holfrees

Op zoek naar een specifiek product en nog niet gevonden? Wellicht kent iemand wel een adres waar het te koop is.
Forumregels
Hanteer een duidelijke titel voor je topic, zoals “kalotjes 5mm gezocht” of “bronskleurig jasseron”.
Gesloten
poppymieke
Bead Lover
Contacteer:

holfrees

Bericht door poppymieke » wo 07 mar 2007 21:46

ik heb een boek ' kralenrijgtechnieken' en daarin is sprake van een holfrees. Dat moet dienen om het uiteinde van metalen draden ' af te ronden ' zodat ze niet meer zo scherp zijn.
Kent iemand dit want ik heb dat ,nog nooit ergens tegengekomen en het lijkt me wel een handig werktuig !

Lissie
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Lissie » do 08 mar 2007 08:09

Een holfrees ken ik niet, maar je kunt ook gewoon een klein ijzervijltje kopen bij de gamma, en gewoon even rondvijlen.

Inet
Bead Fan

Holfrees

Bericht door Inet » do 08 mar 2007 08:52

Bij kralenzooi.nl hebben ze wel een kralenopruimer, misschien is dat hetzelfde?

Inekes
Bead Lover
Contacteer:

Vijlen

Bericht door Inekes » do 08 mar 2007 09:05

Hoi,

Ik ken dat boek (heb het ook 8) ). Een holfrees is een soort vijltje in een holletje, waarin je specifiek draad kunt vijlen om de braampjes en scherpte eraf te halen. Als je in de edelsmederij zit of proffesionele sieradenmakerij is het wellicht een idee er eentje aan te schaffen. Als hobby-ist is het nogal overdreven. Met een (ijzer) vijltje kun je namelijk hetzelfde bereiken, als je de uiteinden wilt afronden.

Een kralenruimer is (volgens mij) een mini-rattestaartvijltje waarmee je gaten in kralen ruimer maakt dan wel schoonmaakt (vijlsel en slijpsel eruit, of poeder in glaskralen). Een heel ander instrument dus. Oja, een rattestaart is een ronde vijl.

Ineke
The only interesting answers are those which destroy the questions

m@rlies

Bericht door m@rlies » do 08 mar 2007 13:46

Ik heb zo een, heb hem een keer in amerika bestelt.

Gesloten