sieraden maken-een aflopende zaak?
Ik werk sinds een tijdje op de volksuniversiteit in mijn woonplaats, en nadat we in januari al de cursus "sieraden maken voor beginners" moesten afblazen wegens te weinig belangstelling, is nu ook de gevorderden cursus geännuleerd, om dezelfde reden. Ook lees ik her en der op het internet advertenties van mensen die hun hele kralenvoorraad te koop aanbieden omdat ze ermee stoppen.
En, eerlijk gezegd, vandeweek was ik in Arnhem, en bij een van de bijouteriezaakjes heb ik serieus staan twijfelen over een ketting die precies bij mijn net aangeschafte bloes paste... Drie lange strengen glas- en houten kralen, voor 12,95. Daar kun je het zelf toch haast niet meer voor maken? Ik heb uiteindelijk toch maar losse kralen gekocht, ook al omdat ik het gewoon graag doe, maar eerlijk is eerlijk, qua geld had ik hem net zo goed kant en klaar kunnen kopen.
Juist omdat er op het moment zoveel leuks en goedkoops op de markt is, en allang niet meer alleen maar plastic, zijn er volgens mij heel veel mensen die maar gestopt zijn met sieraden maken, of het in elk geval overwegen. Of zie ik het nou veel te somber in?
En, eerlijk gezegd, vandeweek was ik in Arnhem, en bij een van de bijouteriezaakjes heb ik serieus staan twijfelen over een ketting die precies bij mijn net aangeschafte bloes paste... Drie lange strengen glas- en houten kralen, voor 12,95. Daar kun je het zelf toch haast niet meer voor maken? Ik heb uiteindelijk toch maar losse kralen gekocht, ook al omdat ik het gewoon graag doe, maar eerlijk is eerlijk, qua geld had ik hem net zo goed kant en klaar kunnen kopen.
Juist omdat er op het moment zoveel leuks en goedkoops op de markt is, en allang niet meer alleen maar plastic, zijn er volgens mij heel veel mensen die maar gestopt zijn met sieraden maken, of het in elk geval overwegen. Of zie ik het nou veel te somber in?
Kralen geven kleur aan het leven!
- DMBijoux
- Bead Aholic
- Contacteer:
Weet je dat is een moeilijk onderwerp!
Ik zelf beleef er veel meer plezier aan als ik iets draag wat ik zelf heb gemaakt dan dat ik met een ketting loop die per 100 of 1000 aan een winkel wordt geleverd of op de markt te koop is. Dat is voor mij het extra geld wel waard. liever iets exclusiefs dan massa produktie!
Tja denk zelf wel dat de kralen over het hoogtepunt heen zijn!
Maar er zullen altijd toch mensen zijn die net pas de hobby ontdekken ookal stoppen er mensen mee. Mensen die bijv. altijd hebben gedacht van ach dat kan ik niet.
Maarja zoals ik al zei ik vindt het het moeilijk onderwerp. Als ik kijk naar verkoop denk ik van ach lul niet want het draait als een tierelier, maar aan de andere kant ben ik me er wel van bewust dat het straks ineens pats boem over kan zijn!
Ik zelf beleef er veel meer plezier aan als ik iets draag wat ik zelf heb gemaakt dan dat ik met een ketting loop die per 100 of 1000 aan een winkel wordt geleverd of op de markt te koop is. Dat is voor mij het extra geld wel waard. liever iets exclusiefs dan massa produktie!
Tja denk zelf wel dat de kralen over het hoogtepunt heen zijn!
Maar er zullen altijd toch mensen zijn die net pas de hobby ontdekken ookal stoppen er mensen mee. Mensen die bijv. altijd hebben gedacht van ach dat kan ik niet.
Maarja zoals ik al zei ik vindt het het moeilijk onderwerp. Als ik kijk naar verkoop denk ik van ach lul niet want het draait als een tierelier, maar aan de andere kant ben ik me er wel van bewust dat het straks ineens pats boem over kan zijn!
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
groetjes Ria
groetjes Ria
- La Bigiotteria di Esther
- Bead Monster
- Contacteer:
Als je sieraden maakt voor de verkoop dan kan je niet tegen de prijzen van Hema, Hennes, Miss Etam enz. op. Over het algemeen zijn dat ook de mensen die met sieraden maken stoppen. Maar als je het voor jezelf (dus voor het plezier dat je aan het maken beleeft) doet, dan moet je gewoon lekker doorgaan. Zie Ria's argument. Wat is er nou leuker om te dragen: een massaproduct of iets wat je zelf hebt gemaakt?
Inside me lives a skinny woman trying to get out. But I can usually shut the bitch up with chocolate, ice cream and cookies.
