Einde vh jaar voorraad bepalen

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Gebruikersavatar
Unicorn
Bead Lover
Berichten:428
Lid geworden op:zo 12 dec 2004 11:25
Locatie:Gronsveld
Contacteer:
Einde vh jaar voorraad bepalen

Bericht door Unicorn » di 21 dec 2010 16:50

Wie kan mij advies geven?

Sind 1 april van dit jaar heb ik me laten inschrijven bij de KVK. Verder heb ik ook een BTW nummer gekregen en doe braaf ieder kwartaal aangifte. Ik hou bij wat ik inkoop en wat ik verkoop.

Nu vraag ik me af of ik op het einde van het jaar mijn voorraad sieraden en kralen moet bepalen. Nu weet ik wel wat ik in huis heb aan sieraden en kralen, maar hoeveel de "inkoopprijs" is van de gebruikte materialen in mijn sieraden.......... dat weet ik dus niet. Bovendien had ik al een voorraadje kralen ed. voordat ik officieel mijn hobby in een bedrijfje heb omgezet. Hoewel het nog steeds een hobby is want rijk wordt je er niet van ;-) en dat is ook niet mijn bedoeling.

Hoe gaan jullie hiermee om? Alle tips en adviezen zijn welkom.
groetjes,
Annemie

Everybody needs some magic in life …………

Vengy
Bead Fanatic
Berichten:1802
Lid geworden op:zo 01 nov 2009 14:56

Re: Einde vh jaar voorraad bepalen

Bericht door Vengy » di 21 dec 2010 17:42

Je hebt toch wel bonnetjes en facturen bewaard
die zijn altijd handig ook voor de belasting mochten die ooit aan je deur staan
je zult misschien moeten balansen, maar dat kun je anders wel even navragen bij de belasting of kvk toch !!!!!!!
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Einde vh jaar voorraad bepalen

Bericht door sam » di 21 dec 2010 17:42

Je moet inderdaad wel balansen. Je kunt wel nog terug zien, wat je gekocht hebt na inschrijving toch? Dan zou je kunnen kijken wat je daarvan nog hebt liggen. Daarvan tel je de waarde op.
Het moet wel, omdat anders je winst/verlies verhouding niet goed uitkomt.

Of zeg ik verkeerd, andere dames? :D

Gebruikersavatar
Unicorn
Bead Lover
Berichten:428
Lid geworden op:zo 12 dec 2004 11:25
Locatie:Gronsveld
Contacteer:

Re: Einde vh jaar voorraad bepalen

Bericht door Unicorn » di 21 dec 2010 18:16

Dank je wel voor de reacties.

Ik heb netjes alle facturen van alle aankopen bewaard en ik hou een kasboek bij van alles wat ik verkoop. Alleen heb ik zoveel kralen ed dat ik het erg moeilijk vind om een schatting te maken. Ik had namelijk best wel veel kralen van voor 1 april 2010.

Is inkoop minus verkoop niet mijn winst? Moet ik dan ook nog kunnen laten zien dat mijn voorraad klopt? Ik bedoel ik koop niet 5 potjes in en verkoop er 3 dus heb ik nog 2 potjes op voorraad. Ik koop onderdeln in en maak hiervan sieraden. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen :-(
groetjes,
Annemie

Everybody needs some magic in life …………

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Einde vh jaar voorraad bepalen

Bericht door Sandra » di 21 dec 2010 19:34

Balans is best belangrijk, ik zal het even proberen uit te leggen. Stel je koopt voor 100 euro aan kralen in, de helft daarvan is verwerkt in 'n sieraad die je hebt verkocht, dan heb je dus nog voor 50 euro aan kralen op je voorraad liggen.
Stel je hebt totaal voor 200 euro verkocht.
Het is dan NIET 200 euro opbrengst - 100 euro inkoop = 100 euro winst waarover inkomstenbelasting wordt betaald.
Het is dan 200 euro opbrengst - 50 euro (dus waarde van dat echt de deur uit is) = 150 euro winst waarover je inkomstenbelasting moet betalen.

De goederen zijn namelijk pas aftrekbaar als het ook is verkocht. Dat geldt dus bij de goederen voor je verkoop, dus de kralen, dat geldt niet bij bv fototoestel, plakband, etc.

Gebruikersavatar
Unicorn
Bead Lover
Berichten:428
Lid geworden op:zo 12 dec 2004 11:25
Locatie:Gronsveld
Contacteer:

Re: Einde vh jaar voorraad bepalen

Bericht door Unicorn » di 21 dec 2010 19:47

Ok, dat is duidelijk.

