Zelfde creaties??

Hier vind je de spelregels en tips m.b.t. het gebruik van dit forum. Heb je nog vragen over het gebruik van dit forum, dan kun je ze hier ook stellen.
Gebruikersavatar
beertje
Bead Professional
Berichten:1724
Lid geworden op:wo 09 jun 2010 12:30
Contacteer:
Re: Zelfde creaties??

Bericht door beertje » zo 27 mar 2011 13:36

ik heb nog nooit wat nagemaakt! ik heb mijn eigen stijl naar eigen caracter. en wat ik mooi vind .maar er zit geen octrooi .op de kettingen die hier gemaakt worden dus vind ik het ook zeer kinderachtig .als je toestemming moet vragen om ook zo iets temaken daarom ook mijn eerste reaktie.

Vengy
Bead Fanatic
Berichten:1802
Lid geworden op:zo 01 nov 2009 14:56

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Vengy » zo 27 mar 2011 13:43

Nou als je precies dezelfde kleuren wilt gebruiken vind ik dat alleen maar netjes als je dat even vraagt cq doorgeeft... voor een bestaand patroon vragen om toestemming is niet nodig ok...
maar er zijn tegenwoordig al zoveel fatsoensnormen met de voet getreden. Een paar mogen er best wel blijven hoor!!!
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

Gebruikersavatar
sweety
Bead Designer
Berichten:829
Lid geworden op:zo 17 aug 2003 15:13
Locatie:Mol, België
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door sweety » zo 27 mar 2011 13:57

Echt volledig namaken vind ik niet kunnen. Maar iedereen haalt wel ergens zijn inspiratie.

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door sanegdokter » zo 27 mar 2011 14:26

sweety schreef:Echt volledig namaken vind ik niet kunnen. Maar iedereen haalt wel ergens zijn inspiratie.
Al doe je het niet eens bewust, ik bedoel het laten inspireren door anderen, ik sla zoveel dingen in mijn hoofd op die ik mooi vindt en er komt altijd later wel weer eens iets leuks uit, al is het alleen een bepaalde kleurencombinatie, patronen namaken doe ik vrijwel nooit. Wel vindt ik dat je verplicht bent de bron te vermelden als je bewust een patroontje van iemand anders gebruikt / leent of wat je uit een boek haalt en niet laten lijken dat je het zelf hebt verzonnen want daar baal ik altijd een beetje van en vindt dat helemaal niet eerlijk. :?
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
violetmoon_17
Bead Addict
Berichten:2018
Lid geworden op:wo 06 jul 2005 07:40
Locatie:ergens in Noord - Limburg
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door violetmoon_17 » zo 27 mar 2011 16:22

sanegdokter schreef:
sweety schreef:Echt volledig namaken vind ik niet kunnen. Maar iedereen haalt wel ergens zijn inspiratie.
Al doe je het niet eens bewust, ik bedoel het laten inspireren door anderen, ik sla zoveel dingen in mijn hoofd op die ik mooi vindt en er komt altijd later wel weer eens iets leuks uit, al is het alleen een bepaalde kleurencombinatie, patronen namaken doe ik vrijwel nooit. Wel vindt ik dat je verplicht bent de bron te vermelden als je bewust een patroontje van iemand anders gebruikt / leent of wat je uit een boek haalt en niet laten lijken dat je het zelf hebt verzonnen want daar baal ik altijd een beetje van en vindt dat helemaal niet eerlijk. :?

Bronvermelding is inderdaad wel fijn,





mede ook omdat dan je collega kralen-miepen dan ook eventueel in de gelegenheid zijn om het te proberen.
Afbeelding Carina

Afbeelding

Copyright © 2004–2015 All rights reserved.

Gebruikersavatar
Moon
Bead Dreamer
Berichten:725
Lid geworden op:ma 09 okt 2006 08:59
Locatie:Almere

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Moon » zo 27 mar 2011 22:38

Een octrooi op kettingen, dat kan natuurlijk ook niet en alles is wel al zo'n beetje uitgevonden op sieraad-maak-gebied, maar als je inderdaad zoiets hebt als de hype van de bloemoorbellen en je bent diegene die zoiets heeft bedacht, dan is het misschien wel zuur dat ineens iedereen ze gaat verkopen. Maar als ik op de site van de GTST meisjes kijk, dan zijn de oorbellen ook steeds uitverkocht en het lijkt me niet dat ze aan zo'n grote vraag kunnen voldoen. Dan moeten ze echt wel een heel groot team achter zich hebben. Het werkt in dit geval ook twee kanten op denk ik, want mede door de hype verkopen ze via hun eigen site ook erg goed en krijgen ze waarschijnlijk ook meer vraag. Ik zie er zelf geen kwaad in om voor eigen gebruik van die oorbellen te maken. Ik zou er dan wel bij zeggen dat het geïnspireerd is op de bellen van GTST.

