Info hobby/belastingdienst

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » wo 08 aug 2007 13:14

Qua papierwerk moet het heel makkelijk kunnen....desnoods neem je een 2de prive rekening erbij en gebruik je alleen die voor het kopen van kralen, en stort je daar geld op als iemand wat heeft gekocht. dan heb je zonder moeite vanzelf een boekhouding. :)
of je doet het wel allemaal via je eigen rekening die je al heb, en je vinkt met een stift de aankopen aan als je een afschrift ontvang. terwijl ik dit zo zeg bedenk ik al dat je dit ook gewoon pas kan doen als de belastingdienst keer langs kom...dan moet je dus gewoon goed je afschriften bewaren. ;) en op 'n andere papier de verkopen opschrijven is op zich niet zoveel moeite...is wel leuk ook, eenvoudig te kunnen zien hoe vaak er al is verkocht en voor hoeveel euro.

Gebruikersavatar
Dito
Bead Interested
Berichten:128
Lid geworden op:ma 26 feb 2007 18:59
Locatie:België

Bericht door Dito » wo 08 aug 2007 13:26

dat is iets wat ik wel al doe, heb een excel file waarin alles gedetailleerd word bijgehouden van inkomsten en uitgaven. Wat ik enkel vrees is dat een echte winkel worden in belgië, me momenteel wat te veel werk zou zijn en niet doenbaar met zo een kleine winst. Dus wat als je wel een regelmatige winst hebt maar die is zo verwaarloosbaar klein?

Ann
Bead Interested
Berichten:121
Lid geworden op:ma 31 jan 2005 19:59
Locatie:middelpunt van Vlaanderen

Bericht door Ann » wo 08 aug 2007 14:52

Wat ik schreef, was maar om te zeggen dat je als hobbyist wel mag verkopen, als het binnen de perken blijft.
Misschien eens langsgaan bij Unizo? (Bijberoep met minder dan 1100 euro winst= niks betalen.)
Een echte winkel brengt inderdaad hopen werk met zich mee en kost veel geld. En uiteindelijk zal hij niet veel opbrengen, tenzij je het Vlaamse land rondtrekt op zoek naar winkels die jouw colliers willen verkopen. En dan wordt het gauw een "must", misschien is de lol er dan snel af?
Hoewel, hardop droom ik soms van een kralenwinkeltje... Maar 'k laat alles maar zoals het is... :cry:

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » wo 08 aug 2007 17:14

Dito schreef:
Ann schreef:Wat België...


Voor mij (en vele allicht) zou het wel handig zijn om prijzen en uitleg te geven op een site, maar ik wil geen echte winkel zijn. Momenteel heb ik ongeveer 200 euro winst per jaar, wat dus echt niets is ^-^
Wat ik vooral wil vermijden is onnodig papierwerk want dan kan ik het beter opgeven, die kleine winst is dat werk weer niet waard he.
Jij maakt winst :o Mijn omzet gaat voorbij occasionele verkoop, ik ben nu anderhalf aar bezig, maar geloof me, winst heb ik niet :D

_x_Catherine_x_
Bead Interested
Berichten:172
Lid geworden op:ma 09 okt 2006 15:25
Locatie:Huldenberg (vl-b)
Contacteer:

Bericht door _x_Catherine_x_ » ma 31 mar 2008 10:20

Dus als ik het goed begrijp.
Ik heb een eigen site... als ze hier achterkomen van de belastingsdienst kan ik op het matje geroepen worden?

Ook al houw ik niets over van winst, alles gaat integraal naar de aankoop van nieuwe kralen, benodigdheden, ... om nieuwe dingetjes te kunnen maken.

*Zucht*

Gebruikersavatar
madebyme
Bead Dreamer
Berichten:707
Lid geworden op:do 17 aug 2006 21:47
Contacteer:

Bericht door madebyme » ma 31 mar 2008 12:39

_x_Catherine_x_ schreef:Dus als ik het goed begrijp.
Ik heb een eigen site... als ze hier achterkomen van de belastingsdienst kan ik op het matje geroepen worden?

Ook al houw ik niets over van winst, alles gaat integraal naar de aankoop van nieuwe kralen, benodigdheden, ... om nieuwe dingetjes te kunnen maken.

*Zucht*
nee, als je niets eraan verdient maak je immers geen winst, dus je doet het dan voor de lol. Het gaat erom of je er iets aan overhoudt. Als je geld eraan verdient is het 'werk'.
Het gaat erom dat je bijhoudt wat je eraan uitgeeft en wat er binnenkomt. De belastingdienst kan immers niet 'zien' wat jij investeert enzovoort, dus daarom moet je het gewoon kunnen bewijzen (dat je niets verdient). Dan weten zij hoe het zit. Het is dus helemaal geen kwestie van op het matje geroepen worden.
Laatst gewijzigd door madebyme op vr 19 sep 2008 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

_x_Catherine_x_
Bead Interested
Berichten:172
Lid geworden op:ma 09 okt 2006 15:25
Locatie:Huldenberg (vl-b)
Contacteer:

Bericht door _x_Catherine_x_ » ma 31 mar 2008 13:06

madebyme schreef:
_x_Catherine_x_ schreef:Dus als ik het goed begrijp.
Ik heb een eigen site... als ze hier achterkomen van de belastingsdienst kan ik op het matje geroepen worden?

