Zelfde creaties??

Hier vind je de spelregels en tips m.b.t. het gebruik van dit forum. Heb je nog vragen over het gebruik van dit forum, dan kun je ze hier ook stellen.
Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:
Re: Zelfde creaties??

Bericht door Jewel » ma 28 mar 2011 14:03

beertje schreef: ik zie wel eens staan van dat ze het jammer vinden dat iets nagemaakt wordt .of toestemming vragen om dit temaken !dit vind ik inderdaad kinderachtig en hoogmoedig .juist omdat ik vind dat ik al eerder zei er geen alleen recht op ligt . .

Ik wil alleen even graag reageren op de uitspraak die ik in het rood heb aangehaald, omdat ik merk dat er hier toch wel heel veel misstanden over bestaan.

Op sieraden kan in bepaalde gevallen zeker wel een recht liggen ( zoals op een aantal van mijn eigen creaties ) en wel het auteursrecht en misschien soms zelfs wel meer, zoals bijvoordeeld de Intellectuele Eigendom.
Zie dan vooral art. 1 t/m 4 en 29 op deze pagina: http://www.uitvinders.nl/voorlichting/F ... srecht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze site staat boordevol informatie over dit soort dingen.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Gebruikersavatar
beertje
Bead Professional
Berichten:1724
Lid geworden op:wo 09 jun 2010 12:30
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door beertje » ma 28 mar 2011 16:37

Is een stijl auteursrechtelijk beschermd?
Nee, net als een idee of een concept is een persoonlijke stijl of een bepaalde manier van werken niet beschermd. Iedereen mag hier op voortbouwen of zich hierdoor laten inspireren

dit bedoel je zeker ?
z

olang er niet via de rechter een auteurs recht zijn toegewezen is iedereen vrij dingen na temaken of dit leuk of niet leuk vind

dit weet ik omdat mijn ex toen voor zijn bedrijf .via een reclame buro een logo voor zijn bedrijf had laten maken .en iemand anders dit logo had afgepakt en hier voor bij de rechter het alleen recht had genomen . dus ons bedrijfs logo waar wij veel geld voor moesten betalen .had afgenomen ! ons een brief had gestuurt dat wij dus ons logo niet meer mochten gebruiken .omdat diegene die ons logo had gestolen hier auteurs rechten op had genomen . het mocht ook totaal niet op het oude logo lijken dus moesten wij weer een nieuw logo laten maken en dit is echt niet goedkoop dit loopt dit in de honderden euro,s om een logo te laten ontwerpen dit was totaal geen leuke situatie toen.
en zo zit het !
zelfs de naam was ons ontnomen dus moest er ook nog een andere naam verzonnen worden.
dus daarom weet ik er redelijk veel van.

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Jewel » ma 28 mar 2011 17:08

Je haalt 2 zaken door elkaar.
Wat betreft dat logo, dat zal een kwestie zijn tussen cliënt(en) en het reclamebureau/ontwerper. Zie art. 11 op eerder genoemde pagina.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Frida
Bead Believer
Berichten:273
Lid geworden op:vr 20 aug 2010 07:45

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Frida » ma 28 mar 2011 17:18

beertje schreef:Is een stijl auteursrechtelijk beschermd?
Nee, net als een idee of een concept is een persoonlijke stijl of een bepaalde manier van werken niet beschermd. Iedereen mag hier op voortbouwen of zich hierdoor laten inspireren

dit bedoel je zeker ?
z

olang er niet via de rechter een auteurs recht zijn toegewezen is iedereen vrij dingen na temaken of dit leuk of niet leuk vind

dit weet ik omdat mijn ex toen voor zijn bedrijf .via een reclame buro een logo voor zijn bedrijf had laten maken .en iemand anders dit logo had afgepakt en hier voor bij de rechter het alleen recht had genomen . dus ons bedrijfs logo waar wij veel geld voor moesten betalen .had afgenomen ! ons een brief had gestuurt dat wij dus ons logo niet meer mochten gebruiken .omdat diegene die ons logo had gestolen hier auteurs rechten op had genomen . het mocht ook totaal niet op het oude logo lijken dus moesten wij weer een nieuw logo laten maken en dit is echt niet goedkoop dit loopt dit in de honderden euro,s om een logo te laten ontwerpen dit was totaal geen leuke situatie toen.
en zo zit het !
zelfs de naam was ons ontnomen dus moest er ook nog een andere naam verzonnen worden.
dus daarom weet ik er redelijk veel van.
Wow! :o Mn bek valt ervan open..wat een verhaal! Dat er echt gekken zijn die schaamtelooes een logo gaan pikken :shock: ,niet te geloven..wat een volk .. :roll: :evil:

