tussenstuk gezocht...

Op zoek naar een specifiek product en nog niet gevonden? Wellicht kent iemand wel een adres waar het te koop is.
Forumregels
Hanteer een duidelijke titel voor je topic, zoals “kalotjes 5mm gezocht” of “bronskleurig jasseron”.
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » do 15 jan 2004 21:52

volgens mij krijg je het toch nooit zomaar precies hetzelfde....en wat me ook opvalt: soms denk je dat je iets zelf heb verzonnen en dan kom je even later PRECIES hetzelfde tegen. is ook niet zo gek, het kan best zijn dat iemand toevallig eenzelfde ontwerp in gedachten had.
ikzelf vind het niet erg als iemand een sieraad van mij namaakt. ten eerste heb je een persoon op zo 'n manier geholpen, ten tweede is het een teken dat de persoon het heel mooi vindt en ten derde het zal wel nooit precies hetzelfde zijn. kijk als iemand het PRECIES hetzelfde doet om te verkopen, dan is het frustrerend en is het gewoon na-aperij. aan de andere kant vind ik het niet gek dat saartje dit doet....het zou mij een leuke uitdaging lijken....lastig eigenlijk. ;) ikzelf zou niet sieraden zoeken om letterlijk na te maken, maar als iemand erom vraagt is het natuurlijk wel een leuke uitdaging.

Karen
Bead Reader

mijn laatste keer

Bericht door Karen » vr 16 jan 2004 00:18

Hoi allemaal,

Nou nog ??n keertje dan en dan hou ik er over op. Ik verbaas me er echt heel erg over dat niemand hier door heeft dat het in feite gewoon om diefstal gaat. Sorry dat ik zo'n hard woord moet gebruiken maar feit is gewoon dat iemands idee?n net zo goed beschermd zijn als iemands spullen, denk maar aan het copyright dat er op bijvoorbeeld teksten zit.

Ik schrijf bijvoorbeeld zelf lesmateriaal. Ik doe daar veel moeite voor en erger me werkelijk groen en geel als ik zie dat iemand anders zo maar even mijn materiaal waar ik hard aan gewerkt heb kopieert.

In feite is het met die sieraden gewoon hetzelfde. Iemand bedenkt iets moois en dan gaat een ander er mee aan de haal. In mijn ogen kun je dat niet maken.

Overigens herken ik wel dat je soms iets maakt en dan later iets bij een ander ziet dat daar sterk op lijkt. Dat lijkt me een logisch gevolg van het feit dat (hoewel je het niet zou denken) het materiaal natuurlijk toch beperkt is en je altijd meesurft op modeinvloeden en trends.

Hoe dan ook, na de reactie van sommigen hier gelezen te hebben ben ik eerlijk gezegd blij dat ik nooit foto's van sieraden op deze of een andere website geplaatst heb. Ik verkoop mijn sieraden via mond tot mond reclame en ze blijven zo tenminste een beetje exclusief, hoewel je dat natuurlijk nooit helemaal kunt garanderen. Wel maak ik voor mijn workshops altijd voorbeelden voor deelnemers die ze naar hartelust mogen kopi?ren. Dat vind ik dan een heel andere zaak omdat ik er zelf uitdrukkelijk toestemming voor geef.

Ik heb het gevoel dat mijn standpunt behoorlijk afwijkt van dat van de overige forummers, maar ik wilde het toch even kwijt.

Groet,

Karen

Mouse
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door Mouse » vr 16 jan 2004 13:00

Ik wil even terug komen op de reactie van Sorceress.

Ik vind 44,95 erg duur. Maar dat is mijn mening. Ik hoef geen Otazu te worden en ik hoef niet rijk te worden van mijn kettingen. Ik doe het erbij (ik werk gewoon 4 dagen) en heb liever klanten die het leuk vinden om bij mij te kopen omdat ik ze en mooi maak en omdat het bij mij niet duur is. Dat moet ik toch zelf weten.

Ik haal mijn kosten aan materiaal eruit en verdien er ook nog iets aan. Ik vind dat prima en dat iemand anders rijk wil worden van zijn kettingen maken prima!