Ook al houw ik niets over van winst, alles gaat integraal naar de aankoop van nieuwe kralen, benodigdheden, ... om nieuwe dingetjes te kunnen maken.

*Zucht*
neeeej, als je niets eraan verdient maak je immers geen winst, dus je doet het dan voor de lol. Het gaat erom of je er iets aan overhoudt. Als je geld eraan verdient is het 'werk'.
Het gaat erom dat je bijhoudt wat je eraan uitgeeft en wat er binnenkomt. De belastingdienst kan immers niet 'zien' wat jij investeert enzovoort, dus daarom moet je het gewoon kunnen bewijzen (dat je niets verdient). Dan weten zij hoe het zit. Het is dus helemaal geen kwestie van op het matje geroepen worden.
Maar ik hou helemaal niet bij wat er in een uitgaat...
Zal dat dan vanaf nu af aan wel doen...

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » ma 31 mar 2008 16:52

Wel doen vanaf nu! Je kan niet enkel de lusten nemen, de lasten horen er ook bij. Je kan inderdaad op het matje geroepen worden maar dan moet je je boekhouding laten zien om te laten zien dat je geen winst maakt.

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Info hobby/belastingdienst

Bericht door estherwijma » vr 19 sep 2008 15:56

Bedankt voor de info!!

groetjes
Groetjes Esther

victor
Bead Anonymous
Berichten:2
Lid geworden op:ma 19 jan 2009 13:57

Re: Info hobby/belastingdienst

Bericht door victor » ma 19 jan 2009 14:12

hoi,ik ben nieuw op dit forum en zit met dezelfde vraag, ik ben zo gezegd in mijn vrije tijd wat hobbyboer,door de jaren heen heb ik wat materiaal aangeschaft en verbouw ook wat graan,maar in totaal maar voor zo een 650 euro per jaar .als ik daar mijn kosten van aftrek steek ik daar uiteindelijk geld in toe(granen moeten bespoten worden en ook gedorst hetgeen de loonwerker zeker niet voor niets doet)nu heeft men mij gezegd dat ik best een btw nummer zou aanvragen ,maar dan moet ik ook nog eens sociale bijdragen betalen en heel die papierwinkel door,waardoor het er eigenlijk niet allemaal aan verdient is.i$als ik de aankoop van mijn traktor al tel kan ik nog 40 jaar boeren eer ik daar een euro aan verdien,het is gewoon mijn hobby ,en zeker om er geen woekerwinsten uit te slaan.Weet iemand hoe ik dit aanpak?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Info hobby/belastingdienst

Bericht door Sandra » ma 19 jan 2009 15:03

Victor, ik weet niet of je het doorheb maar je bent nu terecht gekomen bij een KRALENforum. ;) De kans is groot dat de belastingdienst knutselen (en af en toe je geld terugverdienen door het te verkopen) heel anders bekijkt dan zoiets als wat jij doet. Je kan het beste zoeken naar een forum die echt over dit soort dingen gaat.

Gebruikersavatar
Hannelies
Bead Fanatic
Berichten:1927
Lid geworden op:do 09 okt 2008 12:33
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Info hobby/belastingdienst

Bericht door Hannelies » ma 19 jan 2009 17:25

dank voor dit nuttige topic. Ik heb me net ingeschreven bij de KvK (en gelijk een tjdelijk BTW nummer gekregen) dus ik dien me hier nu echt in te gaan verdiepen....

victor
Bead Anonymous
Berichten:2
Lid geworden op:ma 19 jan 2009 13:57

Re: Info hobby/belastingdienst

Bericht door victor » di 20 jan 2009 12:40

o.k ga dit zeker doen bedankt.

Ris
Bead Starter
Berichten:63
Lid geworden op:do 03 sep 2009 20:35

Re: Info hobby/belastingdienst

Bericht door Ris » di 29 sep 2009 21:23

Er zijn zoveel mensen die hun crea verkopen, via blog, Mp, Hypes, FB noem maar op. Wat zou mogelijk gebeuren dan ?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Info hobby/belastingdienst

Bericht door Sandra » di 29 sep 2009 21:53

Wat precies bedoel je? Wat er gebeurd als de belastingdienst je vindt ofzo? Je mag iig verkopen, zolang je de winst meldt onder overige inkomsten....en stel het gaat maar om paar honderd euro per jaar dan hoeft het niet eens...

Gesloten