Maar ik weet niet precies voor welke bedrag ik in een verkocht sieraad heb verwerkt.
In het begin hield ik netjes bij hoeveel materiaal in een sieraad werd verwerkt, maar
het zijn er inmiddels zoveel geworden dat ik min of meer vaste prijzen hanteer.

Op dit moment probeer ik van het geld dat ik verkoop ook nieuwe spulletjes te kopen.
Dus zijn mijn inkomsten en uitgaven vrijwel gelijk. Eerder dat ik meer uitgeef..........
Moet ik dan toch over die euro 150,00 belasting betalen?
groetjes,
Annemie

Everybody needs some magic in life …………

Wendy79
Bead Interested
Berichten:159
Lid geworden op:vr 15 okt 2010 17:05

Re: Einde vh jaar voorraad bepalen

Bericht door Wendy79 » di 21 dec 2010 21:16

Je kan het eigenlijk zien als een soort kasboek.
Er moet duidelijk zijn wat de waarde van de kralen is die je in huis hebt op 01-01-2011.
Misschien dat je even kan overleggen met je boekhouder wat je het beste kan doen, hij heeft inzicht in de aan en verkoop cijfers en kan aangeven wat er precies nodig is.

Succes,
Groetjes Wendy

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Einde vh jaar voorraad bepalen

Bericht door Sandra » di 21 dec 2010 22:33

Unicorn schreef:...
Moet ik dan toch over die euro 150,00 belasting betalen?
Stel je verdient 20.000 euro en je geeft 19.500 weer uit aan kralen dan moet je gewoon daar belasting over betalen. Het is je eigen keuze weer te investeren en het is pas aftrekbaar als het echt is verkocht.
Stel je verdient ongeveer 1000 euro (weet niet precieze bedrag), dan geldt er iets van kleine ondernemersregeling, of andere naam, weet niet precies. Ik weet daar niet het fijne van, is iig iets van dat als je heel weinig winst hebt je geen inkomstenbelasting hoeft te betalen.

Je kan het beste handboek aanvragen bij de belastingdienst of toch een fiscalist inschakelen. Dit soort dingen hoort namelijk bij een eigen zaak en je moet zeker weten dat je het goed doet, kan nl beter geen ruzie maken met de belastingdienst. ;) Kijk ook eventueel naar http://www.nibud.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , zij hebben ooit een boekje uitgebracht over hoe ondernemers met geld om moeten gaan, staan allerlei tips in. Het boekje is gratis, althans 'n jaar geleden. ;)

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Einde vh jaar voorraad bepalen

Bericht door sam » wo 22 dec 2010 09:52

Wat Sandra uitlegt, is ook wat ik eruit gehaald heb.
Of je nu winst in geld of spullen hebt, maakt voor de belastingdienst niet uit.
Logisch ook, want die spullen heb je gekocht met winst uit je winkel.
Daarom moet je alles goed bijhouden. Als je alle facturen hebt kun je aan de hand daarvan kijken wat je nog hebt liggen daarvan.

Het is handig om de spullen die je vanuit eigen geld aankoopt, apart te houden.
Dan kun je het heel makkelijk zien.

Gebruikersavatar
Hannelies
Bead Fanatic
Berichten:1927
Lid geworden op:do 09 okt 2008 12:33
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde vh jaar voorraad bepalen

Bericht door Hannelies » wo 22 dec 2010 10:02

jeetje, ik doe dat allemaal niet hoor. Ik heb ook een KvK nummer maar bewaar alleen de bonnetjes en als ik wat verkoop maak ik de helft van de tijd geen factuur... Die maak ik dan achteraf wel.
Het eerste jaar hoef je volgens mij geen jaarrekening in te dienen, als starter, het tweede jaar wel.
Ik ga mijn KvK-nummer weer inlveren want ik verkoop niet genoeg om winstgevend te zijn. Het geeft alleen maar rompslomp! En als je het hobbymatig doet, mag je ook verkopen, tot een bepaald bedrag. Weet even niet meer hoeveel. Iemand?

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Einde vh jaar voorraad bepalen

Bericht door sam » wo 22 dec 2010 10:21

Je mag hobbymatig verkopen als je een website hebt zonder winkelsysteem.
En als je de sieraden verkoopt voor niet meer dan de inkoopprijs. Zodra je een site naar buiten laat komen als een webwinkel, moet je ingeschreven staan.
Het was wel altijd zo dat het hobby matig mocht. Zolang je eventuele winst opgaf.
Sinds Januari dit jaar zijn de regels aangepast. Dat hebben ze gedaan zodat er niet zomaar een webshop gestart kan worden. Het werd te verwarrend naar "consumenten" zeiden ze.

