bestellen in het buitenland - tips

Hier moet je zijn wanneer je zoekt naar winkels in bepaalde steden of voor vragen naar ervaringen met specifieke (web)winkels en het melden van nieuwe winkels (geen webshops).
Forumregels
- Het is niet toegestaan een topic te starten om een webwinkel aan te raden. Voor een opsomming van kraleninternetshops kun je goed terecht op de reeds bestaande verzamelpagina’s.
- Het is niet toegestaan informatie over groothandels uit te wisselen. Je kunt vragen / tips kwijt op het prikbord van http://kralen.startpagina.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.
- Op zoek naar een winkel in een bepaalde stad of land? Kijk eerst naar http://www.kralen.com/adressen_index.html" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.guidetobeadwork.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Gebruikersavatar
mariska
Bead Starter
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 apr 2003 13:01
Locatie:amsterdam
Contacteer:
bestellen in het buitenland - tips

Bericht door mariska » za 20 mar 2004 00:09

Ik zag dat er nog al wat vragen waren over bestellen in het buitenland.

Nu ik zelf weleens wat bestel uit het buitenland, vooral amerika, dacht ik laat ik mijn ervaringen met jullie delen.

us ground mail en us airmail is de standaard post uit amerika, net zoiets als tpg hier, ook weleens usps genoemd. Dan heb je ook nog dhl, fedex, ups.

Via us ground mail is het goedkoopst maar erg langzaam, kan soms wel een maand duren. US Airmail is veel sneller, van 4 dagen tot anderhalve week. Dhl is duurder maar wel snel, duurt ongeveer een week. Ups raad ik niemand aan, het is duur en de vorige moest ik naast de importkosten ook nog een soort servicekosten betalen, heel vaag. Dit was nog wel een express verzending maar die duurde langer dan de us airmail.

Onder de 100 euro hoef ik bij de us ground en airmail nooit importkosten te betalen, bij ups wel.

Bestel je wel over de 100 euro, dan zijn de import kosten 20 procent. De dollar staat op 80 cent. Omgerekend ben je dus geen extra kosten kwijt. Je kunt je dollar prijs dan als euro prijs zien.
Als je over de 100 euro besteld moet je bij de ground en airmail langer wachten omdat deze dan wel een paar weken bij de douane kan liggen.

Mischien heeft iemand er wat aan :)

Gebruikersavatar
sharon
Bead Intelligent
Berichten:1350
Lid geworden op:di 15 apr 2003 13:28
Locatie:Waarland
Contacteer:

Bericht door sharon » za 20 mar 2004 07:53

He dank je wel, dit is handig. Zelf ben ik zo schijter die wel wil en niet durft eigenlijk :? , dus aan je tips heb ik zeker wat! En betalen doe je dat via paypall?

Gebruikersavatar
Jacqie
Bead Producer
Berichten:1173
Lid geworden op:vr 03 okt 2003 10:53
Locatie:Zaandam
Contacteer:

Bericht door Jacqie » za 20 mar 2004 09:33

Hihi hier nog zo'n schijterd hoor, maar ik zou het zooooooooo graag willen!

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » za 20 mar 2004 10:14

hm het past bij algemen tips....maar ik denk dat het beter bij adressen past, dus heb ik het verplaatst. ;)

Gebruikersavatar
mariska
Bead Starter
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 apr 2003 13:01
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Bericht door mariska » za 20 mar 2004 11:16

Betalen doe ik of met paypal of met visa. Wanneer ik met visa betaal kijk ik wel eerst of de website beveiligd is.

moshi-moshi
Bead Interested
Berichten:116
Lid geworden op:di 29 jul 2003 13:10
Contacteer:

Bericht door moshi-moshi » za 20 mar 2004 12:36

Hallo ik bestel ook wel eens wat maar ben het niet helemaal met Mariska eens. Volgens de belastingsite betaal je btw vanaf 22 euro. In de praktijk glip je er vaak tussendoor, maar ik heb ook al een keer bij 70 dollar moeten betalen. Ze rekenen de verzendkosten erbij dus eigenlijk betaal je dan btwkosten over de verzendkosten (vind ik eigenlijk niet eerlijk). Ook rekenen ze wel eens gewoon 20% over je dollar bedrag, maar je betaalt dus gewoon in euro's! Dat betalen gaat meteen aan de postbode.

Onlangs heb ik een verzekerd pakketje gehad, via usps en die werken samen met de hollandse pakket dienst. Dat ging gruwelijk mis omdat ze bij de pakketdienst hun administratie niet zo goed bijhielden. Je krijgt normaal gesporken een brief dat je verzekerde pakketje daar ligt. Je moet tekenen dat er ook daadwerkelijk in het pakketje zit wat er op de vrachtbrief staat. Doe je dat niet gaat je pakketje weer terug. Na een hoop gebel beweerden ze mij twee brieven te hebben gestuurd maar die heb ik nooit gehad. Uiteindelijk kwam het goed, maar dat verzekerd opsturen kost dus een hoop extra en je weet zeker dat je die importkosten moet betalen. Een gokje wagen en onverzekerd op laten sturen is dus volgens mij best rendabel.
Maar inderdaad, gewoon toch de 20% in je achterhoofd er bij rekenen wanneer je wat bestelt (maar dat is soms wel moeilijk hoor :)).

