BTW betalen over items buiten EU

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Gesloten
Cariina-
Bead Believer
Berichten:247
Lid geworden op:do 20 dec 2007 20:48
Locatie:Bilthoven
Contacteer:
BTW betalen over items buiten EU

Bericht door Cariina- » zo 22 jul 2012 17:11

Ik ben een beetje aan het oriënteren wat ik allemaal moet aangeven als ik spullen via bijvoorbeeld ebay bestel. Wat moet ik dan aangeven in mijn boekhoudingssysteem?
Bijvoorbeeld ik koop een snoer kralen van 10 dollar (omgerekend zo'n 8 euro) incl shipping. Deze komt door de douane zonder extra kosten.

Kan ik deze dan gewoon invoeren als Snoer kralen - prijs: 8 euro incl btw, of moet ik daar nog een of ander rekenkunstje mee uithalen?

Gebruikersavatar
ukkies
Bead Lover
Berichten:420
Lid geworden op:vr 28 nov 2008 14:35
Locatie:In de omgeving van Haarlem
Contacteer:

Re: BTW betalen over items buiten EU

Bericht door ukkies » zo 22 jul 2012 19:52

Als hij er niet door de doane uitgevist is (tot 22 euro meestal niet) heb jij er geen btw overbetaald.
Dan kun je daar dus ook de btw niet over terug vragen.

Wel is waarschijnlijk de margeregeling van toepassing. De verkoper heeft er naar alle waarschijnlijkheid wel al btw overbetaald. Dan zou je volgens de marge regeling alleen btw betalen over het verschillen tussen jouw verkoopprijs minus de inkoopprijs (die 8 euro incl shipping via ebay).

KvK kan hier overigens meer over vertellen (importeren).
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes
~ Mahatma Gandhi ~

Gebruikersavatar
Algante
Moderator
Berichten:2847
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 13:30

Re: BTW betalen over items buiten EU

Bericht door Algante » zo 22 jul 2012 20:07

Cariina- schreef:Ik ben een beetje aan het oriënteren wat ik allemaal moet aangeven als ik spullen via bijvoorbeeld ebay bestel. Wat moet ik dan aangeven in mijn boekhoudingssysteem?
Bijvoorbeeld ik koop een snoer kralen van 10 dollar (omgerekend zo'n 8 euro) incl shipping. Deze komt door de douane zonder extra kosten.

Kan ik deze dan gewoon invoeren als Snoer kralen - prijs: 8 euro incl btw, of moet ik daar nog een of ander rekenkunstje mee uithalen?
Een bedrijf dat artikelen vanuit een Niet EU land invoert is over de waarde van het artikel, vermeerderd met de verzendkosten douanerechten en BTW verschuldigd.

Jewel plaatste: Handige tool om je invoerkosten te berekenen:
viewtopic.php?f=3&t=43850&p=554956&hilit=invoer#p554956" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je de zoekfunctie gebruikt kun je diverse topics vinden mbt btw invoerrechten, douane enz. Zoals deze:
viewtopic.php?f=13&t=43316&p=549902&hil ... ne#p549902" onclick="window.open(this.href);return false;

In je boekhoudingssysteem zou je kunnen boeken:

Snoer kralen (het bedrag zonder shipping als je de verzendkosten als bedrijfskosten ziet, of het bedrag inclusief shipping als je die kosten doorberekent aan de afnemer en daarme dus de inkoopprijs verhoogt).
Verzendkosten al dan niet apart boeken, dus.

Als je douanerechten en BTW is berekend:
invoerrechten als bedrijfskosten of niet, als je ze doorbelast aan de afnemer (dan wordt het bedrag voor het snoer kralen daarme verhoogd).
Terug te vorderen BTW (als je een BTW-nummer hebt)

Dit is heel summier. Als je meer (details) wilt weten zou je de Belastingdienst site, of de Douane site kunnen bezoeken.

Voor een particulier gelden er andere regels. Van de Belangdienst site:
Of en hoeveel belasting u voor deze goederen moet betalen, is afhankelijk van de waarde van de zending en het land waar u de bestelling hebt gedaan.

Belastingen bij invoer uit een niet-EU-land voor een particulier:
Tot € 22 Geen douanerechten Geen btw
Van € 22 tot € 150 Geen douanerechten Wel btw
€ 150 en hoger Wel douanerechten Wel btw

Hoeveel belastingen u bij invoer moet betalen verschilt per product. Voor het actuele tarief belt u de BelastingTelefoon Douane. In vrijwel alle gevallen doet het post- of koeriersbedrijf dat het transport uitvoert aangifte bij de Douane.
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

Gesloten