Iemand verwees naar dit topic op de site van kassa:
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_q ... qid=221409
Maar de samenvatting is dus deze:
1. Als het een particuliere verkoop betreft ligt het risico helemaal bij de koper, tenzij de verkoper aantoonbaar iets verkeerds heeft gedaan.
2. Als het een consumentenkoop betreft is de verkoper verantwoordelijk, tenzij die het verzenden kan aantonen.
En voor alle duidelijkheid: het BW gaat dus boven andere regels. Dus ook al zegt een webshop dat ze geen aansprakelijkheid aanvaarden, volgens het BW hebben ze dus wel zeker bepaalde verplichtingen.consumentenkoop:
Artikel 5, lid 1 BW/7 schrijft wat een consumentenkoop is: "de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf."
BW (Burgerlijk Wetboek) art 9, boek 7, waarvan lid 1 stelt dat de verkoper verplicht is de verkochte zaak met toebehoren in eigendom over te leveren en af te dragen. En ook art 10 dat stelt dat een uitzondering geldt als de oorzaak van het niet ontvangen niet aan de verkoper kan worden toegerekend.
Dat betekent dus herhaald, dat als de verkoper het verzenden niet kan bewijzen de schade voor hem is.
particuliere verkoop:
Artikel 10 BW/7 (lid 1) zegt: "De zaak is voor risico van de koper van de aflevering af, zelfs al is de eigendom nog niet overgedragen. Derhalve blijft hij de koopprijs verschuldigd, ongeacht tenietgaan of achteruitgang van de zaak door een oorzaak die niet aan de verkoper kan worden toegerekend."