Klant vindt ketting niet mooi

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Gesloten
Gebruikersavatar
100%Kraal
Bead Intelligent
Berichten:1379
Lid geworden op:vr 03 sep 2004 09:37
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Bericht door 100%Kraal » ma 22 aug 2005 08:33

je kan haar altijd vragen of ze misschien iets anders wil uitkiezen of aanbieden om haar een andere ketting te maken, zoals zij het wil en anders zal het wel het eld terug moeten geven, of zoals iemand hierboven zij in je algemene voorwarden opnemen dat je dan een teghoedbon geeft(niet dat ik weet of dat eigenlijk wel mag... :? )
hoe dan ook succes!
-xxx-
Dagmar
Bedenk steeds dat je uniek bent, net als iedereen!

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Bericht door Jewel » ma 22 aug 2005 08:53

Armande schreef:Ja kan er wel heel moeilijk over doen maar de klant mag het product gewoon terugdoen en krijgt geld terug. Dat heet het herroepingsrecht bij koop op afstand.
Geldt dat dan ook voor ons als particulieren die iets verkopen?
Als dat zo is, betekend dat in mijn ogen dat wij als pariculieren wel de plichten hebben, maar niet de rechten hebben die ondernemers dus wel hebben.
En daar bedoel ik dus mee dat wij manko's of derving niet van de belasting af kunnen trekken alszijnde 'verlies van inkomsten'. Wij hebben ook niet het voordeel bij groothandels goedkoop in te kopen, zodat wij de mogelijkheid hebben voldoende winst te maken om manko's/derving te kunnen compenseren :roll:

Wat ik zelf heb gedaan is op mijn site duidelijk aangegeven (bij de voorwaarden), dat wanneer een sieraad eenmaal opgestuurd is, de aankoop definitief is. Als men twijfelt, kan men mij altijd vragen om een monster ( ik houd tenslotte altijd wel wat materiaal over) of ze kunnen persoonlijk even langskomen om te zien wat ze kopen.

Als men wat bij mij besteld, staat er in het kassaformulier dat ze de voorwaarden door moeten lezen en dat dat men bij bestelling accoord gaan met de voorwaarden.

Nu ken ik het wetboek natuurlijk niet uit mijn hoofd :wink: , maar voor zover ik het zelf kan bedenken, heb ik mij op deze manier goed ingedekt? Want ik geef liever ook geen geld terug, omdat ik ook bang ben dat ze iets willen hebben voor 1 avondje of dat ze het kapot terug sturen. Daarbij is het ook nog eens zo dat ik meestal het geld van een verkocht artikel gelijk weer inversteer in nieuwe materialen.

Gebruikersavatar
coby
Bead Dreamer
Berichten:611
Lid geworden op:vr 10 dec 2004 19:10
Locatie:den haag
Contacteer:

Bericht door coby » ma 22 aug 2005 08:55

Geldt dat dan ook voor ons als particulieren die iets verkopen?
juist daarom twijfelde ik er al aan
krijg er de kriegels van :)
'Mijn verhalen zijn niet bizar, de werkelijkheid is bizar!' "Virginia Andrews"
groetjes coby

Gebruikersavatar
Sofieke
Bead Fanatic
Berichten:1840
Lid geworden op:zo 25 mei 2003 19:21
Locatie:Poelkapelle (W-VL, Belgi

Bericht door Sofieke » ma 22 aug 2005 08:56

je kan ze ook een korting geven van 12 euro als ze een andere ketting ofzo koopt.

Gebruikersavatar
Armande
Bead Producer
Berichten:1224
Lid geworden op:wo 19 nov 2003 16:37
Locatie:Hassum
Contacteer:

Bericht door Armande » ma 22 aug 2005 09:09

Ik weet niet precies hoe het zit als particulier. Het zal wel anders zijn als je via marktplaats ofzo verkoopt maar als je een site hebt, dan ben je volgens mij toch een shop. Je presenteert je ook zo aan bezoekers.
Je kan wel wat anders in de algemene voorwaarden zetten maar de wet overrulet dat meestal.
Dat weet ik allemaal niet zeker maar ik denk dat je aan het kortste end kan trekken in twijfelgevallen.
Kralen make the world go round!

