Kostprijs?

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Gesloten
Gebruikersavatar
moedertje
Bead Designer
Berichten:789
Lid geworden op:vr 07 okt 2011 14:56
Locatie:België
Contacteer:
Kostprijs?

Bericht door moedertje » za 10 aug 2013 17:47

Deze bronskleurige ring met glazen cabochon zou ik volgende keer willen meenemen naar de markt waar ik ga staan. Hoeveel zouden jullie ervoor vragen of beter gezegd wat zouden jullie er aan geven? Ik heb hem ook nog in enkele andere kleuren gemaakt.
oranje emailring.jpg
oranje emailring.jpg (40.45KiB)5425 keer bekeken

Gebruikersavatar
ukkies
Bead Lover
Berichten:420
Lid geworden op:vr 28 nov 2008 14:35
Locatie:In de omgeving van Haarlem
Contacteer:

Re: Kostprijs?

Bericht door ukkies » za 10 aug 2013 21:34

Wat waren je materiaal kosten en hoeveel tijd was je er aan kwijt?
Afhankelijk daarvan stel ik mijn prijzen vast.

Persoonlijk zou ik deze ring niet kopen, het is niet mijn stijl. Ik kan je daarom ook geen relevant antwoord geven over wat ik er voor zou willen betalen....
Wel kijk ik altijd naar de kwaliteit van materialen. (verkleurt iets snel? Hoe stevig is het? etc. Naarmate de kwaliteit beter is ben ik bereid meer de betalen.)
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes
~ Mahatma Gandhi ~

Gebruikersavatar
Zina
Bead Intelligent
Berichten:1304
Lid geworden op:za 10 sep 2011 13:03
Locatie:Drachten
Contacteer:

Re: Kostprijs?

Bericht door Zina » zo 11 aug 2013 16:40

Ik doe altijd mijn inkoopsprijs van het materiaal keer 3 en afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het maken 2,50 of 5 euro er op. Persoonlijk zou ik voor een ring als deze geen extra kosten rekenen. Stel dat deze ring 1.50 inkoop kost (incl lijm e.d. dus) zou ik er dus 4,50 voor vragen. Als een bedrag niet mooi uitkomt rond ik af. Bijvoorbeeld als een ring 2,83 moet gaan kosten rond ik het af op 3,-

Op deze manier heb ik mijn kosten eruit maar ook het eventuele btw percentage mocht ik die ooit af moeten dragen. Het zal waarschijnlijk niet nodig zijn, maar je weet maar nooit. Als je deze prijzen hanteert blijft er nog genoeg ruimte om eventueel korting te geven.

Waar je ook rekening mee moet houden is de 'duur uitzien' factor. Als deze ring je bijvoorbeeld maar 25 cent heeft gekost om in te kopen (ik noem maar wat) dan moet je deze zeker niet verkopen voor 75 cent natuurlijk, dan raak je deze nooit kwijt! Dan kan je er beter 2,50 of 3 euro op zetten. Dan hebben de mensen alsnog het gevoel dat ze een koopje hebben. Dit geld ook voor exclusievere sieraden. Als een exclusief sieraad op 4,- uit komt, mag je er best meer voor vragen.

Dit heeft er mee te maken dat mensen zelf van ten voren inschatten wat een sieraad ongeveer waard is, ziet het er erg mooi uit verwachten mensen een redelijke prijs. Als de prijs dan te laag is kopen mensen het niet omdat ze het gevoel hebben dat het niks voorstelt. Als voorbeeld, als je nou van iemand een echte rolex kan kopen voor 100 euro, dan geloof je het niet en zie je van de koop af. Wees dus niet te goedkoop, zorg dat je niet meer dan 1 a 2 euro van de 'waard zijn prijs' afzit.
Altijd aan het kralen...

Gesloten