Juwelen verkopen als zelfstandig bijberoep

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Gesloten
Gebruikersavatar
Chantale
Bead Believer
Berichten:267
Lid geworden op:wo 01 feb 2012 10:24
Locatie:West-Vlaanderen
Juwelen verkopen als zelfstandig bijberoep

Bericht door Chantale » za 05 mei 2012 06:46

Wat begon als een hobby eind januari is nu echt uit de hand aan het lopen.
Ik had het nooit gedacht, maar ik heb echt veel succes met mijn juwelen.
Ik krijg alsmaar klanten bij door mond- aan mondreclame, de keerzijde van de medaille is natuurlijk dat ik bang begin te worden om last te krijgen met de belastingen. Tja, ik kan momenteel op papier al mijn facturen en verkopen aantonen... totnutoe heb ik er nog niets aan verdiend, ik heb zeer veel materiaal moeten kopen. Bovendien vraag ik misschien wel té weinig voor mijn juwelen.

Ik overweeg om misschien toch een btw nummer aan te vragen. Ik ben er zeker van dat er hier nog Belgische dames zullen zitten die hun juwelen verkopen in zelfstandig bijberoep. Ik zou er graag de voor- en nadelen van willen vragen.

Alvast bedankt aan de mensen die mij hier raad bij kunnen geven :byebye

Wim
Bead Starter
Berichten:80
Lid geworden op:za 31 mar 2012 19:07
Locatie:Wageningen
Contacteer:

Re: Juwelen verkopen als zelfstandig bijberoep

Bericht door Wim » za 05 mei 2012 07:00

Ik ben ook benieuwd naar reacties. Alhoewel ik niet in België woon maar in Nederland. Zelf ben ik er ook pas mee gestart. Wil het een jaar aanzien, gaat het dan nog steeds goed dan ga ik door en moet ik ook een btw nummer hebben. Wat daar allemaal voor komt kijken weet ik ook nog niet. Vandaar dat ik ook benieuwd ben naar de ervaringen van anderen. Ik lees dus mee.

Gebruikersavatar
Chantale
Bead Believer
Berichten:267
Lid geworden op:wo 01 feb 2012 10:24
Locatie:West-Vlaanderen

Re: Juwelen verkopen als zelfstandig bijberoep

Bericht door Chantale » za 05 mei 2012 07:30

Wim, ik was eigenlijk eerst van plan om "de kat uit de boom" te kijken, eftjes wachten of het een succes blijft... jammer genoeg is het alweer door jaloezie van andere mensen dat ik voorzichtig moet zijn.
Aan de andere kant zal het ook voordelen opleveren, denk ik althans. Ik had eens via iemand die wel een btw nummer heeft, prijzen opgevraagd van een site waar je alleen maar kan kopen als je een btw hebt die iets te maken heeft met juwelen. Ik viel bijna omver toen ik het prijsverschil hoorde. Ik had dan nog maar van één artikel de prijs gevraagd. Een acrylroos waar ik zelf tussen 40 en 50 cent voor betaal (per stuk) kon je daar kopen voor... 17 cent :shock: Moest ik in regel zijn dan kan ik daar materialen kopen, het zou nogal een verschil zijn. Ik vraag niet veel voor een juweel want er zitten tenslotte geen edelstenen in. Als ik in een groothandel zou kunnen kopen, dan kan ik de prijs van mijn juwelen laag houden, maar ik zou er toch iets meer aan overhouden.

Gebruikersavatar
Moon
Bead Dreamer
Berichten:725
Lid geworden op:ma 09 okt 2006 08:59
Locatie:Almere

Re: Juwelen verkopen als zelfstandig bijberoep

Bericht door Moon » za 05 mei 2012 07:50

Ik kan je niet verder helpen, maar ikweet wel dat het anders geregeld is in Belgie. Dus je zal echt advies van de Belgische zijde moeten krijgen.
Groetjes van Monica

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Juwelen verkopen als zelfstandig bijberoep

Bericht door Kikkertje » za 05 mei 2012 09:40

Aan de andere kant zal het ook voordelen opleveren, denk ik althans. Ik had eens via iemand die wel een btw nummer heeft, prijzen opgevraagd van een site waar je alleen maar kan kopen als je een btw hebt die iets te maken heeft met juwelen. Ik viel bijna omver toen ik het prijsverschil hoorde. Ik had dan nog maar van één artikel de prijs gevraagd. Een acrylroos waar ik zelf tussen 40 en 50 cent voor betaal (per stuk) kon je daar kopen voor... 17 cent
Ja Chantale, ik begrijp best dat je daarvan schrikt, maar dat is nou eenmaal de marge waar de detailhandel zijn brood mee moet verdienen. En je moet alles ook in het groot inkopen. Jij wil misschien maar 1 acrylroos, maar dan moet je er 20 kopen of 50. En dat geldt voor iedere kraal, iedere bedel, voor elk slotje en elk rolletje draad. Dus of je op het eind zoveel goedkoper uit bent, durf ik niet te zeggen.
Groetjes, Marjan

