Contract laten tekenen?

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Gesloten
Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:
Contract laten tekenen?

Bericht door Haematodipsia » ma 19 jun 2006 20:58

Ik was net een bestelformulier aan het maken voor het bestellen van juwelen op een party. Ik wilde een bedrag meteen geven als schattig, van was het zou kosten en hen daar een deel (bvb 5 euro) van vooraf laten betalen. Dat bedrag zou ik dan ook houden als ze afzien van de bestelling voor gemaakte kosten.

Ik wilde de koper dan ook laten tekenen, ofwel het juweel kopen tegen de prijs die ze goedkeurden, ofwel de waarborg kwijt. Nu vinden mijn vriend en ma dat overdreven. Wat vinden jullie?

Als je geen contract hebt kan je onmogelijk iets bewijzen denk ik, als ze bijvoorbeeld hun waarborg terug eisen. Je hebt ondertussen ook je geld in aankoop van kralen gestoken en werk in het maken van het juweel, ik vind dat ook iets waard en niet och als ze het niet mooi vinden...

Groetjes,

Elke

Maar even een aanpassing: na verschillende besprekingen oa met Fieke ben ik eruit wat ik ga doen. Ik ga de waarborg vragen en dan een bewijs van betaling geven waar op staat dat de waarborg niet teruggegeven wordt. Ik wil nog wel steeds graag horen hoe jullie het doen :wink:

Gebruikersavatar
Fieke
Bead Brilliant
Berichten:2939
Lid geworden op:zo 05 sep 2004 21:03
Locatie:België
Contacteer:

Bericht door Fieke » ma 19 jun 2006 21:17

Ik vind het goed zo :wink:

Mensen hebben toch wel graag een bewijsje als ze op voorhand al iets betalen dus lijkt me dat wel goed!

Kralenimpressie
Bead Fan
Berichten:310
Lid geworden op:di 07 feb 2006 21:18
Locatie:Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Kralenimpressie » di 20 jun 2006 07:13

Ik vul het bestelformulier in en laat mensen de helft betalen van een ketting die ze mooi vinden waar ze bijv een andere kleur van willen, dus kost de ketting 20 euro, dan betalen ze 10 euro aan.

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » di 20 jun 2006 08:53

Hoi Kralenimpressie,

Als die mensen dan achteraf zeggen ik wil de ketting toch niet, krijgen ze dan de 10 euro terug? Ik zou die waarschijnlijk niet teruggeven, tenzij ze annuleren voro je de kralen besteld hebt ofzo.

Kralenimpressie
Bead Fan
Berichten:310
Lid geworden op:di 07 feb 2006 21:18
Locatie:Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Kralenimpressie » di 20 jun 2006 08:59

Hmmm tja eigenlijk niet over nagedacht, denk dat ik het gewoon zou teruggeven......

markraal
Bead Designer
Berichten:955
Lid geworden op:do 02 dec 2004 12:10
Locatie:sassenheim
Contacteer:

Bericht door markraal » di 20 jun 2006 09:29

Ik krijg heel veel bestellingen via de kledingwinkel waar ik werk . Ik laat ze nooit vooraf betalen , en heb het ook nog nooit meegemaakt dat ze de ketting niet kochten. Ik zeg er ook altijd bij dat , als ze hem niet willen , ze hem niet hoeven te kopen. Een stukje service! Dan komen ze de volgende keer weer terug en kopen misschien wel.
groetjes Markraal

Gebruikersavatar
Madelief
Bead Chatter
Berichten:3625
Lid geworden op:do 27 mei 2004 12:26
Locatie:Mechelen - België

Bericht door Madelief » di 20 jun 2006 09:57

markraal schreef:Ik krijg heel veel bestellingen via de kledingwinkel waar ik werk . Ik laat ze nooit vooraf betalen , en heb het ook nog nooit meegemaakt dat ze de ketting niet kochten. Ik zeg er ook altijd bij dat , als ze hem niet willen , ze hem niet hoeven te kopen. Een stukje service! Dan komen ze de volgende keer weer terug en kopen misschien wel.
Inderdaad, en de ketting die je dan gemaakt hebt of de kralen die je gekocht heb, geraak je dan toch wel kwijt aan iemand anders! Vooral bij bestellingen om iets geheel nieuw te maken (niet in een andere kleur ofzo) zeg ik dat erbij, tenslotte kan je pas weten of je iets echt leuk vindt, als je het resultaat ziet!

Gebruikersavatar
Ayla
Bead Intelligent
Berichten:1339
Lid geworden op:zo 09 mei 2004 18:02
Locatie:Grou
Contacteer:

Bericht door Ayla » di 20 jun 2006 10:32

markraal schreef:Ik krijg heel veel bestellingen via de kledingwinkel waar ik werk . Ik laat ze nooit vooraf betalen , en heb het ook nog nooit meegemaakt dat ze de ketting niet kochten. Ik zeg er ook altijd bij dat , als ze hem niet willen , ze hem niet hoeven te kopen. Een stukje service! Dan komen ze de volgende keer weer terug en kopen misschien wel.
Zo doe ik het ook hoor, een stukje service van mijn kant, je raakt die ketting later toch wel kwijt.

