zeep bewaren?

Alle tips over producten die niet met kosten besparen te maken heeft kun je hier kwijt.
DZG
Bead Designer
Berichten:868
Lid geworden op:zo 08 nov 2009 19:16
Locatie:Zaandam
Contacteer:
zeep bewaren?

Bericht door DZG » zo 10 apr 2011 10:05

Hoi,

Ik heb onlangs een hele partij zeepjes gekocht, en netjes in een afsluitbaar plastic box gedaan. Maar nu gaan heel veel zeepjes 'zweten'. Hoe kan ik dit voorkomen?
Bewaren in de koelkast?

Groetjes Bianca

Gebruikersavatar
Algante
Moderator
Berichten:2847
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 13:30

Re: zeep bewaren?

Bericht door Algante » zo 10 apr 2011 11:36

Wellicht heeft een van onze 'Soap Girls' een goed idee, maar het lijkt me dat je zeepjes (nog) niet 'droog' genoeg zijn. Dus dan is hermetisch afsluiten niet aan te raden. Is per stuk verpakken in tissuepapier wat? (En dan maar hopen dat de papiervezeltjes níet aan het zeepje plakken :D )
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: zeep bewaren?

Bericht door sanegdokter » zo 10 apr 2011 12:10

Algante kan gelijk hebben en dan is inwikkelen in keukenrol een goede optie en ze in een hele droge ruimte wegleggen en dan gaat het vanzelf over. Hoe heb je ze in de plastic box gedaan? Los of verpakt?
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

creakaatje
Bead Interested
Berichten:102
Lid geworden op:di 02 sep 2008 20:58
Locatie:veldhoven
Contacteer:

Re: zeep bewaren?

Bericht door creakaatje » zo 10 apr 2011 13:30

ik dacht dat het er mee te maken heeft dat de zeepjes te heet zijn geworden bij het smelten. (meer dan 70 graden)
En dat er dus niks aan te doen is.....
groetjes Karin

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: zeep bewaren?

Bericht door Kikkertje » zo 10 apr 2011 15:04

Dat denk ik ook, ik heb ook altijd de zeep die ik inkoop los op laagjes bubbeltjesplastic in een plastic box bewaard en het is nooit gaan zweten.

Ik ben ook bang dat ze te heet zijn gemaakt bij het smelten, dan is er niets aan te doen.
Groetjes, Marjan

DZG
Bead Designer
Berichten:868
Lid geworden op:zo 08 nov 2009 19:16
Locatie:Zaandam
Contacteer:

Re: zeep bewaren?

Bericht door DZG » zo 10 apr 2011 15:20

Ik heb ze nu allemaal door elkaar in een box zitten. Maar ik ga ze toch maar los neerleggen op keukenpapier en dan in een doosje ofzo. In huis is het best warm, maar wel droog, maakt dat niet uit? Of moeten ze echt koel bewaard worden?
Ben nog niet zo thuis in het bewaren van zeepjes, dus tips zijn welkom :)

DZG
Bead Designer
Berichten:868
Lid geworden op:zo 08 nov 2009 19:16
Locatie:Zaandam
Contacteer:

Re: zeep bewaren?

Bericht door DZG » zo 10 apr 2011 16:09

heb net de hele partij eens goed nagekeken. Zeg maar de helft van de 125 zeepjes die ik gekocht had zijn gaan zweten, voelen nu spekglad aan, na het droogpoetsen met keukenrol, en een deel is zelfs verkleurd door omliggende zeepjes van een donkere kleur.
Baal hier echt van. Er zitten wel droge zeepjes tussen, dus die kan ik in ieder geval gebruiken, maar ik ga in ieder geval de verkoopster even een mail sturen. Was toch best aardig wat geld wat ik eraan uit heb gegeven, en als dan een groot deel niet goed bruikbaar is, dan vind ik dat zonde.

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: zeep bewaren?

Bericht door Kikkertje » zo 10 apr 2011 16:22

Dat zou ik zeker doen.

Ik heb ze altijd gewoon in een box die in een kledingkast stond bewaard. Gewoon kamertemperatuur dus.

