Klant vindt ketting niet mooi
- 100%Kraal
- Bead Intelligent
- Berichten:1379
- Lid geworden op:vr 03 sep 2004 09:37
- Locatie:Amsterdam
- Contacteer:
je kan haar altijd vragen of ze misschien iets anders wil uitkiezen of aanbieden om haar een andere ketting te maken, zoals zij het wil en anders zal het wel het eld terug moeten geven, of zoals iemand hierboven zij in je algemene voorwarden opnemen dat je dan een teghoedbon geeft(niet dat ik weet of dat eigenlijk wel mag... )
hoe dan ook succes!
hoe dan ook succes!
-xxx-
Dagmar
Bedenk steeds dat je uniek bent, net als iedereen!
Dagmar
Bedenk steeds dat je uniek bent, net als iedereen!
Geldt dat dan ook voor ons als particulieren die iets verkopen?Armande schreef:Ja kan er wel heel moeilijk over doen maar de klant mag het product gewoon terugdoen en krijgt geld terug. Dat heet het herroepingsrecht bij koop op afstand.
Als dat zo is, betekend dat in mijn ogen dat wij als pariculieren wel de plichten hebben, maar niet de rechten hebben die ondernemers dus wel hebben.
En daar bedoel ik dus mee dat wij manko's of derving niet van de belasting af kunnen trekken alszijnde 'verlies van inkomsten'. Wij hebben ook niet het voordeel bij groothandels goedkoop in te kopen, zodat wij de mogelijkheid hebben voldoende winst te maken om manko's/derving te kunnen compenseren
Wat ik zelf heb gedaan is op mijn site duidelijk aangegeven (bij de voorwaarden), dat wanneer een sieraad eenmaal opgestuurd is, de aankoop definitief is. Als men twijfelt, kan men mij altijd vragen om een monster ( ik houd tenslotte altijd wel wat materiaal over) of ze kunnen persoonlijk even langskomen om te zien wat ze kopen.
Als men wat bij mij besteld, staat er in het kassaformulier dat ze de voorwaarden door moeten lezen en dat dat men bij bestelling accoord gaan met de voorwaarden.
Nu ken ik het wetboek natuurlijk niet uit mijn hoofd , maar voor zover ik het zelf kan bedenken, heb ik mij op deze manier goed ingedekt? Want ik geef liever ook geen geld terug, omdat ik ook bang ben dat ze iets willen hebben voor 1 avondje of dat ze het kapot terug sturen. Daarbij is het ook nog eens zo dat ik meestal het geld van een verkocht artikel gelijk weer inversteer in nieuwe materialen.
Ik weet niet precies hoe het zit als particulier. Het zal wel anders zijn als je via marktplaats ofzo verkoopt maar als je een site hebt, dan ben je volgens mij toch een shop. Je presenteert je ook zo aan bezoekers.
Je kan wel wat anders in de algemene voorwaarden zetten maar de wet overrulet dat meestal.
Dat weet ik allemaal niet zeker maar ik denk dat je aan het kortste end kan trekken in twijfelgevallen.
Je kan wel wat anders in de algemene voorwaarden zetten maar de wet overrulet dat meestal.
Dat weet ik allemaal niet zeker maar ik denk dat je aan het kortste end kan trekken in twijfelgevallen.
Kralen make the world go round!
Dan denk ik dat Armande inderdaag gelijk heeft en dat het onder de colportagewet valt.
Maar ik vraag mij af of ik in mijn geval een leverancier ben. Ik ben namelijk hobbyist en heb geen KvK nummer.
Hoe werkt dat dan als ik een 2-hands artikel koop via Marktplaats waar tegenwoordig erg veel aangeboden wordt ? Ik denk dat ik dan never nooit van zo’n particulier mijn geld terug krijg als ik niet tevreden ben.
Ze heeft inderdaad tijdig gereageerd.
Ik ga haar voorstellen om iets anders uit te zoeken.
Ik heb trouwens niets daarover in mijn leveringsvoorwaarden staan.
