Zelfde creaties??

Hier vind je de spelregels en tips m.b.t. het gebruik van dit forum. Heb je nog vragen over het gebruik van dit forum, dan kun je ze hier ook stellen.
Gebruikersavatar
beertje
Bead Professional
Berichten:1724
Lid geworden op:wo 09 jun 2010 12:30
Contacteer:
Re: Zelfde creaties??

Bericht door beertje » di 29 mar 2011 07:13

ja het is inderdaad een ander discussie geworden! en zo is het ook weer wat jij zecht

Gebruikersavatar
violetmoon_17
Bead Addict
Berichten:2018
Lid geworden op:wo 06 jul 2005 07:40
Locatie:ergens in Noord - Limburg
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door violetmoon_17 » di 29 mar 2011 07:32

Moon schreef:Vraagje: Misschien dit topic opsplitsen, anders voelt Daphne zich misschien teveel aangesproken, terwijl ik nu ook reageer op de vervolgdiscussie die is ontstaan?

Uiteraard is het exact namaken van iemands creatie not done en vooral niet als je het wilt verkopen of wil meedoen aan een wedstrijd. Maar het is nu eenmaal ook zo dat je met sieraden maken vaak veel van dezelfde soort materialen en technieken enz. tegenkomt en dit tegenwoordig wereldwijd gedeeld wordt via fora en sites, dus is het ontzettend moeilijk te claimen dat iets uit jouw originele brein komt (en het nog nooit ergens vertoond is).

Je hebt helemaal gelijk met het eerste, Daphne er is geen reden om je nu ongemakkelijk te voelen, het was/is een terechte vraag.


Met het laatste denk ik dat je ontwerpers, edelsmeden, wirewrappers en andere artiesten flink tegen het hoofd zult stote, want het grootste deel van hun werk komt wel degelijk uit hun originele brein.


Als dit nl niet zo was dat zat je nu nog thuis te koken op kolen bij kaarslicht.
Want alle tooltjes die gemaakt worden om je kralenwerk makkelijker te maken en al die materialen, onderdeeltjes en kralen zijn toch ook ontsproten uit iemands brein.

Toegegeven ik gebruik ook bestaande technieken, maar maak er dan uiteindelijk mijn eigen ontwerpen mee, en soms heel soms verzin ik ter plekke weer een nieuwe.
Afbeelding Carina

Afbeelding

Copyright © 2004–2015 All rights reserved.

Gebruikersavatar
Daphne_B
Bead Lover
Berichten:440
Lid geworden op:di 15 feb 2011 09:23
Locatie:Den Haag

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Daphne_B » di 29 mar 2011 07:40

Ik voel me gelukkig al na een aantal berichten niet meer aangesproken in deze discussie.
Voor mij is het onderwerp dus ook al lang behandeld en afgesloten :roll: .

Ik heb absoluut een mening over het wel/niet namaken van sieraden, maar kan niks zinnigs zeggen over auteursrechten e.d., simpelweg omdat ik daar geen kennis van heb.

Maar discussieer allemaal lekker verder, ik lees (en leer) graag mee :wink: !
Groetjes,
Daphne

Gebruikersavatar
violetmoon_17
Bead Addict
Berichten:2018
Lid geworden op:wo 06 jul 2005 07:40
Locatie:ergens in Noord - Limburg
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door violetmoon_17 » di 29 mar 2011 07:47

Daphne_B schreef:Ik voel me gelukkig al na een aantal berichten niet meer aangesproken in deze discussie.
Voor mij is het onderwerp dus ook al lang behandeld en afgesloten :roll: .

Ik heb absoluut een mening over het wel/niet namaken van sieraden, maar kan niks zinnigs zeggen over auteursrechten e.d., simpelweg omdat ik daar geen kennis van heb.

Maar discussieer allemaal lekker verder, ik lees (en leer) graag mee :wink: !

bloemgeven:

Tot nu hield ik het ook bij alleen lezen van dit topic, maar kon het even niet laten. :mrgreen:
Afbeelding Carina

Afbeelding

Copyright © 2004–2015 All rights reserved.

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Kikkertje » di 29 mar 2011 09:57

Vaak maak ik een eenvoudig geregen kinderketting met een bedel. Kan iedereen en het zou zomaar kunnen dat iemand toevallig precies dezelfde combinatie neerlegt op zijn kralenbord.

Maar kindersieraden met chain maille of de anemoontechniek zie je eigenlijk niet en dan zeker niet met de materiaalcombinaties (ik importeer veel zelf) die ik gebruik. Daar zou ik dan het auteursrecht op hebben en die mag je niet zomaar namaken.

