zilverklei

Op zoek naar een specifiek product en nog niet gevonden? Wellicht kent iemand wel een adres waar het te koop is.
Forumregels
Hanteer een duidelijke titel voor je topic, zoals “kalotjes 5mm gezocht” of “bronskleurig jasseron”.
Gesloten
tigra.74
Bead Reader
zilverklei

Bericht door tigra.74 » za 31 dec 2011 02:42

Hoi allemaal,

Weet iemand misschien een goed adres waar ik zilverklei kan kopen?

Groetjes,
Miranda

creakaatje
Bead Interested
Contacteer:

Re: zilverklei

Bericht door creakaatje » za 31 dec 2011 14:10

hoi Miranda,

Ik wil je er graag op wijzen dat zilverklei niet iets is wat je er even bij doet, het is slim om er een workshop voor te volgen anders heb je grote kans op teleurstellingen.
Ik geef workshops in Veldhoven en er zitten er in Nederland en Belgie nog veel meer die dat doen.
Het is niet zo dat wij je op kosten willen jagen hoor, maar zelfs als je al veel ervaring hebt met andere soorten klei kan er heel veel mis gaan als je niet de benodigde kennis hebt, en daarvoor is de klei veel te kostbaar!

een instructreur zal je aan klei kunnen helpen, deze wordt voor zover ik weet niet in winkels verkocht.. succes en fijne jaarwisseling aan iedereen die dit leest!

groeten Karin

tigra.74
Bead Reader

Bericht door tigra.74 » zo 01 jan 2012 02:04

hoi Karin,

Oke, bedankt voor de tip. Het ziet er nl zo simpel uit, en zo onhandig ben ik niet. Maar wellicht dat er bij mij in de buurt ook wel workshops worden gehouden. Ik zal eens rond gaan kijken.

Groetjes,
Miranda

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » zo 01 jan 2012 12:15

Ik denk dat het vooral lastig inschatten is hoe lang er gebakken moet worden, dat je bv denkt dat het klaar is, ga vijlen / schuren en ondertussen breekt, dat het dan beter langer gebakken had kunnen worden. Maar het verschild natuurlijk ook met wat je gaat maken, 'n redelijk dikke hanger is 'n stuk makkelijker dan 'n subtiel ringetje.

Je kan eventueel voor ideeen en wat basis info kijken naar de pagina's over workshops op http://www.kralen.com/Tips/Adressen/Wor ... %20It/384/" onclick="window.open(this.href);return false; , via linkermenu vind je meer pagina's, dat gaat over workshops die ik gevolgd heb. Ik persoonlijk zou wel eerst 'n workshop willen doen omdat ik anders onzeker zou zijn tijdens het maken en me veel uitzoekwerk zou kosten, met veel kans op mislukt project. Wel herinner ik dat iemand hier op het forum ook zelf ermee is begonnen zonder workshop en dat lukte haar wel goed. Ik heb even gezocht en denk dat het miss-chris was, je kan anders ook zoeken op clay .

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » zo 01 jan 2012 14:33

Ik ben jaren geleden al met zilverklei begonnen, nog voordat iemand hier in NL ervan gehoord had.
En zo moeilijk is het niet... Jezelf goed inlezen over het bakken en temperaturen, zelf een beetje logisch nadenken en elke creatieve geest kan ermee overweg.

Ik heb nog nooit voor iets een cursus of workshop gevolgd en ik ben dan ook van mening dat zelf proberen en uitvogelen de beste lessen zijn :wink:

Dit is mijn allereerste werkstuk, een hanger voor aan een ketting. Wel helemaal verkleurd, omdat het ding al jaren zo los in de kast ligt, maar het is maar om aan te geven wat een 'self learning' beginner (al) kan maken, wanneer je er voor het eerst en zonder les ermee aan de slag gaat:

Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Geen idee of de webshop nog bestaat ( heb zelf al een lange tijd niets meer gedaan met zilverklei), maar voorheen kocht ik mijn spullen online bij 'Zilverklei en meer'.