Gebruikersavatar
char
Bead Designer
Berichten:772
Lid geworden op:za 13 dec 2003 20:46
Locatie:Tilburg
Contacteer:

Bericht door char » ma 22 aug 2005 09:12

Dan denk ik dat Armande inderdaag gelijk heeft en dat het onder de colportagewet valt.
Maar ik vraag mij af of ik in mijn geval een leverancier ben. Ik ben namelijk hobbyist en heb geen KvK nummer.
Hoe werkt dat dan als ik een 2-hands artikel koop via Marktplaats waar tegenwoordig erg veel aangeboden wordt ? Ik denk dat ik dan never nooit van zo’n particulier mijn geld terug krijg als ik niet tevreden ben.

Ze heeft inderdaad tijdig gereageerd.
Ik ga haar voorstellen om iets anders uit te zoeken.
Ik heb trouwens niets daarover in mijn leveringsvoorwaarden staan.
De ketting opnieuw maken met andere kralen zie ik niet zitten. Dat is wel erg klantvriendelijk maar dat druist tegen mijn creativiteitsgevoel in. Daarom maak ik ook nooit iets op bestelling. Ik wil graag “mijn eigen weg bewandelen”.

En wat Els zegt over een avondje dragen en dan teruggeven: die gedachte is ook al bij mij opgekomen. Het zou ook best kunnen dat iemand mijn ketting wel mooi vindt en die koopt om hem van dichtbij te zien en dan namaakt en weer terugstuurt.
Misschien is dat een beetje vergezocht is, maar het zou kunnen.
Als die colportagewet inderdaad van toepassing is dan is deze methode wel erg makkelijk om iets te kopieren.

Hoe zien jullie tegoedbonnen er trouwens uit ?
sandra schreef:ja ik vind hem ook heel mooi...en best goedkoop...het is dat ik al veel kettingen heb anders had ik hem wel overgekocht. ;).
Dat is lief van je Sandra :oops:
Groetjes,
Suzanne
Afbeelding

Gebruikersavatar
coby
Bead Dreamer
Berichten:611
Lid geworden op:vr 10 dec 2004 19:10
Locatie:den haag
Contacteer:

Bericht door coby » ma 22 aug 2005 09:14

nah ik ben bezig met een nieuwe domeinnaam :)
en wil het daar wat anders op gaan aanpakken
maar denk toch dat ik in de voorwaarden iets plaats van
geen sieraden retour maar dan idd een kortingsbon( van het oorspronkelijke aankochte bedrag) of een tegoedbon
want net zoals Jewel , het geld wat gestort wordt , sluis ik weer door naar nieuwe artikelen :?
en blijven ze er dan alsnog bij dat ze dit niet willen
dan wordt de verzendkosten voor hun rekening en kan het sieraad alsnog terug genomen worden
'Mijn verhalen zijn niet bizar, de werkelijkheid is bizar!' "Virginia Andrews"
groetjes coby

Gebruikersavatar
coby
Bead Dreamer
Berichten:611
Lid geworden op:vr 10 dec 2004 19:10
Locatie:den haag
Contacteer:

Bericht door coby » ma 22 aug 2005 09:15

Hoe zien jullie tegoedbonnen er trouwens uit ?
jaaaaaaaaa wil ik ook wel weten :)
'Mijn verhalen zijn niet bizar, de werkelijkheid is bizar!' "Virginia Andrews"
groetjes coby

gootje
Bead Intelligent
Berichten:1392
Lid geworden op:do 05 feb 2004 21:37
Locatie:nijmegen

Bericht door gootje » ma 22 aug 2005 09:17

tja..... wat dit betreft heeft armande gelijk....
je komt er niet onderuit om de ketting terug te nemen en het geld te retourneren.... :cry:
ook al heb je op de site staan dat de klant een tegoedbon krijgt..... je bent toch verplicht om het geld terug te geven..... in ieder geval in de eerste 7 dagen....
ook al ben je particulier..... je verkoopt iets via je site....
maar goed het blijft vervelend :cry:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groetjes gootje

Gebruikersavatar
sanny
Bead Professional
Berichten:1667
Lid geworden op:di 17 mei 2005 21:07
Contacteer:

