Zelfde creaties??

Hier vind je de spelregels en tips m.b.t. het gebruik van dit forum. Heb je nog vragen over het gebruik van dit forum, dan kun je ze hier ook stellen.
Gebruikersavatar
Daphne_B
Bead Lover
Berichten:440
Lid geworden op:di 15 feb 2011 09:23
Locatie:Den Haag
Zelfde creaties??

Bericht door Daphne_B » do 17 mar 2011 14:02

Dilemma: ik zie toevallig recentelijk wat creaties gepost staan die erg veel lijken op een paar van mijn creaties van ca. 3 wkn. geleden :? . Nu ben ik behoorlijk nieuw hier op het forum en ik weet niet of dit vaker voorkomt en of je dit gewoon kan zeggen of maar moet laten gaan.

Ik neem aan dat iedereen zijn creaties toont omdat je er trots op bent en om anderen te inspireren, maar het lijkt me toch niet de bedoeling dat het ongeveer nagemaakt wordt en vervolgens hier weer wordt getoond. Of denk ik hier wat te kortzichtig over :? :roll: ??
Groetjes,
Daphne

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Sandra » do 17 mar 2011 14:21

Het lastige van sieraden is dat het een lastige grens is wat 'bewust namaak' is en 'toevallig dezelfde stijl'. Ik weet niet welke creaties je bedoelt. Ik zie bv een cabochonarmband, dat is een techniek die veel gebruikt wordt. Bij andere creaties kan het ook een kwestie zijn van toevallig dezelfde smaak. Als je wil kan je anders wel per pb laten weten bij welke je het idee heb dat het namaak is, maar ik persoonlijk denk dat het eerder kwestie zal zijn van dezelfde smaak.

Gebruikersavatar
Daphne_B
Bead Lover
Berichten:440
Lid geworden op:di 15 feb 2011 09:23
Locatie:Den Haag

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Daphne_B » do 17 mar 2011 15:29

Dat van dezelfde smaak ben ik ook wel met je eens hoor. En zoals cabochon armbanden die hebben inderdaad gewoon eenzelfde techniek. Zodra je dan ook nog eenzelfde kleur gebruikt ziet er al snel hetzelfde uit.
Maar ik bedoelde twee andere creaties met eenzelfde kleurstelling en (zo op het oog) zelfde techniek.
Ik vond het een beetje flauw om die persoon gelijk hierop te wijzen en daarom eerst even op dit topic jullie mening gevraagd.
Ik zal er verder niks mee doen, want ja, die grens tussen namaken en zelfde smaak is natuurlijk heel lastig te bepalen.

Dank voor je reactie!
Groetjes,
Daphne

Vengy
Bead Fanatic
Berichten:1802
Lid geworden op:zo 01 nov 2009 14:56

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Vengy » do 17 mar 2011 16:24

Zover als ik terug heb kunnen zien van jouw berichten staan er naast de cabochonarmband
helemaal geen andere creaties van jou op het forum Daphne

Ik kan ze niet vinden in ieder geval ... :oops:
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

Gebruikersavatar
ladylisa1991
Bead Dreamer
Berichten:640
Lid geworden op:do 04 mar 2010 20:59

Re: Zelfde creaties??

Bericht door ladylisa1991 » do 17 mar 2011 19:13

Vengy schreef:Zover als ik terug heb kunnen zien van jouw berichten staan er naast de cabochonarmband
helemaal geen andere creaties van jou op het forum Daphne

Ik kan ze niet vinden in ieder geval ... :oops:
Ik wel, namelijk: viewtopic.php?f=14&t=40842&p=520813#p520813" onclick="window.open(this.href);return false;
"Live your dreams, like no other"

Gebruikersavatar
nienkesieraden
Bead Fanatic
Berichten:1775
Lid geworden op:vr 19 feb 2010 19:23
Locatie:Breda
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door nienkesieraden » do 17 mar 2011 19:24

Ja ok die blauwe met zilveren parelketting idd meer gezien maar ik doe hier huist inspiratie op wat betreft technieken en kleurcombos.

