ik plak niet direct op suède, dus daar kan ik me niet over uitlaten.

Die 3D kit is goeie tip Jewel, ga ik ook zeker eens proberen. Gebruik zelf meestal transparante glas-kit om mijn glas-objecten mee te verlijmen, dus waarom dit niet!
glass is hot

Gebruikersavatar
Eostre
Bead Producer
Berichten:1244
Lid geworden op:do 16 dec 2010 12:07

Re: Welke lijm kan ik het beste gebruiken

Bericht door Eostre » do 19 mei 2011 20:53

Dank jullie wel voor jullie adviezen.
Ik zal de 3D lijm gaan proberen. Ik ga het idd op stiff stuff plakken, dus ik hoef het dan denk niet op te ruwen.
Ik heb geen ervaring, kan ik de 3D lijm bij een bouwmaterialen zaak kopen?

Gebruikersavatar
Estrid
Bead Producer
Berichten:1055
Lid geworden op:vr 17 jul 2009 13:42
Locatie:Elst Gld.

Re: Welke lijm kan ik het beste gebruiken

Bericht door Estrid » do 19 mei 2011 21:50

Ik gebruik Bison Tix, tot nu toe bevalt hij heel goed, laat niet los, opruwen doe ik eigenlijk nooit.

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Welke lijm kan ik het beste gebruiken

Bericht door Jewel » vr 20 mei 2011 19:26

Eostre schreef: kan ik de 3D lijm bij een bouwmaterialen zaak kopen?
Koop je in handige kleine tubetjes bij vrijwel elke hobbywinkel.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Gebruikersavatar
Eostre
Bead Producer
Berichten:1244
Lid geworden op:do 16 dec 2010 12:07

Re: Welke lijm kan ik het beste gebruiken

Bericht door Eostre » za 21 mei 2011 10:55

Thx ik ga meteen op pad :D

Gesloten