raad gevraagd ivm verkopen sieraden in mijn salon

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Gesloten
mel
Bead Anonymous
Berichten:3
Lid geworden op:ma 23 aug 2010 07:24
raad gevraagd ivm verkopen sieraden in mijn salon

Bericht door mel » ma 23 aug 2010 07:29

Hallo allemaal,

ik zal me hier eerst even voorstellen, ik ben Melanie en heb een eigen schoonheidssalon. Ben op deze site gekomen omdat ik info zocht maar heb dat toch nog niet kunnen vinden dus nu hoop ik op jullie hulp.

Er is bij mij in het dorp een mevrouw die hele mooie sieraden maakt en nou willen we die in mijn salon gaan verkopen, ik zou dan een percentage van de verkoopprijs ontvangen maar zij doet het puur als hobby (af en toe op een braderie en zo) maar ik kom er niet uit hoe we dit precies moeten regelen met de belastingdienst/ btw en dergelijke. Als ik normaal iets inkoop van een particulier kan dit gewoon op 0 procent btw maar als ik nu voor haar iets verkoop moet ik dan wel btw afdragen?? kortom alle hulp en raad is welkom.

Groeten Melanie.

Gebruikersavatar
Hannelies
Bead Fanatic
Berichten:1927
Lid geworden op:do 09 okt 2008 12:33
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: raad gevraagd ivm verkopen sieraden in mijn salon

Bericht door Hannelies » ma 23 aug 2010 09:44

Volgens mij moet zowel de salon als de ontwerper BTW betalen. Dus als de sieradenmaakster bijvoorbeeld 20% commissie afstaat aan de salon, betaal jij over die 20% en de maakster over haar 80%. Maar 'correct me if I am wrong!' Zouden ze dit bij de KvK niet weten?

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: raad gevraagd ivm verkopen sieraden in mijn salon

Bericht door Kikkertje » ma 23 aug 2010 10:44

Maar de maker van de sieraden betaald geen BTW want die staat niet ingeschreven.

Ik verkoop op dezelfde manier via een winkel sieraden en dan gaat het inderdaad zoals jij het zegt Hannelies.

Volgens mij is het nu zo dat Melanie BTW moet betalen alleen over de provisie die ze krijgt. Omdat de sieraden niet haar eigendom zijn. Of koop je ze in van die mevrouw?
Groetjes, Marjan

mel
Bead Anonymous
Berichten:3
Lid geworden op:ma 23 aug 2010 07:24

Re: raad gevraagd ivm verkopen sieraden in mijn salon

Bericht door mel » ma 23 aug 2010 13:06

nee, ik koop ze niet in.
Ze presenteert ze bij mij en pas na verkoop ontvang ik mijn percentage en zij het overige bedrag. Ja ik vind het ook lastig dus heb mijn boekhouder gebeld en die zoekt het even uit hoe het zit, hoor ik als het goed is vanmiddag meer van.
Site van de belasting is daar ook heel onduidelijk over.

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: raad gevraagd ivm verkopen sieraden in mijn salon

Bericht door Kikkertje » ma 23 aug 2010 14:51

Klopt, mijn man heeft het toen voor mij nagekeken maar hij kon er ook niet veel over vinden. En hij is in het verleden accountant geweest en werkt nu ook heel veel met BTW, dus hij weet wel waar hij moet zoeken. Er is geen duidelijke info over te vinden.
Groetjes, Marjan

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: raad gevraagd ivm verkopen sieraden in mijn salon

Bericht door sam » ma 23 aug 2010 17:07

Voor zover ik weet betaalt de "winkel" (in dit geval dus jouw salon) altijd btw, over alle verkopen die je doet. Dus ook over de sieraden.
Normaal gesproken doet degene die de sieraden maakt dit ook inderdaad.
Je betaalt dus alleen de btw over de 20% die jij ontvangt.

Had net een idee voor factuue bedacht, maar herzien in een makkelijkere manier.
Hieronder uitgelegd :wink:
Hopelijk heb je zo een mooie aanvulling in je salon!!
Laatst gewijzigd door sam op ma 23 aug 2010 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: raad gevraagd ivm verkopen sieraden in mijn salon

Bericht door sam » ma 23 aug 2010 17:19

Ik zit erover na te denken. Wat voor jou misschien handiger is.

Zelf een factuur maken met het totaal aan verkochte sieraden. Daarvan de 80% aftrekken.
Zo heb je een factuur voor de 20%, die zij jou moet betalen. Daar kun je dan meteen 19% btw op berekenen. En hij kan zo je admi in.
Dat is misschien handiger he?

mel
Bead Anonymous
Berichten:3
Lid geworden op:ma 23 aug 2010 07:24

Re: raad gevraagd ivm verkopen sieraden in mijn salon

Bericht door mel » ma 23 aug 2010 18:06

kijk dat zijn nog eens handige antwoorden, ja, ik denk dat het dan het makkelijkste voor haar is dat ik een factuur maak. Ik wacht ook mijn boekhouder nog even af, heb ik nog niet van terug gehoord. Ik zal zijn antwoord hier ook neer zetten daar hebben jullie misschien dan ook weer iets aan. In ieder geval is het voor mij al wel een stukje duidelijker geworden.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: raad gevraagd ivm verkopen sieraden in mijn salon

Bericht door Sandra » ma 23 aug 2010 18:48

Ik heb er geen ervaring mee maar dat wat Sam zegt lijkt me wel het beste. Je kunt het ook zien alsof je zorgt voor een verkoopkanaal / helpt met verkopen, en dat dus op provisiebasis. Net zoals je bv bij reclame op website 10 cent betaald per klik kun je per verkoop 20% vragen. Je moet alleen wel opletten hoe je de betaling van haar sieraden verwerkt...als ze dat samen met je eigen kosten mogen pinnen moet je heel goed opletten het apart te verwerken....

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: raad gevraagd ivm verkopen sieraden in mijn salon

Bericht door sam » ma 23 aug 2010 19:00

Dat vergat ik nog (goeie sandra :wink:) Je kunt de sieraden het beste apart afrekenen.
Bijvoorbeeld met een eigen bonnen boekje. Zo kan zij de verkopen zien. En jij hoeft niet te gaan goochelen met ingeboekte en gepinde bedragen.
Voordeel daarvan is ook dat jullie beide de verkopen zwart op wit hebben. Dat voorkomt eventuele misverstanden.

Gesloten