Vengy
Bead Fanatic
Berichten:1802
Lid geworden op:zo 01 nov 2009 14:56

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Vengy » do 17 mar 2011 20:52

Ah kijk gevonden hihi :mrgreen:
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

Gebruikersavatar
Ingedinge
Bead Interested
Berichten:141
Lid geworden op:vr 17 aug 2007 14:20
Locatie:haarlem
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Ingedinge » vr 18 mar 2011 13:13

Oh jee.... Ik heb ook een blauw met zilveren parelketting...... :(

Vengy
Bead Fanatic
Berichten:1802
Lid geworden op:zo 01 nov 2009 14:56

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Vengy » vr 18 mar 2011 14:28

Mja ik vind dat meer kleurgebruik hetzelfde dan afkijken van een ander hoor...
dat heb je nu eenmaal met al diezelfde patronen die rondwaren...
je vist allemaal in dezelfde vijver tenslotte...
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

Gebruikersavatar
Daphne_B
Bead Lover
Berichten:440
Lid geworden op:di 15 feb 2011 09:23
Locatie:Den Haag

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Daphne_B » vr 18 mar 2011 19:00

Ik wou ook niet direct iemand beschuldigen van afkijken of zo.
Ik vond gewoon de gelijkenis nogal opvallend. Maar aan jullie reacties te merken komt dit dus gewoon veel vaker voor en zeker met dit soort 'simpelere' ontwerpen!

Bedankt voor jullie reacties en mijn dilemma is dus verholpen. Gewoon een kwestie van dezelfde smaak hebben 8) .
Groetjes,
Daphne

Gebruikersavatar
violetmoon_17
Bead Addict
Berichten:2018
Lid geworden op:wo 06 jul 2005 07:40
Locatie:ergens in Noord - Limburg
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door violetmoon_17 » za 19 mar 2011 00:20

Ook ik heb het nog vaker dat ik crea's tegenkom die "lijken" op die van mij.
Ook heb ik vaak dat ik iets maak en een kralen-collega maakt op hetzelfde moment iets gelijks.

Maar idd exact namaken, of dezelfde foto opstelling of mijn lettertekens gebruiken is soms wel eens een ergernis puntje.

Sommigen zeggen vaak dat je je geflatteerd moet voelen als mensen je na-apen.
Ik zie dat helaas niet altijd zo, vooral als het zonder toestemming of navraag gebeurd.


Maar in de meeste gevallen is het zoals Vengy al zegt: met al die patronen en tutorials die er op internet staan en de de boeken die je koopt is het haast onmogelijk om niet hetzelfde te maken.

:mrgreen:
Afbeelding Carina

Afbeelding

Copyright © 2004–2015 All rights reserved.

Gebruikersavatar
beertje
Bead Professional
Berichten:1724
Lid geworden op:wo 09 jun 2010 12:30
Contacteer:

Re: Zelfde creaties??

Bericht door beertje » za 19 mar 2011 08:49

ik weet dat niet ! maar ik maak zulke creatie,s niet ik maak met rocailles dus ik ben het niet
Afbeelding

Hilde
Bead Intelligent
Berichten:1255
Lid geworden op:di 20 sep 2005 16:59
Locatie:Nijmegen

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Hilde » za 19 mar 2011 10:30

Laatst zag ik hier een creatie voorbij komen die verdacht veel op een ketting van mij leek. Er werd bijgezegd dat die persoon inspiratie had gekregen van een creatie die ze hier had gezien.
Ik voelde me absoluut niet na-geaapt maar voelde me best wel trots dat iemand een verzinsel van mij zo leuk vond dat ze het de moeite waard vond om zelf ook zoiets te maken.
Afbeelding
Groetjes
Hilde

Gebruikersavatar
Ines83
Bead Designer
Berichten:890
Lid geworden op:wo 28 apr 2010 19:52
Locatie:België - Antwerpen

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Ines83 » za 19 mar 2011 10:47

Wel ik ben op een ander forum laatst een ketting tegengekomen waar ik gek van was. Het model had ik zelf al eerder gemaakt maar was weg van de combinaties die zij heeft gebruikt.
Ik heb haar gewoon gemaild met de vraag of ze het erg vond... Als deze af is en ik zou ze laten zien op het forum, dan vermeld ik er uiteraard bij dat ik het afgekeken heb :mrgreen:

Gebruikersavatar
Talitha
Bead Designer
Berichten:896
Lid geworden op:do 28 jan 2010 16:53

Re: Zelfde creaties??

Bericht door Talitha » zo 27 mar 2011 11:59

Wat dachten jullie van de bloemoorbellen, hoe zouden de kuise meisjes zich voelen? :o ik vind ze erg mooi, maar worden wel heel veel gemaakt nu.
Ik heb geprobeerd te zoeken welke creaties je bedoelde, Daphne, maar kan ze niet vinden.
Wat ik erover wil zeggen, is dat ik door dit forum heel erg op weg geholpen ben, geinspireerd en leuke ideeën krijg, maar namaken is inderdaad niet leuk. Ik vind juist zo leuk dat iemand een eigen stijl ontwikkelt.
Geef elke dag de kans
de mooiste van je leven
te worden.

Gesloten