Gebruikersavatar
katskralen
Bead Fanatic
Berichten:1939
Lid geworden op:zo 09 feb 2003 17:01
Locatie:Kessel-Lo (Belgie)
Contacteer:

Re: Juwelen verkopen als zelfstandig bijberoep

Bericht door katskralen » za 06 okt 2012 15:01

Chantale,

Ik reageer nu pas, aangezien ik hier al lang niet meer actief was.
Ik verkocht mijn juweeltjes via een site en via mond-aan-mondreclame. Ik verkocht jaarlijks voor ongeveer 300 euro, maar winst maken deed ik niet, aangezien ik meer kosten had dan inkomsten.
Omdat ik bijna problemen had gekregen met de belastingen, ben ik zelfstandige in bijberoep geworden. En dat zou ik nooit meer doen.
Idd, in groothandels kan je goedkopere kralen vinden, maar daar moet je in zo'n hoeveelheden aankopen vaak, dat het voor mij vaak te veel was.
Verder ging de fun van het sieraden maken er af, omdat ik toch een minimale boekhouding moest bijhouden. Ook voelde het als een verplichting. Maar ik had niet genoeg tijd om er echt werk van te maken.
Het heeft mij uiteindelijk veel geld gekost (77 euro voor het nummer, 140 euro inschrijvingsgeld bij Unizo - daar heb ik me aan laten vangen, want was helemaal niet nuttig in mijn geval), en daarna de schrapping van BTW-nummer, nog eens in de 70 euro. Die schrapping was omdat ik anders geen betaald ouderschapsverlof 4/5de kon opnemen, en ik verdiende echt niet genoeg om die 100 euro per maand te compenseren.

Nu is mijn verhaal daarom niet voor iedereen geldig he, maar als ik zelf terug wil verkopen, ga ik eerder verder uitdokteren hoe je als hobby'ist iets 'wettelijk' kan verkopen.

Groetjes, Katrien

Gebruikersavatar
Asja
Bead Discoverer
Berichten:25
Lid geworden op:do 19 jul 2012 14:57
Contacteer:

Re: Juwelen verkopen als zelfstandig bijberoep

Bericht door Asja » za 06 okt 2012 22:23

Dag Chantale,

Ik ben ook aan het overwegen om zelfstandige in bijberoep te worden en heb hiervoor even contact opgenomen met UNIZO. hieronder vind je de mail terug die ik van hun ontving.
Misschien heb je er wat aan.

-------------
Dank voor uw vraag aan het UNIZO Service Center. Het is als particulier mogelijk om eenmalig inkomsten te verwerven uit de verkoop van uw eigendommen, maar als u, zoals u plant, dit op regelmatige wijze wilt gaan doen via een website of beurs, dan zal het nodig zijn een ondernemingsnummer aan te vragen en zelfstandig te worden.



U vermeldt niet wat uw andere activiteiten zijn. U kunt eventueel overwegen zelfstandig te worden in bijberoep. Dat kan indien het aantal uren dat u in loondienst werkt minstens overeenkomt met een halftijdse job. Hoeveel uren u aan uw zelfstandige activiteit besteedt doet er niet toe. Als zelfstandige in bijberoep dient u net als elke zelfstandige over een ondernemingsnummer te beschikken. U zult ook moeten aansluiten bij een sociale verzekeringskas en zult sociale bijdragen dienen te betalen. Voor een zelfstandige in bijberoep zullen de voorlopige bijdragen echter veel lager liggen. U leest meer over de berekening van de sociale bijdragen en de manier waarop u die als starter kunt voldoen, op deze pagina van onze website: http://www.unizo.be/uwzaakstarten/viewo ... id=4772556" onclick="window.open(this.href);return false; In de tabellen zult u ook zien dat indien de inkomsten onder een bepaald bedrag op jaarbasis blijven u geen bijdragen betaalt.



Indien uw inkomsten onder een bepaald bedrag blijven kunt u ook onder het statuut van kleine onderneming vrijstelling van BTW aanvragen. U leest er hier meer over: http://www.zenito.be/nl/category/tags/v ... gsregeling" onclick="window.open(this.href);return false;



Om het zelfstandig statuut aan te vragen dient u zich te wenden tot een ondernemingsloket, waar men voor u de inschrijving in de Kruispuntbank, de BTW opstartformaliteit en de inschrijving bij het Sociaal Verzekeringsfonds zal regelen. U zult bovendien moeten kunnen aantonen dat u over voldoende basiskennis bedrijfsbeheer beschikt (zie http://www.unizo.be/uwzaakstarten/viewobj.jsp?id=125934" onclick="window.open(this.href);return false; )



In elke regio vindt u in ons UNIZO kantoor een startadviseur die u zal op weg zetten met informatie over de praktische aanpak van het aanvragen van uw statuut als zelfstandige. Het is ook mogelijk een afspraak te maken voor een wat diepgaander consult waarin uw persoonlijk plan en uw vragen zullen behandeld worden. In elk UNIZO kantoor vindt u ook een ZENITO kantoor, het ondernemingsloket waar u terecht kunt voor alle formaliteiten bij het opstarten van uw zaak. Via http://www.unizo.be/contact.jsp" onclick="window.open(this.href);return false; vindt u het adres in uw buurt.