Ik verkoop ook pakketjes voor volle bedelarmbanden. Maar die armbanden heb ik speciaal daarvoor ontworpen en die mogen natuurlijk nagemaakt worden. Dat is de bedoeling. Maar zo'n pakketje namaken en zelf aanbieden, dat mag dan weer niet.
Groetjes, Marjan

Gebruikersavatar
Moon
Bead Dreamer
Berichten:725
Lid geworden op:ma 09 okt 2006 08:59
Locatie:Almere

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Moon » wo 30 mar 2011 12:35

violetmoon_17 schreef:
Moon schreef:Vraagje: Misschien dit topic opsplitsen, anders voelt Daphne zich misschien teveel aangesproken, terwijl ik nu ook reageer op de vervolgdiscussie die is ontstaan?

Uiteraard is het exact namaken van iemands creatie not done en vooral niet als je het wilt verkopen of wil meedoen aan een wedstrijd. Maar het is nu eenmaal ook zo dat je met sieraden maken vaak veel van dezelfde soort materialen en technieken enz. tegenkomt en dit tegenwoordig wereldwijd gedeeld wordt via fora en sites, dus is het ontzettend moeilijk te claimen dat iets uit jouw originele brein komt (en het nog nooit ergens vertoond is).
Je hebt helemaal gelijk met het eerste, Daphne er is geen reden om je nu ongemakkelijk te voelen, het was/is een terechte vraag.

Met het laatste denk ik dat je ontwerpers, edelsmeden, wirewrappers en andere artiesten flink tegen het hoofd zult stote, want het grootste deel van hun werk komt wel degelijk uit hun originele brein.

Als dit nl niet zo was dat zat je nu nog thuis te koken op kolen bij kaarslicht.
Want alle tooltjes die gemaakt worden om je kralenwerk makkelijker te maken en al die materialen, onderdeeltjes en kralen zijn toch ook ontsproten uit iemands brein.

Toegegeven ik gebruik ook bestaande technieken, maar maak er dan uiteindelijk mijn eigen ontwerpen mee, en soms heel soms verzin ik ter plekke weer een nieuwe.
Ik wil nog een keertje reageren, omdat ik denk dat ik niet goed begrepen wordt (misschien heb ik me niet helder uitgedrukt).

Ik wil juist helemaal niet beweren dat er niet dagelijks nieuwe dingen verzonnen worden, maar wat ik juist bedoelde te zeggen is dat er meer mensen hetzelfde idee kunnen hebben (gehad).

Om de vergelijking dan maar te maken met uitvindingen. Vaak denken mensen dat ze iets heel nieuws hebben uitgevonden, maar als ze die uitvinding dan willen indienen bij een octrooibureau, blijkt dat zoiets al eens in de literatuur is beschreven of al door iemand anders is uitgevonden. Iemand kan dus naar zijn idee een uitvinding hebben gedaan, maar dat blijkt dus uiteindelijk al bekend te zijn.

Zoiets bedoel ik dus ook met creaties maken. Natuurlijk zijn we allemaal creatief en ontwerpen naar eigen idee, maar dat wil niet zeggen dat anderen niet hetzelfde idee ontwikkeld kunnen hebben (op een ander tijdstip en ergens anders ter wereld) zonder ook maar die andere creatie als inspiratie gehad te hebben.
Groetjes van Monica

Gebruikersavatar
wilmadonna
Bead Fan
Berichten:338
Lid geworden op:wo 04 jun 2008 16:51
Locatie:Norrköping
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door wilmadonna » ma 18 apr 2011 20:57

hallo!

Net gestemd weer voor de wekelijkse wedstrijd, altijd leuk om te doen.
Maar er is een creatie bij die heel vaak wordt getoond.. het is een creatie van Nickske, een rode ketting, er zijn 2 verschillende foto's van en beide foto's komen wel 3x voor om op te stemmen, hoe kan dat?
Is voor Nikske zelf ook niet zo leuk...

groetjes, Wilma

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door sanegdokter » di 19 apr 2011 06:50

wilmadonna schreef:hallo!

Net gestemd weer voor de wekelijkse wedstrijd, altijd leuk om te doen.
Maar er is een creatie bij die heel vaak wordt getoond.. het is een creatie van Nickske, een rode ketting, er zijn 2 verschillende foto's van en beide foto's komen wel 3x voor om op te stemmen, hoe kan dat?
Is voor Nikske zelf ook niet zo leuk...

groetjes, Wilma
Dat komt waarschijnlijk omdat nickse ze meer dan 1 keer heeft upgeload, waarschijnlijk ging er iets niet goed. Helaas kan ik zelf niets aan de sieradenwedstrijd /instellingen veranderen omdat Sandra nu op vakantie is dus we moeten het er maar even mee doen. Maar bedankt voor de tip! :D
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
wilmadonna
Bead Fan
Berichten:338
Lid geworden op:wo 04 jun 2008 16:51
Locatie:Norrköping
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door wilmadonna » ma 25 apr 2011 15:49

hoi hoi!