Echt iets namaken van een sieraad dat iemand hier post, dat zou ik zelf nooit doen, maar inspiratie zoekt (en vindt) hier iedereen wel, denk ik. Het is niet voor niets dat er bladen zijn voor sieradenmaaksters. Je wilt toch ideetjes op doen. Het bestaat volgens mij ook niet dat iemand ineens een heel nieuw idee heeft en daarmee uniek is. Er is altijd wel ergens op de wereld iemand met eenzelfde idee op datzelfde moment.

Dat er toevallig iemand net dezelfde soort creaties post, is waarschijnlijk puur toeval. Zo is bijvoorbeeld blauw dit seizoen weer helemaal in en zul je die kleur ook vaker tegenkomen in creaties.
Groetjes van Monica

Gebruikersavatar
Daphne_B
Bead Lover
Berichten:440
Lid geworden op:di 15 feb 2011 09:23
Locatie:Den Haag

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Daphne_B » ma 28 mar 2011 08:22

Wow, wat een discussie ontstaat hier ineens uit.

Ik wil graag wel even rechtzetten dat ik mijn vraag (!) in het 1e bericht allemaal niet zo heftig heb bedoeld hoor. Het viel me gewoon op dat sommige sieraden soms wel heel erg op elkaar lijken en omdat ik zelf nogal nieuw ben op dit Forum vroeg ik me af of dit normaal was, dat ik het moest zien als inspiratie voor anderen of inderdaad als 'namaak'.

Als inspiratie dus, is over het algemeen het antwoord en misschien moet je je ook maar gewoon gevleid voelen als iemand veel inspiratie heeft gehaald uit jouw creatie. Ik moet zeggen dat mijn vraag dus ook al lang en breed beantwoord was en was er tevreden mee.

@beertje: ik weet dus ook niet of je bedoeld dat mijn berichtje kinderachtig is (wat ik een beetje jammer zou vinden, want ik mag toch een vraag stellen...) of als mensen iets namaken!
Groetjes,
Daphne

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Sandra » ma 28 mar 2011 09:01

hi Daphne,
Je hoeft je niet aangesproken te voelen hoor, over dit soort onderwerpen kunnen er soms best felle meningen zijn. ;) Soms loopt zo 'n topic over tot vele pagina's, niet eens zozeer discussie naar elkaar, meer omdat iedereen er wel een mening over heeft, en omdat het vaak wel lastig is. Ik kan me ook wel voorstellen dat als iemand zijn brood probeert te verdienen met eigen sieraden en het dan elders nagemaakt tegen komt boos kan worden. Terwijl een hobbyist dan denkt waar maak je je druk om, is toch 'n mooi compliment? En in veel gevallen kan het inderdaad gewoon toeval zijn. Toen ik jaar of 17 maakte, maakte ik ook sieraden waar ik trots op was, die ik zelf had bedacht. Jaren later kwam ik ze tegen in nieuwe kralenboeken, precies hetzelfde. Maar dat zal eerder toeval geweest zijn want zo bijzonder waren ze niet eens. ;)

Gebruikersavatar
beertje
Bead Professional
Berichten:1724
Lid geworden op:wo 09 jun 2010 12:30
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door beertje » ma 28 mar 2011 09:50

Daphne_B schreef:@beertje: ik weet dus ook niet of je bedoeld dat mijn berichtje kinderachtig is (wat ik een beetje jammer zou vinden, want ik mag toch een vraag stellen...) of als mensen iets namaken!
ik zie wel eens staan van dat ze het jammer vinden dat iets nagemaakt wordt .of toestemming vragen om dit temaken !dit vind ik inderdaad kinderachtig en hoogmoedig .juist omdat ik vind dat ik al eerder zei er geen alleen recht op ligt . maar er wordt wel massaal gedownload van films( ik ben hier ook 1 van) . of van de meisjes oorbellen met bloemen .en dan zou je wel toestemming moeten vragen aan een hobbyist die net zoals ik knutseld ? en in jou bericht vond ik ook duidelijk overkomen dat je het niet leuk vond dat er dingen nagemaakt werden . maar wordt er wel toestemming gevraagd aan de meisjes oorbellen of we deze mogen maken ? en deze worden massaal nagemaakt .

Renee1988
Bead Starter
Berichten:56
Lid geworden op:wo 02 mar 2011 11:47

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Renee1988 » ma 28 mar 2011 10:08

Ik denk dat het lastig is om echt origineel te zijn in het 'kralenvak', tenzij je zelf patronen tekent en uitwerkt? Uiteindelijk werk je toch via bepaalde technieken en zullen dingen er hetzelfde uitzien.. Ik zit ook op diverse fora om inspiratie op te doen, maar ik probeer met kleuren enzo wel mijn eigen touch eraan te geven. Ik heb mij ook toegelegd op bepaalde materialen; rocialles, swarovksi, zilver. Maar wanneer ik iets zou kopieren van iemand om wat voor reden dan ook, dan zou ik er wel bij zeggen dat het van een ander is en er niet mee pronken alsof ik het helemaal zelf bedacht heb, want dát vind ik niet fair.
Maar ik snap dat je het vervelend vind, maar sommige mensen handelen nu eenmaal niet sportief.