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » za 20 mar 2004 14:58

Je moet belasting betalen vanaf 50$ is mij verteld!!
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

adorno
Bead Interested
Berichten:105
Lid geworden op:ma 01 dec 2003 00:09
Contacteer:

Bericht door adorno » za 20 mar 2004 16:46

Op de site http://www.doune.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staat alle informatie.
Onderstaande tekst komt ook van deze site.


Het bestellen van artikelen via internet is niet anders dan het invullen van een elektronisch bestelformulier zoals postorderbedrijven dat gebruiken. Het maakt dus niet uit of de artikelen schriftelijk, telefonisch of via internet worden gekocht.

Over alle artikelen die in landen buiten de EU worden gekocht, moeten douanerechten en BTW worden betaald. De douanerechten worden betaald over de aankoopprijs van het artikel en de verzekerings- en vervoerskosten tot aan binnenkomst van het artikel in de EU. Dit is de douanewaarde. De BTW wordt geheven over de douanewaarde, daarbij opgeteld het douanerecht en de verzekerings- en vervoerskosten tot de plaats van bestemming.

Voor artikelen die u buiten de EU heeft gekocht, is vrijstelling van belasting mogelijk. Per zending geldt een vrijstelling van belasting tot een bedrag van ? 22,-. Is de waarde meer dan dit bedrag, dan betaalt u douanerechten en BTW over de totale waarde. De zending dient rechtstreeks, dus zonder bemiddeling van tussenhandelaren, te worden verzonden naar de door u aangegeven bestemming


Het is inderdaad wel waar dat soms pakketjes door de douane heen glippen en dat je geen BTW hoeft te betalen maar dat is geluk hebben!
Soms zijn pakketjes erg lang onderweg en soms heb ik ze heel erg snel in huis, helaas komt het ook wel voor dat de verpakking stuk is gegaan door de lange reis en dat ik een deel van de bestelling mis, maar dit komt gelukkig niet zo vaak voor.

Groetjes,
Anita.

adorno
Bead Interested
Berichten:105
Lid geworden op:ma 01 dec 2003 00:09
Contacteer:

Bericht door adorno » za 20 mar 2004 16:48

In mijn vorige berichtje bedoelde ik natuurlijk http://www.douane.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes,
Anita.

Gebruikersavatar
Stéphanie
Bead Dreamer
Berichten:713
Lid geworden op:zo 23 feb 2003 11:44
Contacteer:

Bericht door Stéphanie » za 20 mar 2004 20:06

Douanerecht is een EU-middel: Bij een verschuldigdheid van niet meer dan ? 10,- wordt er vrijstelling van rechten verleend.
BTW is een nationaal middel: Bij een verschuldigdheid van niet meer dan ? 1,59 wordt er vrijstelling verleend

Daardoor 'glipt' het pakketje er ook wel eens doorheen: je hoeft simpelweg geen douanerecht of BTW te betalen, omdat het niet boven een bepaald bedrag uitkomt.
Pas 16 jaar en nu al verslaafd...

Gebruikersavatar
mariska
Bead Starter
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 apr 2003 13:01
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Bericht door mariska » zo 21 mar 2004 21:33

Nou dan heb ik tot nu toe altijd geluk gehad :wink:

eelkehas
Bead Addict
Berichten:2206
Lid geworden op:vr 27 feb 2004 22:22
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Bericht door eelkehas » ma 08 nov 2004 19:08

Hoihoi,

Ik haal even dit onderwerp weer naar boven.. want zit na te denken over een bestelling in amerika maar omdat daar een minimum van $50,00 is wil ik het even allemaal helder hebben ;-)

Dus als je boven een bepaald bedrag komt en invoerrechten moet betalen is dat altijd 20%?

En dat geld moet je aan de postbode betalen? Want als ik eens iets bestel wat veel hoger is is het handig om geld in huis te hebben ;-)

Verder hoe weten ze precies wat de waarde is? of moet er altijd verplicht een rekening oid bijzitten??
Zodat ze bij de douane weten hoeveel de waarde is...
Want als dat zo is kunnen ze die rekening bij de shop ook lager laten uitvallen om mij bv te matsen toch?


Groetjes!

Gebruikersavatar
miekel
Bead Addict
Berichten:2144
Lid geworden op:zo 17 aug 2003 17:32
Locatie:Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door miekel » ma 08 nov 2004 19:31

eelkehas schreef:Verder hoe weten ze precies wat de waarde is? of moet er altijd verplicht een rekening oid bijzitten??
Zodat ze bij de douane weten hoeveel de waarde is...
Want als dat zo is kunnen ze die rekening bij de shop ook lager laten uitvallen om mij bv te matsen toch?
Op het douaneformulier (moet op de buitenkant van het pakketje zitten) moet de waarde van de zending worden ingevuld. Tuurlijk kun je de shop vragen een lager bedrag in te vullen maar veel grote "bekende" shops doen dit niet....
Groetjes, Annemieke

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 08 nov 2004 20:17

de 20% hangt trouwens af van uit welk land het komt....en ook van wat voor product het is.....het is dus niet zo dat het altijd 20% is, wat je ook waar koopt. het kan minder zijn maar ook meer.

eelkehas
Bead Addict
Berichten:2206
Lid geworden op:vr 27 feb 2004 22:22
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Bericht door eelkehas » di 09 nov 2004 07:33

Hoihoi,

Dus 20% is voor kralen.. En het pakje moet komen uit amerika..

Hoe gaat dat eigenlijk met bv. pakjes uit engeland is daar ook een bedrag van 22 euro invoerbel. vrij? of werkt het daar weer anders?

GRoetjes!

Gesloten