En ik krijg heel vaak fooitjes, kaartjes en dingetjes omdat mensen zo blij zijn met wat ik voor ze heb gemaakt. Dit geeft mij een veel beter gevoel dan heel veel verdienen aan een ketting.

Maar, iedereen moet natuurlijk zelf weten hoeveel hij eraan wilt verdienen.

Victoria
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door Victoria » vr 16 jan 2004 13:26

Wat wij bedoelde is dat soms een klant vraagt "kun jij dit maken" en om dan te zeggen "nee dat kan ik niet, want dat is diefstal" gaat wel een beetje ver. Kijk als iemand alleen maar dingen namaakt, tja dan is het diefstal. Zoals ook andere meiden zeiden, je kan dingen toch niet letterlijk namaken, dus wijkt het altijd al af, van het originele.

Ik heb ook erg de indruk dat sommige mensen zich hier continue willen of het gevoel hebben dat zij zich moeten verdedigen......... pfffffffff :cry:
Groetjes Victoria,
mama van Vera-Lynn(*12-12-2005†) & Sophie (07-05-07) & Jasmijn (01-08-09)

Saartje
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Saartje » vr 16 jan 2004 16:14

Victoria schreef:Ik heb ook erg de indruk dat sommige mensen zich hier continue willen of het gevoel hebben dat zij zich moeten verdedigen......... pfffffffff :cry:
Inderdaad zeg....

Help, help!!! Ik zocht gewoon een tussenstukje zeg, krijg je diefstal op je boterham gesmeten.... :?
Stom voorbeeld : als ik graag een Levis broek wil hebben, maar die kost me te duur ga ik wel naar de C&A voor een veeeeeeel goedkopere broek (die net hetzelfde is, alleen geen labeltje van Levis). Dan ga je toch ook niet aan de kass tegen de verkoopster zeggen : nou, nee die broek moet ik niet hebben, dat is diefstal....

Alsjeblief hoor, laten we er nog a.u.b. een 'hobby' van maken en geen 'tweestrijd' !!! :? :!:
Kralengroetjes, Saartje :lol:

Christina
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door Christina » za 17 jan 2004 22:44

Hoi Meiden, ja Saartje en Victoria ik ben het er mee eens ..TOEVALLIG heb ik deze ook bestelt vandaag..... :wink:

Wat ik zelf denk over kopieeren of diefstal...Ik denk dat het NU gewoon niet tegen te houden is .....Als iemand aan mij vraagt of ik een zo goed als exacte sieraad na kan maken ga ik geen NEE zeggen..Waarom??? De spullen die er nu te verkrijgen is :shock: :shock: :shock: waarom niet... :D MAAR alleen als iemand er om vraagt ..probeer ALTIJD zelf te ontwerpen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Net als die ''Bijtjes""{als het klaar is laat ik het zien} van Dolce Luna ..ze zijn nu gewoon te bestellen en ik denk dat iedereen dat gedaan heeft ook ..ik ook ben er wat van aan het maken ..Hoewel ik bij de Bijtjes toch een raar gevoel bij heb.... :? MAAR zolang er op de achterkant geen Dolce Luna op staat vind ik het best!!!! Het is GEWOON een OPEN produkt !!! Waarschijnlijk waar het vandaan komt zal je ze volop zien! Is precies zelfde als met kleding ... Alleen moet jij NET de persoon zijn die het ondekt heeft ..net als met de Cd''s die nu overal gemaakt worden{ denk aan Philips}...Ja en aan de ene kant denk ik als iemand een foto plaatst van een sieraad dan WEET je dat je ''OPEN VOOR DE WERELD'' bent voor je eigen ontwerpen!!! Maar goed ik zelf probeer altijd te ontwerpen!!!!!enne zolang er geen ''Patent '' op een produkt zit...mag je doen wat je wil al verander je maar 2 kralen ofzo.....Je denkt dat je een Otazu koopt ..maar zijn naam staat erop .maar wie hem heeft ''Gemaakt'' blijft de vraag...Geld zeker voor DL ook....
Liefs Christina
Love For Beads
Afbeelding

Gesloten