Hobby verkopen in België

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Gesloten
elina1985
Bead Reader
Berichten:14
Lid geworden op:zo 06 aug 2006 09:11
Contacteer:
Hobby verkopen in België

Bericht door elina1985 » za 19 mei 2007 21:09

Hey,
Ik begin nl. ook een groot assortiment juwelen bijeen te krijgen, maak er tegenwoordig dagelijks meer en meer.
Natuurlijk wil ik mijn hobby dan ook verkopen. Ik ben bezig aan een webwinkeltje maar weet niet of ik hem ga open stellen.
Wil ook eens op een markt gaan staan? Maar mag dit eigenlijk zo maar wel, de hobby sieraden verkopen zonder dat belastingen er zich mee gaan moeien, zonder dat ze er enig idee van hebben?
Mensen verkopen wel op E-bay en ik zou dat ook wel willen doen of op één of andere site, maar ja de belastingen, enzo houden me wel tegen, dat zit wel in mijn achterhoofd?
Ik hoop dat er iemand mij kan helpen met deze vraag...
groetjes

Gebruikersavatar
klavertje
Bead Professional
Berichten:1608
Lid geworden op:ma 28 mar 2005 19:26
Locatie:België-Zemst
Contacteer:

Re: Hobby verkopen in België

Bericht door klavertje » za 19 mei 2007 21:25

er is hierboven een stickie ivm belastingen, anders moet je daar eens kijken? Ik weet wel niet of het alleen voor nederland is of ook voor belgie...
succes alleszinds :wink:
creatief saxofonistje ;)

elina1985
Bead Reader
Berichten:14
Lid geworden op:zo 06 aug 2006 09:11
Contacteer:

Bericht door elina1985 » za 19 mei 2007 21:26

ja heb het zo in de vlugte eens gelezen, maar ik lees iets ivm KVK, dus ik denk eerder dat het voor Nederland is. En ik vind er niets van op google of zo :(

Gebruikersavatar
katskralen
Bead Fanatic
Berichten:1939
Lid geworden op:zo 09 feb 2003 17:01
Locatie:Kessel-Lo (Belgie)
Contacteer:

Bericht door katskralen » zo 20 mei 2007 09:39

In principe mag het niet, verkopen zonder dit aan te geven bij de belastingen.
Ik ben dus ook zelfstandige in bijberoep geworden.

Ann
Bead Interested
Berichten:121
Lid geworden op:ma 31 jan 2005 19:59
Locatie:middelpunt van Vlaanderen

Bericht door Ann » ma 04 jun 2007 21:45

Eigenlijk zou ik dat ook graag weten! Als je echter "echt" begint, moet je ook een boekhouding kunnen voorleggen en "patatie patata". I.p.v. er een kleinigheid aan te verdienen, zal je dan nog wel goed kunnen "bijpassen". Sociale lasten, BTW, noem maar op...
Ik ben wel van plan informatie in te winnen bij een boekhouder. Omdat ik in Gedeeltelijke Loopbaanonderbreking 50+ zit, en 250 euro "krijg" van de RVA omdat ik eigenlijk een jonger persoon wil tewerkstellen, mag ik niet zelfstandig starten, want dan ben ik die 250 euro kwijt! Geef toe, om dat bedrag netto te verdienen met juweeltjes, moet je een sterke (wat zeg ik? Supergrote) verkoop hebben. Wat ik nog eigenaardiger vind: mocht ik al een BTW-nummer gehad hebben en pas dan in de loopbaanonderbreking gestart zijn, dan was het geen probleem! Typisch Belgisch, zeker?
Volgens Unizo mag je ongveer 1100 euro per jaar "verdienen" zonder "aan te geven"! Anderen zeggen dat je als hobbyist gewoon mag verkopen!
We zullen maar wat aanmodderen, zeker?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 04 jun 2007 22:00

Ann schreef:...
Volgens Unizo mag je ongveer 1100 euro per jaar "verdienen" zonder "aan te geven"! Anderen zeggen dat je als hobbyist gewoon mag verkopen!
We zullen maar wat aanmodderen, zeker?
Ik durf niet 100% zeker te weten, maar als je alles wat je verdient gelijk weer uitgeeft aan je hobby, dan mag het. Je hebt dan niet meer dan 1100,- winst. als je echter aan het einde van het jaar meer dan 1100 euro overhoudt, dan moet je er wel belasting over betalen.

Gebruikersavatar
katskralen
Bead Fanatic
Berichten:1939
Lid geworden op:zo 09 feb 2003 17:01
Locatie:Kessel-Lo (Belgie)
Contacteer:

Bericht door katskralen » di 05 jun 2007 11:23

Bij Unizo zeiden ze nochtans tegen mij dat het het veiligste was om inderdaad in bijberoep te gaan om in orde te zijn.

Gesloten