Gebruikersavatar
beertje
Bead Professional
Berichten:1724
Lid geworden op:wo 09 jun 2010 12:30
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door beertje » ma 28 mar 2011 17:21

11. Wie heeft de auteursrechten op werken van toeleveranciers, zoals freelancers, fotografen, modellen etc.?
Als er niets geregeld wordt, behouden de toeleveranciers zelf het auteursrecht. Wanneer een grafisch ontwerper de opdracht wordt gegeven een logo te ontwikkelen, dan blijven de auteursrechten in principe bij de grafisch ontwerper, ook al krijgt deze rijkelijk betaald. De ontwerper zou in principe telkens een rekening kunnen sturen als zijn ontwerp wordt afgedrukt op het briefpapier. Het is belangrijk hier duidelijke afspraken over te maken.

dit klopt maar dit gaat over dingen die je zelf maakt! maar niet over dingen na gemaakt worden. en als iemand anders dit vastlegt via de rechter dan kan degene die het artikel heeft gekocht afgepakt worden .en dus geen recht meer op het artikel dus maak jij een ketting blijft dit jou keting. maar als een ander via de rechtbank beslist dat diegene deze ketting als zijn handels merk wordt kan hij je verbieden deze kettingen nog temaken .zo zit het dus de kettingen die jij maakt en dan heb ik het over jou concebt is totaal niet veilig zolang jij het niet heb vast gelecht
Laatst gewijzigd door beertje op ma 28 mar 2011 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
beertje
Bead Professional
Berichten:1724
Lid geworden op:wo 09 jun 2010 12:30
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door beertje » ma 28 mar 2011 17:24

Wow! Mn bek valt ervan open..wat een verhaal! Dat er echt gekken zijn die schaamtelooes een logo gaan pikken ,niet te geloven..wat een volk

dat gebeurde bij mij ook maar de andere kant heb er wel veel van geleerd.

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Jewel » ma 28 mar 2011 17:47

beertje schreef:11. Wie heeft de auteursrechten op werken van toeleveranciers, zoals freelancers, fotografen, modellen etc.?
Als er niets geregeld wordt, behouden de toeleveranciers zelf het auteursrecht. Wanneer een grafisch ontwerper de opdracht wordt gegeven een logo te ontwikkelen, dan blijven de auteursrechten in principe bij de grafisch ontwerper, ook al krijgt deze rijkelijk betaald. De ontwerper zou in principe telkens een rekening kunnen sturen als zijn ontwerp wordt afgedrukt op het briefpapier. Het is belangrijk hier duidelijke afspraken over te maken.

dit klopt maar dit gaat over dingen die je zelf maakt! maar niet over dingen na gemaakt worden. en als iemand anders dit vastlegt via de rechter dan kan degene die het artikel heeft gekocht afgepakt worden .en dus geen recht meer op het artikel dus maak jij een ketting blijft dit jou keting. maar als een ander via de rechtbank beslist dat diegene deze ketting als zijn handels merk wordt kan hij je verbieden deze kettingen nog temaken .zo zit het dus de kettingen die jij maakt en dan heb ik het over jou concebt is totaal niet veilig zolang jij het niet heb vast gelecht

Ik denk dat jijin de war bent met octooirecht en patent.
Het auteursrecht en de eigendom ( dus niet het eigendom, dat is nl. heel wat anders in deze ) blijven altijd bij de maker, tenzij deze worden overgedragen.

En dan nog even een tipje: Kijk je uit met tekst die je telkens kopieert van die site? ( Of welke site dan ook) Citeren mag tot op een bepaalde hoogte en onder bepaalde voorwaarden, anders loop je de kans op een vordering.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Gebruikersavatar
beertje
Bead Professional
Berichten:1724
Lid geworden op:wo 09 jun 2010 12:30
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door beertje » ma 28 mar 2011 18:13

het ging hier over het namaken van een ketting ! en niet over eigen dom zoals bij een fotograaf recht heeft op zijn eigen dia,s

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Kikkertje » ma 28 mar 2011 18:39

Die dia's staan bij de fotograaf op de plank, dat zijn dingen zeg maar. Die zijn het eigendom van de fotograaf.