Graag stel ik u ook onze algemene infosessie ‘starten met een eigen zaak’ voor. U krijgt er onder meer informatie over ondernemingsnummer, vergunningen, steunmaatregelen, BTW, verzekering, enz. Deze sessies zijn gratis en vrijblijvend. Als u uw regio aangeeft op de website, krijgt u de regionale infosessies: http://www.unizo.be/uwzaakstarten/activiteiten.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;.





Indien u nog vragen heeft, aarzel zeker niet om opnieuw contact op te nemen.



Ik wens u alvast veel succes!

Gebruikersavatar
katskralen
Bead Fanatic
Berichten:1939
Lid geworden op:zo 09 feb 2003 17:01
Locatie:Kessel-Lo (Belgie)
Contacteer:

Re: Juwelen verkopen als zelfstandig bijberoep

Bericht door katskralen » zo 07 okt 2012 08:30

Dat is idd wat Unizo zei, en toch ben ik ervan overtuigd dat er nog een ander statuut moet bestaan om als hobbyist af en toe iets te verkopen. Maar ik heb geen idee waar ik daar meer info over zou kunnen vinden.
Op mijn belastingsaangifte heb ik het het eerste jaar aangegeven als 'occasionele inkomsten' ofzo. Het tweede jaar lieten ze mij weten dat het niet meer occasioneel was, maar geen idee waar ze het toe bij geschreven hadden.

Gebruikersavatar
xNatje
Bead Starter
Berichten:61
Lid geworden op:vr 18 jan 2013 16:00
Locatie:Lede, België
Contacteer:

Re: Juwelen verkopen als zelfstandig bijberoep

Bericht door xNatje » zo 27 jan 2013 15:20

Interessant topic, aangezien ik ook van België ben en met hetzelfde gedacht rondloop.

Ik denk dat het bijna niet te doen is om zelfstandige in bijberoep te worden als je niet voldoende of aan hoge prijzen verkoopt. Je bent al de helft van je verkoopprijs kwijt aan belastingen.. En dan moet je zien dat je nog een beetje winst maakt op je juweel (en al zeker uit je kosten kan komen!)
Je moet al meer dan het dubbele vragen van wat je nu vraagt om op zijn minst uit je kosten te komen. en dan is de vraag: wie wil nog zoiets duur kopen als het niet van edele metalen/edelstenen gemaakt is?


Ik ben ook op zoektocht of er geen alternatief is..
Op school las ik wel iets dat een mogelijkheid zou kunnen bieden.. alleen is de vraag of juwelen daarondervallen:
het kunstenaarsstatuut. Enfin, niet helemaal eigelijk.
We hadden les gekregen van smartbe. Dit is een soort van "interim" voor kunstenaars. Je bent geen zelfstandige, maar een werknemer die met opdrachten van klanten werkt. btw hiervan ligt lager, je hebt recht op een uitkering, pensioen etc..
maar ik denk dat het niet mogelijk is in bijberoep. Ook weet ik niet of mode en juwelen hieronder vallen.

Verder ben ik ook nog op zoek naar de gulden middenweg. Want voor hobby verkoop je allicht te veel, en voor zelfstnadige allicht te weinig om iets te verdienen (en dan gelooft de fiscus je weer niet meer)

rikki777
Bead Interested
Berichten:144
Lid geworden op:di 15 dec 2009 20:56

Re: Juwelen verkopen als zelfstandig bijberoep

Bericht door rikki777 » di 29 jan 2013 21:34

beste,

een andere mogelijk is. dat je via een interim kantoor werkt, voor artistieke prestatie's.
het kantoor heeft de naam Tentoo.

dit kan enkel als je je juwelen via een andere vb. winkel te koop aanbied.om
dat het zo is dat jij dan betaald word door het interim kantoor en zei factureren aan de zaak die je juwelen verkoopt.m

misschien moet je voor de duidelijkheid een keertje met hen contact op nemen.

alvast veel succes ermee.

eric.

Gebruikersavatar
xNatje
Bead Starter
Berichten:61
Lid geworden op:vr 18 jan 2013 16:00
Locatie:Lede, België
Contacteer:

Re: Juwelen verkopen als zelfstandig bijberoep

Bericht door xNatje » di 29 jan 2013 21:37

Ik denk dat dat een variant is op smartbe ;-)

Gesloten