Degene die de zeepjes heeft gemaakt, zal de zeep te heet gesmolten hebben, voordat het in de vormpjes gegoten werd. Dan gaat het achteraf inderdaad zweten (zo weet ik uit ervaring :wink: ). Het is een beetje een beginnersfout.

Bij sterke temperatuurswisselingen, van een koude ruimte ineens in de volle zon leggen bijvoorbeeld, kan het ook gebeuren. Ik heb een zeepje op het toilet staan en dat toilet zit tegen een buitenmuur van de woning die veel wind vangt en op koude en vochtige dagen is dat zeepje ook altijd nattig.
Groetjes, Marjan

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: zeep bewaren?

Bericht door sanegdokter » zo 10 apr 2011 19:13

Maar wat ik niet snap, heeft de verkoopster ze zonder verpakking geleverd? :shock: Het is echt niet aan te bevelen ze allemaal los in een doos te bewaren en al helemaal niet met verschillende kleuren bijelkaar zonder verpakking omdat de kleuren idd kunnen overlopen. En wat dat aangaat kan je zeep ook niet oneindig bewaren omdat zeep eigenlijk vet of olie is wat kan bederven. Wat condenseren of zweten betreft, het is idd zo dat (glycerine)zeep water aantrekt en als je bv je zeep in de badkamer of toilet hangt de kans bestaat dat er druppeltjes worden gevormd op de zeep door het vocht in de ruimtes maar als je ze droog weg legt in keukenrol in een droge kast komt het vast weer goed.
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: zeep bewaren?

Bericht door Kikkertje » ma 11 apr 2011 10:01

Hoe bewaar jij ze dan, Sandra?
Groetjes, Marjan

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: zeep bewaren?

Bericht door sanegdokter » ma 11 apr 2011 10:17

Nou ik bewaar niets want ik maak alles vers. :wink:
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: zeep bewaren?

Bericht door Kikkertje » ma 11 apr 2011 10:37

lachen1
Groetjes, Marjan

DZG
Bead Designer
Berichten:868
Lid geworden op:zo 08 nov 2009 19:16
Locatie:Zaandam
Contacteer:

Re: zeep bewaren?

Bericht door DZG » ma 11 apr 2011 20:57

hmm kreeg terug dat ze vergeten was erbij te zetten dat ik ze na ontvangst op een keukenrol nog even had moeten laten nadrogen. Ik heb ze nu allemaal netjes los van elkaar op keukenrol neergelegd, in een kartonnen doos, allemaal afgedroogd, voor zover mogelijk, en kijk het over een paar dagen nog even aan. Ja, een paar zeepjes zijn echt te erg verkleurd, die kan ik helaas niet meer gebruiken.
Het is jammer.. maar ook van mij een beginnersfout, omdat ik ook geen idee had hoe ik ze nu het beste kon bewaren.

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: zeep bewaren?

Bericht door sanegdokter » ma 11 apr 2011 21:38

Sorry maar wat een onzin... :shock: Dat heb ik nog nooit tegen een klant gezegd dat ze ze nog moeten laten nadrogen op een keukenrol terwijl die van mij altijd vers zijn. :lol: Tja de manier van bewaren was niet goed maar hoe heb je ze dan geleverd gekregen? En als zij nu aangeeft dat ze dat vergeten was te vertellen denk ik dat ze het wel met je mag goedmaken door je wat nieuwe zeepjes te sturen. :wink: Volgende keer gewoon bij mij kopen zeg ik. :lol: :lol: :lol:
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Marionbuit
Bead Believer
Berichten:212
Lid geworden op:ma 16 feb 2009 13:47
Locatie:Hasselt
Contacteer:

Re: zeep bewaren?

Bericht door Marionbuit » ma 11 apr 2011 21:44

Ik meng me hier ook maar even... Ik heb bij meerdere mensen zeepjes besteld, en bleef toch bij Sandra uitkomen. Van klanten nog nooit klachten gehad en zelf een prima ervaring met de zeep. Bij anderen had ik ook vaak 'zweten' maar ook dat de zeepjes pardoes doormidden braken bij het maken van een gaatje.. Het is moeilijk te zien via internet, daarom bestelde ik vaak kleine hoeveelheden bij een nieuwe winkel.. Oja, en als je ze verwerkt hebt inpakken in folie staat mooi en ze blijven mooi!

Gesloten