de wettelijke regels m.b.t. aansprakelijkheid verzending

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Gebruikersavatar
flapflap
Bead Hysteric
Berichten:3231
Lid geworden op:zo 12 feb 2006 01:03
Locatie:Zoetermeer
Contacteer:
de wettelijke regels m.b.t. aansprakelijkheid verzending

Bericht door flapflap » za 18 nov 2006 00:52

In een heel ander topic kwam dit weer eens ter sprake, en het leek mij wel handig om er een apart topic over te maken.

Iemand verwees naar dit topic op de site van kassa:
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_q ... qid=221409

Maar de samenvatting is dus deze:
1. Als het een particuliere verkoop betreft ligt het risico helemaal bij de koper, tenzij de verkoper aantoonbaar iets verkeerds heeft gedaan.
2. Als het een consumentenkoop betreft is de verkoper verantwoordelijk, tenzij die het verzenden kan aantonen.
consumentenkoop:
Artikel 5, lid 1 BW/7 schrijft wat een consumentenkoop is: "de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf."

BW (Burgerlijk Wetboek) art 9, boek 7, waarvan lid 1 stelt dat de verkoper verplicht is de verkochte zaak met toebehoren in eigendom over te leveren en af te dragen. En ook art 10 dat stelt dat een uitzondering geldt als de oorzaak van het niet ontvangen niet aan de verkoper kan worden toegerekend.

Dat betekent dus herhaald, dat als de verkoper het verzenden niet kan bewijzen de schade voor hem is.

particuliere verkoop:
Artikel 10 BW/7 (lid 1) zegt: "De zaak is voor risico van de koper van de aflevering af, zelfs al is de eigendom nog niet overgedragen. Derhalve blijft hij de koopprijs verschuldigd, ongeacht tenietgaan of achteruitgang van de zaak door een oorzaak die niet aan de verkoper kan worden toegerekend."
En voor alle duidelijkheid: het BW gaat dus boven andere regels. Dus ook al zegt een webshop dat ze geen aansprakelijkheid aanvaarden, volgens het BW hebben ze dus wel zeker bepaalde verplichtingen.
~Audrey~

Gebruikersavatar
La Bigiotteria di Esther
Bead Monster
Berichten:6006
Lid geworden op:do 06 feb 2003 09:10
Locatie:Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door La Bigiotteria di Esther » za 18 nov 2006 08:00

Begrijp ik goed dat wij als verkoper (vooral als bedrijfje) altijd aansprakelijk zijn, tenzij we kunnen bewijzen dat we het artikel hebben verstuurd? Dus als ik voortaan alles verzekerd verstuur, dan ben ik zelf nooit aansprakelijk? Want dan heb ik een nummer en bonnetje als bewijs van verzending. Begrijp ik dat goed?
Inside me lives a skinny woman trying to get out. But I can usually shut the bitch up with chocolate, ice cream and cookies.

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » za 18 nov 2006 08:25

Ik heb altijd bewijs van verzending omdat ik alles persoonlijk naar het postkantoor breng. Heel simpel laat ik degene die achter de balie zit een formulier aanvinken met alle namen die op de desbetreffende pakketjes staan en ik ben niet meer verantwoordelijk voor het pakketje als het kwijtraakt.
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
La Bigiotteria di Esther
Bead Monster
Berichten:6006
Lid geworden op:do 06 feb 2003 09:10
Locatie:Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door La Bigiotteria di Esther » za 18 nov 2006 08:27

Wat voor formulier Ria? En verstuur je met gewone postzegels of verstuur je met zo'n verzekerd verzenden bonnetje met streepjescode?
Inside me lives a skinny woman trying to get out. But I can usually shut the bitch up with chocolate, ice cream and cookies.

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » za 18 nov 2006 08:50

Ik zeg maar wat ;) maar als je gewoon een formuliertje maak met de namen van je personen die je verstuurd en de persoon achter de balie vinkt die lijst aan en zet er een stempel op dan heb je een bewijs van verzending. Ik laat altijd alle pakketjes op het postkantoor hier behandelen. Heb geen zin in geneuzel met postzegels ;)
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
Zus
Bead Lover
Berichten:499
Lid geworden op:wo 21 apr 2004 10:51
Locatie:Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Zus » za 18 nov 2006 09:06

Op geen een postkantoor werkt dit, ze zeggen maar gewoon dat je het aangetekend moet verzenden. Ze gaan echt geen papiertje ondertekenen zodat je bewijs hebt dat je het verstuurd hebt, waar je normaal voor zou moeten betalen.
Groetjes, Zus

Gebruikersavatar
Armande
Bead Producer
Berichten:1224
Lid geworden op:wo 19 nov 2003 16:37
Locatie:Hassum
Contacteer:

Bericht door Armande » za 18 nov 2006 09:39

Heb je dat in de praktijk al eens kunnen testen Ria? Dat die lijst met aangevinkte namen ook daadwerkelijk rechtsgeldig is in geval er iets kwijt raakt?
Het lijkt me inderdaad niet dat dit net zo valide is als aangetekend, waar TNT een leuk bedrag ontvangt voor het bieden van die zekerheid.
Laatst gewijzigd door Armande op za 18 nov 2006 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » za 18 nov 2006 09:40

Wanneer spreek je van rechtsgeldig? Het probleem blijft dat de klant geld kwijt is en dat jij waarschijnlijk de klant kwijt ben, want ik denk niet dat ze dan nog terug komen.