- Dorith
- Bead Intelligent
- Contacteer:
Ik maak sieraden omdat ik dat zelf leuk vind om te doen. Om inderdaad iets te dragen wat je zelf hebt gemaakt. Het kwam nu ineens wel heel erg in zeg maar, maar persoonlijk doe ik daar niks mee. Het is gewoon mijn hobby en ik heb niet een hobby omdat dat toevallig in is.
Dat andere mensen de sieraden ook willen kopen is alleen maar extra leuk!
Laatst gewijzigd door Dorith op vr 03 mar 2006 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor wie het nog niet weet:
dorith spreek je uit als doriet
dorith spreek je uit als doriet
- La Bigiotteria di Esther
- Bead Monster
- Contacteer:
Hier sluit ik me helemaal bij aan.Dorith schreef:Ik maak sieraden omdat ik dat zelf leuk vindt om te doen. Om inderdaad iets te dragen wat je zelf hebt gemaakt. Het kwam nu ineens wel heel erg in zeg maar, maar persoonlijk doe ik daar niks mee. Het is gewoon mijn hobby en ik heb niet een hobby omdat dat toevallig in is.
Inside me lives a skinny woman trying to get out. But I can usually shut the bitch up with chocolate, ice cream and cookies.
-
m@rlies
Ja natuurlijk, je doet het vooral voor je eigen plezier, maar als de echte hype straks weer over is, zou je dan nog aan materialen kunnen komen? Ik brei en ik haak ook al heel wat jaartjes, maar soms is het behoorlijk lastig om aan garen te komen. Gewoon omdat de ene na de andere wolwinkel ermee stopte, en er op een gegeven moment dan dus echt nergens meer iets verkocht wordt. Al merk ik wel dat dat weer iets makkelijker wordt nu veel hobbyzaken ook weer met brei- en haakgarens beginnen.
Dat is waar, maar die 'bagger' kan niet tegen de kwaliteit op die ik maakEsther schreef:Als je sieraden maakt voor de verkoop dan kan je niet tegen de prijzen van Hema, Hennes, Miss Etam enz. op.
Inderdaad......, toen ik 18 was (= ook 18 jaar geleden), maakte ik ook al sieraden. Van die koorden die je ook aan gordijnen ziet enzom@rlies schreef:Ach joh, er zijn altijd mensen die stoppen, ik maak al jaren sieraden en zie dat ook al jaren.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!
- Sabrina1981
- Bead Designer
- Contacteer:
Dat is goed nieuwsJewel schreef: Dat is waar, maar die 'bagger' kan niet tegen de kwaliteit op die ik maakJuweliers zullen ook altijd blijven bestaan en mijn sieraden hebben inmiddels al de aandacht van een juwelier
![]()
Je maakt wel hele mooie dingen en zijn wat mij betreft ook in een andere categorie te rekenen.
- Fairy
- Bead Designer
- Contacteer:
Al die hobbies zijn hypes! Ik ben na mijn kindertijd nooit gestopt met kralen rijgen. Dus doe het eigenlijk ook al wel 20 jaar of zo. Ik heb 1001 hobbies. En alles gaat in vlagen. Dan weer fanatiek met schilderen, dan weer papier, dan weer borduren, haken of breien.
Wat ik wel weet is dat materialen soms idd erg lastig verkrijgbaar zijn. Nu met internet zal het makkelijker blijven denk ik.
In ieder geval zal ik er nooit mee stoppen! Ook al verkoop ik zo goed als niets. Hobbies zijn duur, altijd. Ik denk niet dat het ooit geld op zal leveren als je er hobby matig mee bezig bent. Wat voor hobby dan ook, schilderen, borduren, vissen of dansen. Neem alleen een boek: poeh, 20 euro is niets voor een boek. Dus lezen kost ook geld. Ademhalen kost geld.
Wat ik wel weet is dat materialen soms idd erg lastig verkrijgbaar zijn. Nu met internet zal het makkelijker blijven denk ik.
In ieder geval zal ik er nooit mee stoppen! Ook al verkoop ik zo goed als niets. Hobbies zijn duur, altijd. Ik denk niet dat het ooit geld op zal leveren als je er hobby matig mee bezig bent. Wat voor hobby dan ook, schilderen, borduren, vissen of dansen. Neem alleen een boek: poeh, 20 euro is niets voor een boek. Dus lezen kost ook geld. Ademhalen kost geld.