Maar de afbeelding die de fotograaf maakt, die hij bijvoorbeeld wil verkopen aan een tijdschrift dat is een beetje hetzelfde als bij onze sieraden. Ook dat valt onder auteursrecht.

Laatst waren er bijvoorbeeld T-shirts op de markt gekomen, met een bepaalde afbeelding erop. De makers van de T-shirts hadden geen toestemming van de maker van de afbeelding om die te gebruiken. En daarom moesten alle T-shirts uit de handel genomen worden.

Je moet dat natuurlijk wel kunnen bewijzen. Toen die foto van mij bij de advertentie van een ander op MP stond heb ik gelijk een mailtje gestuurd. Zij geloofden het onmiddellijk en wilden zelfs stappen ondernemen tegen degene die het gedaan had. Zij wilden dan wel het bewijs van de oorspronkelijke foto.
Groetjes, Marjan

Gebruikersavatar
beertje
Bead Professional
Berichten:1724
Lid geworden op:wo 09 jun 2010 12:30
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door beertje » ma 28 mar 2011 19:47

ik wil dit onderwerp eigenlijk afsluiten .

maar nog even! ja die afbeelding op die foto,s zijn van de fotograaf maar een ander mag zulke gelijk soortige afbildingen maken mits op de foto,s een recht staat


net zo ook de t shirts ook hier moet een recht op staan via de rechter anders mag iedereen deze na maken .

kijk maar wat ik zelf heb mee gemaakt .en ik heb deze nog gekocht dan zou je zeggen dat ik de eigenaar zou zijn maar zolang ik het niet vast leg blijft het niet zeker dat ik de eigenaar blijft

zo is het ook met een een ander concept welke dan ook mag je dit na maken

waarom denk je dat overal een octrooi of alleen recht op zit oftewel een recht zodat alleen jij dit mag maken en niemand anders en zelfs daar zijn weer adders onder het gras! zoals het net even anders maken van een t shirt . of terwijl een ketting .

Gebruikersavatar
violetmoon_17
Bead Addict
Berichten:2018
Lid geworden op:wo 06 jul 2005 07:40
Locatie:ergens in Noord - Limburg
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door violetmoon_17 » ma 28 mar 2011 20:00

Ik denk dat je toch maar eens moet googlelen op "International Copyright Law"



Even een klein stukje overgenomen van deze site, spaart je wat zoekwerk.

http://www.iusmentis.com/copyright/nl/

Moet ik mijn werk registreren om auteursrecht te krijgen?

Nee, nooit. Onder de Nederlandse wet heeft de maker automatisch het auteursrecht zodra hij het werk maakt. Dit volgt uit de Berner Conventie, een international auteursrechtenverdrag waar Nederland (net als zo'n beetje de hele wereld) lid van is. Dat auteursrecht geldt dan, vanwege die Berner Conventie, dus automatisch in zo'n beetje hele wereld.

Registreren om auteursrecht te krijgen is een concept dat is komen overwaaien uit (waar anders) de VS. Tot 1989 gold daar een registratie-vereiste: de maker moest een exemplaar van zijn werk opsturen naar de Copyright Office, en had dan pas het auteursrecht. Vandaar dat "to copyright" daar een werkwoord is.

In 1989 werd ook in de VS de Berner Conventie van kracht, waardoor de registratie als noodzakelijke eis verviel. Registratie kan echter nog steeds, en biedt een paar aanvullende voordelen bij rechtszaken, zoals het mogen eisen van statutory damages, wettelijk bepaalde schadevergoeding in plaats van uitsluitend de werkelijk geleden schade.



Een datumstempel van je creatie verkrijg je al als je je werk op internet plaats, zoals bijvoorbeeld hier op het forum, want dan zit er al een datum aan vast. en dus ook de copyright bescherming.

Let wel, dit geld voor die creaties (inclusief foto materiaal en/of website design) die door sommige van ons nog zelf ontworpen worden.
Afbeelding Carina

Afbeelding

Copyright © 2004–2015 All rights reserved.