Succes!
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

creakaatje
Bead Interested
Contacteer:

Bericht door creakaatje » zo 01 jan 2012 17:40

@ Jewel,

De reden waarom de klei niet te koop is in winkels en een workshop geadviseerd wordt is dat veel mensen zich niet goed inlezen,bijvoorbeeld de klei met water gaan 'verdunnen" vervolgens de helft van de verpakking door de gootsteen spoelen en dan de klei de schuld geven dat het geen goed product zou zijn. Aangezien veel mensen niet (goed) lezen is voor deze weg gekozen. Overigens weet ik diverse trucjes die je een hoop kleiverbruik kunnen besparen, daarom ben ik er van overtuigd dat een workshop volgen op de lange termijn loont.
Natuurlijk is er mee te werken zonder workshop, je leert alleen niet alle mogelijkheden....

trouwens, zilverklei en meer heet nu metaalklei en meer, omdat er inmiddels ook koper en bronsklei bestaat.....

Groetjes Karin

ellybudding
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door ellybudding » zo 01 jan 2012 19:21

ik ben ook ooit begonnen zonder workshop. Heb alles aangeschaft (incl. oven) en moet zeggen dat ik tot op heden zelf toe moet geven dat ik toch eigenlijk wel een workshop had moeten volgen, al was het maar om de fijne kneepjes te leren. Onlangs nog sprak ik iemand die dus de workshops hiervoor geeft en ik verbaasde mij erover dat zij zonder olie aan de vingers met de zilverklei aan het werk was, dat blijkt dus ook prima te gaan....zo leer je dus weer wat van iemand uit de praktijk en ik ben echt geen onhandige muts maar ook geen uitblinkende creatieve geest maar uit de boekjes lees je dus dit terwijl het in de praktijk anders kan. Ik heb voor mezelf dus wel vastgesteld dat een workshop voor aanschaf spullen wel handiger was geweest. 1 voordeel, de oven zie ik maar als investering, eet geen brood en als ik ooit veel tijd ga krijgen (duurt vast nog tot mijn pensioen) dan komt ie vast weer van pas :wink:

Succes met je keuze zelf beginnen of toch maar een workshoppie!

groetjes
Elly

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » zo 01 jan 2012 19:46

creakaatje schreef: Natuurlijk is er mee te werken zonder workshop, je leert alleen niet alle mogelijkheden....
Dat kan ik niet met je eens zijn, aangezien er instructrices van mij destijds wilde weten hoe ik bepaalde dingen had gemaakt :wink: Er zijn er dus die toen van mij wat hebben geleerd.
En dat de klei niet in elke winkel te koop is, heeft volgens mij in eerste instantie een hele andere reden... Ik kan me van een jaar of 5 geleden nog een 'rel' in de zilverkleiwereld herinneren wat ging om de concurende prijzen... Vanaf dat moment was het namelijk ook plots niet meer mogelijk om als particulier je zilverklei in het buitenland te bestellen. Mocht niet meer verscheept worden naar de EU! Het duurde ook niet lang of Pam East stopte met de verkoop en uit betrouwbare bronnen heb ik destijds vernomen dat alleen instructrices de klei mogen verkopen voor vastgestelde prijzen. Dus een beetje hetzelfde principe als Tupperware, Oriflame en Avon. Maar goed, dat waren verder mijn zaken niet, behalve dan dat ik er flink de pest over in had dat ik nu verplicht werd om de klei duur te kopen binnen de EU :(

Van de brons- en koperklei ( of poeder om zelf klei van te maken ) ben ik op de hoogte... Ik was namelijk zelf de persoon die destijds het 'nieuwtje' op SF bekend maakte.
Ik wil er zelf nog steeds een keer mee aan de slag, maar om dezelfde reden dat mijn zilverklei en glas(klei) blijft liggen, nog geen kans gezien eraan te beginnen.
Maar dat geeft niet.... ik heb voor de aankomende 10 jaar nog genoeg om me niet te hoeven vervelen! :mrgreen:
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Gesloten