Gebruikersavatar
Daphne_B
Bead Lover
Berichten:440
Lid geworden op:di 15 feb 2011 09:23
Locatie:Den Haag

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Daphne_B » ma 28 mar 2011 10:15

@beertje: ik vind het jammer dat je er zo over denkt en mijn berichtje zo geïnterpreteerd hebt, maar ik heb geen behoefte aan een persoonlijke discussie en wil het hier dan ook graag bij laten.

Natuurlijk lijken alle sieraden wat op elkaar, een ketting is een ketting toch?? Maar juist die persoonlijk 'touch' of je kleurencombinatie in combinatie met een bepaalde techniek maakt een sieraad een eigen creatie! Dus inspiratie natuurlijk en heel veel graag! :lol:
Groetjes,
Daphne

Gebruikersavatar
beertje
Bead Professional
Berichten:1724
Lid geworden op:wo 09 jun 2010 12:30
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door beertje » ma 28 mar 2011 10:26

wat ik dus niet vind kunnen ik heb op een ander forum gelezen dat iemand op zijn site die eigen kralen maak. een kraal had staan die zij totaal niet gemaakt had maar gekocht van iemand maar wel net deed dat deze van haar was .dit kan dus echt niet !
Laatst gewijzigd door beertje op ma 28 mar 2011 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door sanegdokter » ma 28 mar 2011 10:32

beertje schreef:wat ik dus niet vind kunnen ik heb op een ander forum gelezen dat iemand op zijn site die eigen kralen maakte. een kraal had staan die zij totaal niet gemaakt had maar wel net deed dat deze van haar was .dit kan dus echt niet !
Je bedoeld net zoals jij die foto's van sieraden upload in de wedstrijd alsof ze van jou zijn terwijl ze van iemand anders zijn. Hoe heette dat topic alweer? Ohw ja ; even bezig geweest geloof ik.
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
beertje
Bead Professional
Berichten:1724
Lid geworden op:wo 09 jun 2010 12:30
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door beertje » ma 28 mar 2011 10:58

sanegdokter schreef:
beertje schreef:wat ik dus niet vind kunnen ik heb op een ander forum gelezen dat iemand op zijn site die eigen kralen maakte. een kraal had staan die zij totaal niet gemaakt had maar wel net deed dat deze van haar was .dit kan dus echt niet !
Je bedoeld net zoals jij die foto's van sieraden upload in de wedstrijd alsof ze van jou zijn terwijl ze van iemand anders zijn. Hoe heette dat topic alweer? Ohw ja ; even bezig geweest geloof ik.
inderdaad ik moest hier ook net aan denken en schaam me hier zeker voor en zou dit geen 2e keer doen maar die had ik gevonden ergens op google en heb niet gezecht dat deze van mij was maar hier wel zo overlaten komen :oops:

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Kikkertje » ma 28 mar 2011 11:34

Zo heeft iemand bij een advertentie op MP voor kinderfeestjes ooit eens een foto van een ketting van mij gezet. Ook niet leuk.

Ik vind trouwens dat je andermans sieraden alleen als inspiratie mag gebruiken. De gebruikte techniek, materialen, eventueel een kleurencombi, die brengen je op een idee. En als je dan aan de slag gaat, kun je deze inspiratie gebruiken maar wordt het als het goed is je eigen ding.

Als ik iets heel nieuws wil maken, kijk ik wel eens rond op andere sites. Maar meer van, hoe heeft die persoon iets afgehecht, of welke techniek is er gebruikt. Hoe pakt die persoon iets aan waar ik zelf op dat moment nog geen oplossing voor heb.

En natuurlijk is alles al eens bedacht en uitgeprobeerd, maar toch hebben sommige sieradenmakers echt hun eigen stijl, waardoor je bij het zien van een foto al zegt, dat zou er wel eens eentje van ... kunnen zijn. Ook dat ligt aan het gebruik van materiaal, kleurencombinaties, persoonlijke smaak en het beheersen van bepaalde technieken.

Net als in de muziek, is ook alles al eens gedaan. Maar toch haal je een liedje van Nick en Simon (noem er maar eens een) er zo uit op de radio. Door de gekozen muziek, de stemmencombinatie, hun eigen kleur die ze eraan geven, dat is met sieraden maken net zo.

Dat precies namaken, vind ik niet kunnen. Bestel dan ergens een pakketje of zo.

Dat geldt ook voor de kuise meisjes oorbellen. Er wordt hier ergens gezegd, voor eigen gebruik maken is prima. Nou dat vind ik ook, maar dat is niet wat er gebeurd. Die dingen worden vooral gemaakt om er eens lekker aan te verdienen, want het is een hype op het moment. En veel eigen stijl vind ik niet dat je daarin kwijt kan. Verzin dan eens iets origineels!

Zo, een heel verhaal, maar dit is mijn mening.
Groetjes, Marjan

Gesloten