Lieve groet van Fairy
breiwolwinkels verdwijnen inderdaad, maar k denk dat die verdwijnen omdat je vaak voor een prikkie wol kan kopen bij bv zeeman of wibra. mijn moeder is gek op breien en koopt daar altijd wol als ze wat leuks hebben. soms zie je een leuke winkel en dan is het 3x zo duur. op zich logisch, maar ja, ook logisch dat mijn moeder hou van geld besparen en daarom liever bij wibra koop...
vele kralenwinkels bestaan al jaaaaaren, ook internetshops, dus ikzelf denk niet dat er op 'n gegeven moment maar weinig kralenwinkels over blijven. ik verbaas me er om eerlijk te zijn iedere keer weer over, hoe vaak je kralenwinkels tegenkom, ook in het buitenland. toch fijne gedachte dat er zoveel mensen mee knutselen.
vele kralenwinkels bestaan al jaaaaaren, ook internetshops, dus ikzelf denk niet dat er op 'n gegeven moment maar weinig kralenwinkels over blijven. ik verbaas me er om eerlijk te zijn iedere keer weer over, hoe vaak je kralenwinkels tegenkom, ook in het buitenland. toch fijne gedachte dat er zoveel mensen mee knutselen.
Tja, dat verkopen lukt gelukkig nog steeds. En dat is in mijn geval ook gewoon nodig om te kunnen blijven hobbyen, ik heb hier twee pubers rondlopen, en die zijn nou niet bepaald "cheap to keep"
En de wol bij de wibra en zo had ik ook al wel ontdekt, maar ja, dan moet je net de mazzel hebben dat je kleurtje ertussen zit. En voor speciale soorten als sokkenwol enzo moet je toch naar een speciaalzaak. Gelukkig hebben we er hier nog eentje, ik hoop dat ze er nog heel lang is.
En dat hoop ik ook van de kralenwinkels, toen ik begon werden in Nederland kralen alleen maar bij speelgoedwinkels verkocht. Hooguit een enkel glazen flesje met rocailles bij de hobbyafdeling. En van die glanzende plastic blaadjes, kennen jullie die nog? Oorhaakjes boog je zelf, van zilverdraad, slotjes sloopte je van oude kettingen af en ga zo maar door. ( late jaren '70.... maar wolwinkeltjes had je toen volop!) Maar toen had je natuurlijk nog geen internet, dus misschien valt het nu inderdaad wel mee. Laten we het hopen!
En dat hoop ik ook van de kralenwinkels, toen ik begon werden in Nederland kralen alleen maar bij speelgoedwinkels verkocht. Hooguit een enkel glazen flesje met rocailles bij de hobbyafdeling. En van die glanzende plastic blaadjes, kennen jullie die nog? Oorhaakjes boog je zelf, van zilverdraad, slotjes sloopte je van oude kettingen af en ga zo maar door. ( late jaren '70.... maar wolwinkeltjes had je toen volop!) Maar toen had je natuurlijk nog geen internet, dus misschien valt het nu inderdaad wel mee. Laten we het hopen!
Wat je ook steeds minder ziet zijn stoffenwinkels.... Vroeger hadden we er 2 op het dorp.... Nou geen één meer. Nou ja... de hobbywinkel zat naast de stoffenzaak en die hebben nu wel wat stoffen, maar niet echt veel om zelf kleding te maken. Meer stoffen voor hobby-dingen enzo.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!
Ja maar vroeger zette hetinderdaad nog zoden aan de dijk om voor je kind of jezelf iets te naaien. Maar tegenwoordig kun je bijna geen goedkope, mooie stof meer kopen zodat je voordeliger zelf iets maakt. Voor de kinderen hoeft dat ook niet meer want je koopt goedkoper kant en klaar.
En wat kralen betreft, in de jaren dat ik met kralen bezig ben iets van over de 40 jaar (oei wat klinkt dat lang) heb ik alleen maar een groei gezien in artikelen. Je kunt inderdaad meer basismaterialen kopen dan 40 jaar geleden. Dus de groei is er niet voor niets. Ik denk dat het zelf sieraden maken, altijd zal blijven bestaan, met vlagen dat wel en met verschillen. Tien jaar geleden wilde iedereen kunststof kralen en nu weer, net als 20 jaar geleden glaskralen.
En wat kralen betreft, in de jaren dat ik met kralen bezig ben iets van over de 40 jaar (oei wat klinkt dat lang) heb ik alleen maar een groei gezien in artikelen. Je kunt inderdaad meer basismaterialen kopen dan 40 jaar geleden. Dus de groei is er niet voor niets. Ik denk dat het zelf sieraden maken, altijd zal blijven bestaan, met vlagen dat wel en met verschillen. Tien jaar geleden wilde iedereen kunststof kralen en nu weer, net als 20 jaar geleden glaskralen.
groetjes Sannie.