Ik heb het trouwens nog nooit meegemaakt dat iemand van de aankoop afzag.

Gebruikersavatar
Armande
Bead Producer
Berichten:1224
Lid geworden op:wo 19 nov 2003 16:37
Locatie:Hassum
Contacteer:

Bericht door Armande » di 20 jun 2006 12:49

Ik wel hoor, van sommige mensen hoor je nooit meer wat.
Een contractje lijkt me wel erg degelijk, meestal hoeft dat niet. Je kan een kleine aanbetaling vragen, 5 euro ofzo, en daarbij duidelijk aangeven dat die non-refundable is (weet even het NL woord niet). Als iemand serieus is, dan is die 5 euro geen probleem. Als dat al teveel is, dan weet je gelijk dat iemand maar wat roept. Zeker op een party kan dat soms zo gaan, iedereen koopt enzo en dan wil diegene ook iets. Maar later bedenkt ze zich.

Bij bestellingen via de site vraag ik alleen een aanbetaling als ik er speciaal dure kralen voor moet inkopen in het buitenland. Anders niet, want dan gooi ik het toch wel op de site.
Maar ik ben wat makkelijker in die dingen omdat ik toch tegen de klippen op materiaal koop. :lol:

jufcarola
Bead Discoverer
Berichten:50
Lid geworden op:wo 18 jan 2006 19:28

Bericht door jufcarola » di 20 jun 2006 15:32

ik moet zeggen dat ik niet snel een ketting zou bestellen als ik aan moest betalen met het risico dat ik het geld niet terug zou krijgen.
Ik vind dat geen service.
Vertrouw je klanten, als ze de ketting niet willen raak je hem toch nog wel een andere keer kwijt.
Ik denk dat mensen ook eerder terugkomen als je het ze niet kwalijk neemt als ze de ketting niet kopen.

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » di 20 jun 2006 15:50

Hoi Carola,

Daar ligt net het risico voor mij. Als iemand een ketting bestelt van laat ons zeggen 20 euro aan materiaal in een rare kleur en lengte en zij zegt dan gewoon nee laat maar, dan ben ik al dat geld kwijt en die ketting krijg je ook niet meer verkocht. En voor mij als studentje is 20 euro veel geld :lol: Ik zou dan ook niet zeggen dat ze dat moeten betalen e als ze de ketting niet willen, maar wel het vooraf ebtaalde ebdrag van 5 of 10 euro.

Gebruikersavatar
Armande
Bead Producer
Berichten:1224
Lid geworden op:wo 19 nov 2003 16:37
Locatie:Hassum
Contacteer:

Bericht door Armande » wo 21 jun 2006 09:57

Ja precies, dat is dan een groot bedrag voor jou.
Ik ben nog nooit tegen gekomen dat iemand er problemen mee heeft, gewoon omdat ze toch van plan zijn te kopen. Ze mogen die aanbetaling dan natuurlijk aan iets anders besteden. Dan blijft het staan als korting.
Het service gehalte is rechtevenredig met de grootte van de shop/maker. Haematodipsia heeft geen grote shop dus die kan het zich niet veroorloven dergelijke dingen op de gok te doen. Daarom is haar prijs waarschijnlijk ook lager dan bij een grotere shop.

Jolanda van soest
Bead Professional
Berichten:1581
Lid geworden op:di 13 jan 2004 14:51
Locatie:Rhenen
Contacteer:

Bericht door Jolanda van soest » vr 23 jun 2006 09:59

Ik ben het niet helemaal met jullie eens. bij mij moeten ze het hele bedrag van te voren betalen, zeg er wel bij dat als het echt niet is geworden wat ze hadden verwacht dat ze dat dan ook meteen moeten zeggen. Soms moet je dingen maken in de meest spuuglelijke kleuren die je nooit meer kwijt rijkt.
Ik heb nu zo'n 1500 sieraden gemaakt en er is 1 iemand geweest die op al die party's heeft gevraagd of ze het terug mocht geven als ze het niet mooi vond. Doordat de kleuren weer 'verkoopbaar' waren had ik daar uiteraard geen problemen mee.
Omdat ik die party's doe is het anders ook zo'n toestand, kan ik naar iedereen toe om die ketting af te geven en om mn geld te schooien óf de gastvrouw moet dat doen... Nu breng ik alles naar de gastvrouw toe en die hoeft ze alleen maar uit te delen of te bellen dat ze opgehaald kunnen worden bij haar.
Misschien komt het wat hard over, maar in het 'echt' valt dat wel mee hoor :wink: :lol: . Ik moet er van leven zeg maar ( 8) ) dus dan moet je soms wat harder zijn.

Plus dat je de service ook uit andere dingen kan halen: als iets stuk is maak ik het 9 van de 10 x voor niks!
Groetjes van jolanda

Gesloten