Gebruikersavatar
beertje
Bead Professional
Berichten:1724
Lid geworden op:wo 09 jun 2010 12:30
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door beertje » ma 28 mar 2011 20:53

Nee, nooit. Onder de Nederlandse wet heeft de maker automatisch het auteursrecht zodra hij het werk maakt. Dit volgt uit de Berner Conventie, een international auteursrechtenverdrag waar Nederland (net als zo'n beetje de hele wereld) lid van is. Dat auteursrecht geldt dan, vanwege die Berner Conventie, dus automatisch in zo'n beetje hele wereld.

vereiste: de maker moest een exemplaar van zijn werk opsturen naar de Copyright Office, en had dan pas het auteuRegistreren om auteursrecht te krijgen is een concept dat is komen overwaaien uit (waar anders) de VS. Tot 1989 gold daar een registratie-rsrecht. Vandaar dat "to copyright" daar een werkwoord is.In 1989 werd ook in de VS de Berner Conventie van kracht, waardoor de registratie als noodzakelijke eis verviel. Registratie kan echter nog steeds, en biedt een paar aanvullende voordelen bij rechtszaken, zoals het mogen eisen van statutory damages, wettelijk bepaalde schadevergoeding in plaats van uitsluitend de werkelijk geleden schade.

Geheel los van het auteursrecht op een werk bestaat ook de mogelijkheid er octrooi op te krijgen (b.v. bij een machine of een computerprogramma) of het werk als merk te deponeren. Hierbij is (in Nederland) een registratie nodig. De meeste andere landen hebben voor octrooibescherming ook een verleningsprocedure.

hier staat duidelijk dat je het werk moet vast leggen dit betekend dat je dit via de het recht moet doen

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Jewel » ma 28 mar 2011 21:18

Octrooi en patent kun je niet aanvragen op (beeldende) kunst, geschreven boeken en artikelen, portretten, etc. etc., maar alleen op uitvindingen.
Voor het soort dingen waar geen patent/octrooi op aangevraagd kan worden, gelden dus automatisch het auteursrecht en eventueel de eigendomrecht en mogelijk nog meer.
Bij een geschil moet je alleen wel kunnen aantonen dat jij als eerste bent gekomen met het ontwerp/tekst/afbeelding/etc. en zoals violetmoon al zegt, kan een publicatie op internet - zoals dit forum - al voldoende zijn.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Gebruikersavatar
violetmoon_17
Bead Addict
Berichten:2018
Lid geworden op:wo 06 jul 2005 07:40
Locatie:ergens in Noord - Limburg
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door violetmoon_17 » ma 28 mar 2011 21:20

Om een nieuw ontwikkeld gebruiksvoorwerp te laten registreren kan ook via de belastingdienst ik geloof dat het was via de afdeling datum-registratie.


Of je maakt er foto's van en de schema's en werktekeningen en je stuurt deze aangetekend naar jezelf. de poststempel is dan je datumstempel, je moet envelop dan gesloten bewaren tot je hem een keer nodig hebt om te kunnen aantonen dat jij de eerste was.

Ik weet 1 ding zeker, op mijn werk en foto's zit wel degelijk copyright en ik plak er voor de duidelijk mijn webadres overheen. Maar dan nog zijn er mensen die denken dat als het op internet staat dat je het dan vrij mag gebruiken. :?


Als puntje bij paaltje komt staan op alle foto's die op internet staan copyright.


Verder zeg ik er niets meer over want het word toch gelezen zoals men het zelf wil.

Want het stukje hierboven zegt:

"de maker moest een exemplaar van zijn werk opsturen naar de Copyright Office, en had dan pas het auteuRegistreren om auteursrecht te krijgen is een concept dat is komen overwaaien uit (waar anders) de VS"

Er staat toch duidelijk "moest" dat was tot 1989, sterker nog dat gold voor Amerika en niet voor hier. Vanaf 1989 hoeft dit in Amerika ook niet meer om rechtsgeldigheid te hebben.
Afbeelding Carina

Afbeelding

Copyright © 2004–2015 All rights reserved.

Gebruikersavatar
Moon
Bead Dreamer
Berichten:725
Lid geworden op:ma 09 okt 2006 08:59
Locatie:Almere

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Moon » ma 28 mar 2011 22:55

Vraagje: Misschien dit topic opsplitsen, anders voelt Daphne zich misschien teveel aangesproken, terwijl ik nu ook reageer op de vervolgdiscussie die is ontstaan?

Uiteraard is het exact namaken van iemands creatie not done en vooral niet als je het wilt verkopen of wil meedoen aan een wedstrijd. Maar het is nu eenmaal ook zo dat je met sieraden maken vaak veel van dezelfde soort materialen en technieken enz. tegenkomt en dit tegenwoordig wereldwijd gedeeld wordt via fora en sites, dus is het ontzettend moeilijk te claimen dat iets uit jouw originele brein komt (en het nog nooit ergens vertoond is).
Groetjes van Monica

Gesloten