De ketting opnieuw maken met andere kralen zie ik niet zitten. Dat is wel erg klantvriendelijk maar dat druist tegen mijn creativiteitsgevoel in. Daarom maak ik ook nooit iets op bestelling. Ik wil graag “mijn eigen weg bewandelen”.
En wat Els zegt over een avondje dragen en dan teruggeven: die gedachte is ook al bij mij opgekomen. Het zou ook best kunnen dat iemand mijn ketting wel mooi vindt en die koopt om hem van dichtbij te zien en dan namaakt en weer terugstuurt.
Misschien is dat een beetje vergezocht is, maar het zou kunnen.
Als die colportagewet inderdaad van toepassing is dan is deze methode wel erg makkelijk om iets te kopieren.
Hoe zien jullie tegoedbonnen er trouwens uit ?
Maar ik vraag mij af of ik in mijn geval een leverancier ben. Ik ben namelijk hobbyist en heb geen KvK nummer.
Hoe werkt dat dan als ik een 2-hands artikel koop via Marktplaats waar tegenwoordig erg veel aangeboden wordt ? Ik denk dat ik dan never nooit van zo’n particulier mijn geld terug krijg als ik niet tevreden ben.
Ze heeft inderdaad tijdig gereageerd.
Ik ga haar voorstellen om iets anders uit te zoeken.
Ik heb trouwens niets daarover in mijn leveringsvoorwaarden staan.
De ketting opnieuw maken met andere kralen zie ik niet zitten. Dat is wel erg klantvriendelijk maar dat druist tegen mijn creativiteitsgevoel in. Daarom maak ik ook nooit iets op bestelling. Ik wil graag “mijn eigen weg bewandelen”.
En wat Els zegt over een avondje dragen en dan teruggeven: die gedachte is ook al bij mij opgekomen. Het zou ook best kunnen dat iemand mijn ketting wel mooi vindt en die koopt om hem van dichtbij te zien en dan namaakt en weer terugstuurt.
Misschien is dat een beetje vergezocht is, maar het zou kunnen.
Als die colportagewet inderdaad van toepassing is dan is deze methode wel erg makkelijk om iets te kopieren.
Hoe zien jullie tegoedbonnen er trouwens uit ?
Dat is lief van je Sandrasandra schreef:ja ik vind hem ook heel mooi...en best goedkoop...het is dat ik al veel kettingen heb anders had ik hem wel overgekocht. .
Groetjes,
Suzanne
Suzanne
nah ik ben bezig met een nieuwe domeinnaam
en wil het daar wat anders op gaan aanpakken
maar denk toch dat ik in de voorwaarden iets plaats van
geen sieraden retour maar dan idd een kortingsbon( van het oorspronkelijke aankochte bedrag) of een tegoedbon
want net zoals Jewel , het geld wat gestort wordt , sluis ik weer door naar nieuwe artikelen
en blijven ze er dan alsnog bij dat ze dit niet willen
dan wordt de verzendkosten voor hun rekening en kan het sieraad alsnog terug genomen worden
en wil het daar wat anders op gaan aanpakken
maar denk toch dat ik in de voorwaarden iets plaats van
geen sieraden retour maar dan idd een kortingsbon( van het oorspronkelijke aankochte bedrag) of een tegoedbon
want net zoals Jewel , het geld wat gestort wordt , sluis ik weer door naar nieuwe artikelen
en blijven ze er dan alsnog bij dat ze dit niet willen
dan wordt de verzendkosten voor hun rekening en kan het sieraad alsnog terug genomen worden
'Mijn verhalen zijn niet bizar, de werkelijkheid is bizar!' "Virginia Andrews"
groetjes coby
groetjes coby
tja..... wat dit betreft heeft armande gelijk....
je komt er niet onderuit om de ketting terug te nemen en het geld te retourneren....
ook al heb je op de site staan dat de klant een tegoedbon krijgt..... je bent toch verplicht om het geld terug te geven..... in ieder geval in de eerste 7 dagen....
ook al ben je particulier..... je verkoopt iets via je site....
maar goed het blijft vervelend
je komt er niet onderuit om de ketting terug te nemen en het geld te retourneren....