Weet niet of Sandra al terug is van vakantie, maar nu staan er weer dubbele foto's bij de wedstrijd bij. Bijvoorbeeld kralenroosje (witte rocialles ketting met een aantal kleurtjes erin) en een schelpen armband staan dubbel met punten. Die hebben dus eigenlijk in totaal meer punten verdient, maar komen zo op een andere plaats te staan... niet zo leuk voor hen...
Groetjes, Wilma

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door sanegdokter » ma 25 apr 2011 16:20

Hoi Wilma, ja helaas, Sandra is nog op vakantie en ook voorlopig nog niet terug. Ik kan er helaas niets aan doen alleen iedereen vragen op te letten bij het uploaden, dat je dus niet meer dan 1x upload en oplet wat je upload dus geen tijdschriften en andere creaties enz het is toch ook een beetje je eigen verantwoordelijkheid. Zo kan je zien wat Sandra altijd moet aanpassen aan zo'n wedstrijd, wat een werk dat ook is. :wink:
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
kralenroosje
Bead Designer
Berichten:837
Lid geworden op:ma 22 sep 2008 13:01
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door kralenroosje » ma 25 apr 2011 18:42

hoi,
mijn creatie staat er dus 2x. met het uploaden was de code ineens weg en moest ik dus weer uploaden anders had ik de code niet ,daar kun je zelf dan niks aan doen en was hij dus toch al geupload terwijl hij nog niet op de site stond....sorry...

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door sanegdokter » ma 25 apr 2011 18:48

Dat kan gebeuren. ik hou overigens wel de puntentelling in de gaten maar dat is het enige wat ik kan doen op dit moment. :wink:
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
kralenroosje
Bead Designer
Berichten:837
Lid geworden op:ma 22 sep 2008 13:01
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door kralenroosje » ma 25 apr 2011 18:54

ach dat geeft niks hoor....komt vast goed :wink: en zo niet dan ook goed!

Krista
Bead Designer
Berichten:779
Lid geworden op:ma 27 sep 2010 14:34
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Krista » di 26 apr 2011 13:32

Ik reageer nog ff op de start van de topic, had de rest nog niet gelezen!

Er staat zo'n mooie slogan op het pand van de Rietveld-academie, één waar ik mezelf regelmatig aan herinner:

Everything has already been done.

Doet je weer even stil staan bij het feit dat we allemaal geinspireerd worden door elkaar, wat we zien en horen.
glass is hot

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Jewel » di 26 apr 2011 19:57

Ik wil ook nog even reageren op het begin en wel naar aanleiding wat ik op tv zag en hoorde.

Ergens vorige week waren er een aantal "mode-dames" te gast bij één of ander (actualiteiten) programma ( ik dacht bij 'De wereld draait door' , maar kan heel goed een ander programma geweest zijn, ik weet het niet meer zeker )

Om een lang verhaal kort te maken, ging het in gesprek over de nieuwe collectie van Prada. Prada is met een heel opvallend bananendesign :banaan: gekomen.
zie: http://www.prada.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men liet gelijk voorbeelden zien van andere modehuizen die met een gelijksoortig ontwerp/design op de proppen kwamen met daaraan direct de vraag gekoppeld "Kan dat zomaar?"

Toen wisten de mode-dames te vertellen dat je tegen dit soort "inspiratie" -het is natuurlijk gewoon afkijken- niks tegen kan doen zolang een ontwerp/design op tenminste 8 punten verschilt!

Ik heb even kort op deze info gegoogled in de hoop daar meer over te kunnen vinden, maar ben nog niet verder gekomen dan een gerechtelijke uitspraak over een bouwkundig ontwerp - een brug- waarin ook een minimaal aantal punten anders moesten zijn of een technische verbetering moesten zijn.

Nu zijn mode en bruggen ook wel heel wat anders, maar ik denk dat we over het algemeen dit wel als graadmeter kunnen aanhouden als je je hebt laten inspireren door een ontwerp ( of patroon) van iemand anders.

En wil je geen risico lopen, zorg dan voor hele andere inspiratiebronnen.... dat doe ik ook. Hier een voorbeeld:
De kleuren zijn geïnspireerd op onderstaande seringenboom, de uitvoering is geïnspireerd op de uitvoering/vlakverdeling van de schilderwerken van Mucha.

Afbeelding

Afbeelding

Maak je de kunst van kijken eigen, want afkijken is geen kunst aan!
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Gesloten