Dat is tenminste wat mij hierover vertelt is. Als de kvk dat verkeerd gemeld heeft, doe ik dat nu ook :wink:

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Einde vh jaar voorraad bepalen

Bericht door Sandra » wo 22 dec 2010 10:28

Hannelies schreef:jeetje, ik doe dat allemaal niet hoor. Ik heb ook een KvK nummer maar bewaar alleen de bonnetjes en als ik wat verkoop maak ik de helft van de tijd geen factuur... Die maak ik dan achteraf wel.
Het eerste jaar hoef je volgens mij geen jaarrekening in te dienen, als starter, het tweede jaar wel.
Ik ga mijn KvK-nummer weer inlveren want ik verkoop niet genoeg om winstgevend te zijn. Het geeft alleen maar rompslomp! En als je het hobbymatig doet, mag je ook verkopen, tot een bepaald bedrag. Weet even niet meer hoeveel. Iemand?
Ik zou wel oppassen dat je het volgens de regels doet, als de belastingdienst erachter komt....
Jaarrekening is voor eenmanszaak/vof nooit verplicht, voor bv wel. Het is niet zo dat het eerste jaar niet hoeft en daarna wel, alle regels gelden gewoon vanaf het eerste jaar. Het is wel zo dat je de eerste paar jaar wat voordeeltjes heb zoals startersaftrek, maar voor de rest heb je dezelfde plichten als andere bedrijven.

Gebruikersavatar
Unicorn
Bead Lover
Berichten:428
Lid geworden op:zo 12 dec 2004 11:25
Locatie:Gronsveld
Contacteer:

Re: Einde vh jaar voorraad bepalen

Bericht door Unicorn » wo 22 dec 2010 13:41

Dank jullie wel voor het meedenken en jullie reacties.

Sandra ik denk dat ik het nu begrijp.
Van beroep ben ik financieel medewerkster in de vastgoed branche. Een balans of verlies en winst rekening is voor mij niet vreemd. Maar ik heb zelf nog nooit met voorraad beheer te maken gehad. Tot nu toe dacht ik dat de voorraad ook in de V&W thuis hoorde maar dat klopt natuurlijk niet. Het hoort op de balans. :oops: Wat stom van me :oops:

Ik heb nu een paar daagjes vrij, dus ik ga maar eens wat tijd besteden aan mijn boekhouding en het bepalen van mijn voorraad per 31-12-2010. Had liever wat sieraden gemaakt, maar dit hoort er natuurlijk ook bij. En ja, ik wil liever geen bonje met de belastingdienst.
groetjes,
Annemie

Everybody needs some magic in life …………

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Einde vh jaar voorraad bepalen

Bericht door sam » wo 22 dec 2010 15:10

Er zijn ook zoveel regeldingen en termen die je voorbij ziet komen.
Soms zie je dan door de bomen het bos niet meer. Heb ik ook hoor. Er valt veel te leren!

Gebruikersavatar
Hannelies
Bead Fanatic
Berichten:1927
Lid geworden op:do 09 okt 2008 12:33
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde vh jaar voorraad bepalen

Bericht door Hannelies » wo 22 dec 2010 16:29

[/quote]
Ik zou wel oppassen dat je het volgens de regels doet, als de belastingdienst erachter komt....
Jaarrekening is voor eenmanszaak/vof nooit verplicht, voor bv wel. Het is niet zo dat het eerste jaar niet hoeft en daarna wel, alle regels gelden gewoon vanaf het eerste jaar. Het is wel zo dat je de eerste paar jaar wat voordeeltjes heb zoals startersaftrek, maar voor de rest heb je dezelfde plichten als andere bedrijven.[/quote]

Ik verdien niks, dus doe ik ook niets illegaals volgens mij. Mijn uitgaven zin namelijk hoger dan mijn inkomsten.
Ik heb vorig jaar geen jaarrekening hoeven indienen, dus hoef ik het nu kennelijk ook niet. Dus das mooi dan :-) Ik heb een accountant aan wie ik alle bonnetjes geef, hij doet de rest. Maar zelfs zo geeft het veel rompslomp hoor, lijsten bijhouden, BTW berekenen, inkoop/verkoop etc. Weet iemand wat je belastingvrij mag verdienen per jaar?
En weet iemand wat van de HBD? had ik nog nooit van gehoord en ze doen ook niks nakkes nada voor je als bedrijfje, maar je mag ze wel zo'n 80 Euro per jaar betalen! Is verplicht. Net als de KvK trouwens, heb je ook helemaal niets aan als eenmansbedrijf..

Gesloten