ook al heb je op de site staan dat de klant een tegoedbon krijgt..... je bent toch verplicht om het geld terug te geven..... in ieder geval in de eerste 7 dagen....
ook al ben je particulier..... je verkoopt iets via je site....
maar goed het blijft vervelend
groetjes gootje
Als je een tegoedbon maakt moet je er wel voor zorgen dat het iets is, wat niet nagemaakt kan worden. Heel lastig tegenwoordig in het comp. tijdperk. Ik heb wel eens cadeaubonnen gemaakt met een eigenlogo, gewoon uit de computer, op b.v. rood papier (moeilijk te kopieëren later) met een hologrammetje erop geplakt. Je kunt heel dun zelfklevend hologram papier kopen en daar dan met een ponsje een figuurtje uitponsen. Dat figuurtje op je cadeaubonplakken, kan dan ook niet meer gekopieërd worden. Eigenlijk wel erg dat je aan al dat soort dingen moet denken .
groetjes Sannie.
yeps ik weet het dat ze hem dan na kunnen makensanny schreef:Als je een tegoedbon maakt moet je er wel voor zorgen dat het iets is, wat niet nagemaakt kan worden. Heel lastig tegenwoordig in het comp. tijdperk. Ik heb wel eens cadeaubonnen gemaakt met een eigenlogo, gewoon uit de computer, op b.v. rood papier (moeilijk te kopieëren later) met een hologrammetje erop geplakt. Je kunt heel dun zelfklevend hologram papier kopen en daar dan met een ponsje een figuurtje uitponsen. Dat figuurtje op je cadeaubonplakken, kan dan ook niet meer gekopieërd worden. Eigenlijk wel erg dat je aan al dat soort dingen moet denken .
maar zowiezo maak ik er een watermerk in
en ik schrijf met de hand hoelang ie geldig is en een aparte handtekening erbij ( niet me eigen die ik altijd gebruik )
'Mijn verhalen zijn niet bizar, de werkelijkheid is bizar!' "Virginia Andrews"
groetjes coby
groetjes coby
Niet persoonlijk opvatten natuurlijk , maar dan ga ik effe moeilijk doenArmande schreef:Ik weet niet precies hoe het zit als particulier. Het zal wel anders zijn als je via marktplaats ofzo verkoopt maar als je een site hebt, dan ben je volgens mij toch een shop. Je presenteert je ook zo aan bezoekers.
Dan kan ik mij bij een geschil, net zoals 'echte' ondernemers, beroepen op de kleine lettertjes (die zijn niet klein bij mij, maar goed )
Ik attendeer de klant er op de voorwaarden goed te lezen alvorens over te gaan tot bestellen en in mijn voorwaarden staat luid en duidelijk dat ze van een particulier kopen en zeker niet van een ondernemer.
Dat verteld ze dan toch ook, met andere woorden welliswaar, dat ze niet dezelfde rechten hebben als wanneer ze iets bij een 'echte' ondernemer kopen, (net zoals ik evenmin de rechten heb van een 'echte' ondernemer.)
Of zie ik nog iets over het hoofd?
Nou hebben we het de hele tijd over de wet, of dat nou voor particulieren geldt of niet: ik denk dat niemand een rechtszaak gaat aanspannen voor 12 euro als de "leverancier"het produkt niet terugneemt.
Maar ja, dan heb je geen goeie reclame gemaakt.
Maar dan heb je als leverancier inderdaad weinig rechten. Want je loopt het risico de ketting beschadigd of gebruikt terug te krijgen.
En hoe zit dat dan met kopen in een winkel ? Is het daar anders omdat je het produkt gezien hebt ?
Bij de plaatselijke kralenwinkel mag ik geen kralen ruilen.
Maar ja, dan heb je geen goeie reclame gemaakt.
Maar dan heb je als leverancier inderdaad weinig rechten. Want je loopt het risico de ketting beschadigd of gebruikt terug te krijgen.
En hoe zit dat dan met kopen in een winkel ? Is het daar anders omdat je het produkt gezien hebt ?
Bij de plaatselijke kralenwinkel mag ik geen kralen ruilen.
Groetjes,
Suzanne
Suzanne