Gebruikersavatar
Armande
Bead Producer
Berichten:1224
Lid geworden op:wo 19 nov 2003 16:37
Locatie:Hassum
Contacteer:

Bericht door Armande » za 18 nov 2006 09:41

Sandra schreef:Wanneer spreek je van rechtsgeldig? Het probleem blijft dat de klant geld kwijt is en dat jij waarschijnlijk de klant kwijt ben, want ik denk niet dat ze dan nog terug komen.
Ik bedoelde dat Ria in dat geval verhaal kan gaan halen bij TNT met zg. bewijs dat het is aangenomen. Het zegt natuurlijk niks over aflevering dus het lijkt mij een wassen neus.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » za 18 nov 2006 09:53

Armande schreef:Heb je dat in de praktijk al eens kunnen testen Ria? Dat die lijst met aangevinkte namen ook daadwerkelijk rechtsgeldig is in geval er iets kwijt raakt?
Het lijkt me inderdaad niet dat dit net zo valide is als aangetekend, waar TNT een leuk bedrag ontvangt voor het bieden van die zekerheid.
Oh praat me niet over leuke bedragen. Een klant had artikelen teruggestuurd via retour afzender, ik had zelf gezegd dat het zo kan, maar blijkbaar niet duidelijk genoeg dat je het dan in brievnbus moet gooien en NIET moet afgeven bij het postkantoor. Zij hadden het als aangetekend verstuurd, toen mijn moeder het ontving, niet wetende wat het is, moest ze 13,- betalen aan de postbode. :evil: Jammer dat ik net niet thuis was, anders hadden ze de envelop (die toevallig ook nog leeg aankwam) lekker als wc-papier mogen gebruiken. :twisted: Wat 'n weggegooid geld....

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door sam » za 18 nov 2006 10:51

Maar dan kom ik nog eventjes, wanneer is het een commerciele verkoop.
Als je een webshop hebt, aangeschreven en al, dan snap ik dat.
Maar er zijn er zat onder ons, zonder KvK nummer enzo...

Neem aan, dat het dan toch geld? Of niet? :roll:

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » za 18 nov 2006 10:58

Flapflap zei:
Maar de samenvatting is dus deze:
1. Als het een particuliere verkoop betreft ligt het risico helemaal bij de koper, tenzij de verkoper aantoonbaar iets verkeerds heeft gedaan.
2. Als het een consumentenkoop betreft is de verkoper verantwoordelijk, tenzij die het verzenden kan aantonen.


Dus in jouw geval zou je niet verplicht zijn het na te sturen...maar het is wel beetje vaag. Ik vind dat het wel verschil maakt als je wat 2dehands bij marktplaats koopt, of bij iemand die echt een webshop heb gemaakt.

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door sam » za 18 nov 2006 11:38

Ja precies daarom.
Ik zie mezelf niet als commercieel bedrijf, maar of ik het nu particulier vind... das weer wat anders...
Altijd dat grijze gebied he, t lijkt de belasting wel :wink:

Gebruikersavatar
flapflap
Bead Hysteric
Berichten:3231
Lid geworden op:zo 12 feb 2006 01:03
Locatie:Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door flapflap » za 18 nov 2006 11:46

consumentenkoop:
Artikel 5, lid 1 BW/7 schrijft wat een consumentenkoop is: "de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf."
Dus het lijkt mij, als je er echt substantieel iets mee bijverdient dat het wel om een consumentenkoop gaat.
Maar idd, wie bepaalt dan weer waar de grenzen liggen enzo :roll: Het blijft een beetje vaag.
~Audrey~

Gebruikersavatar
flapflap
Bead Hysteric
Berichten:3231
Lid geworden op:zo 12 feb 2006 01:03
Locatie:Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door flapflap » za 18 nov 2006 11:48

La Bigiotteria di Esther schreef:Begrijp ik goed dat wij als verkoper (vooral als bedrijfje) altijd aansprakelijk zijn, tenzij we kunnen bewijzen dat we het artikel hebben verstuurd? Dus als ik voortaan alles verzekerd verstuur, dan ben ik zelf nooit aansprakelijk? Want dan heb ik een nummer en bonnetje als bewijs van verzending. Begrijp ik dat goed?
Ja, maar de pest is natuurlijk dat als jij al je kopers 5,50 (of is het alweer duurder?) laat betalen voor aangetekend versturen, zij natuurlijk naar een andere webshop gaan waar ze gewoon brievenbus tarief betalen :?
~Audrey~

Gesloten