Bericht door sanny » ma 22 aug 2005 09:20

Als je een tegoedbon maakt moet je er wel voor zorgen dat het iets is, wat niet nagemaakt kan worden. Heel lastig tegenwoordig in het comp. tijdperk. Ik heb wel eens cadeaubonnen gemaakt met een eigenlogo, gewoon uit de computer, op b.v. rood papier (moeilijk te kopieëren later) met een hologrammetje erop geplakt. Je kunt heel dun zelfklevend hologram papier kopen en daar dan met een ponsje een figuurtje uitponsen. Dat figuurtje op je cadeaubonplakken, kan dan ook niet meer gekopieërd worden. Eigenlijk wel erg dat je aan al dat soort dingen moet denken :oops: .
groetjes Sannie.

Gebruikersavatar
sanny
Bead Professional
Berichten:1667
Lid geworden op:di 17 mei 2005 21:07
Contacteer:

Bericht door sanny » ma 22 aug 2005 09:22

Toch is het bij sommige winkels zo, dat als je iets terugbrengt je alleen maar een tegoedbon kunt krijgen en geen geld terug.
groetjes Sannie.

Gebruikersavatar
coby
Bead Dreamer
Berichten:611
Lid geworden op:vr 10 dec 2004 19:10
Locatie:den haag
Contacteer:

Bericht door coby » ma 22 aug 2005 09:24

sanny schreef:Als je een tegoedbon maakt moet je er wel voor zorgen dat het iets is, wat niet nagemaakt kan worden. Heel lastig tegenwoordig in het comp. tijdperk. Ik heb wel eens cadeaubonnen gemaakt met een eigenlogo, gewoon uit de computer, op b.v. rood papier (moeilijk te kopieëren later) met een hologrammetje erop geplakt. Je kunt heel dun zelfklevend hologram papier kopen en daar dan met een ponsje een figuurtje uitponsen. Dat figuurtje op je cadeaubonplakken, kan dan ook niet meer gekopieërd worden. Eigenlijk wel erg dat je aan al dat soort dingen moet denken :oops: .
yeps ik weet het dat ze hem dan na kunnen maken
maar zowiezo maak ik er een watermerk in
en ik schrijf met de hand hoelang ie geldig is en een aparte handtekening erbij ( niet me eigen die ik altijd gebruik )
'Mijn verhalen zijn niet bizar, de werkelijkheid is bizar!' "Virginia Andrews"
groetjes coby

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Bericht door Jewel » ma 22 aug 2005 09:24

Armande schreef:Ik weet niet precies hoe het zit als particulier. Het zal wel anders zijn als je via marktplaats ofzo verkoopt maar als je een site hebt, dan ben je volgens mij toch een shop. Je presenteert je ook zo aan bezoekers.
Niet persoonlijk opvatten natuurlijk :wink: , maar dan ga ik effe moeilijk doen :mrgreen:

Dan kan ik mij bij een geschil, net zoals 'echte' ondernemers, beroepen op de kleine lettertjes (die zijn niet klein bij mij, maar goed :wink: )

Ik attendeer de klant er op de voorwaarden goed te lezen alvorens over te gaan tot bestellen en in mijn voorwaarden staat luid en duidelijk dat ze van een particulier kopen en zeker niet van een ondernemer.

Dat verteld ze dan toch ook, met andere woorden welliswaar, dat ze niet dezelfde rechten hebben als wanneer ze iets bij een 'echte' ondernemer kopen, (net zoals ik evenmin de rechten heb van een 'echte' ondernemer.)

Of zie ik nog iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
char
Bead Designer
Berichten:772
Lid geworden op:za 13 dec 2003 20:46
Locatie:Tilburg
Contacteer:

Bericht door char » ma 22 aug 2005 09:24

Nou hebben we het de hele tijd over de wet, of dat nou voor particulieren geldt of niet: ik denk dat niemand een rechtszaak gaat aanspannen voor 12 euro als de "leverancier"het produkt niet terugneemt.
Maar ja, dan heb je geen goeie reclame gemaakt.

Maar dan heb je als leverancier inderdaad weinig rechten. Want je loopt het risico de ketting beschadigd of gebruikt terug te krijgen.
En hoe zit dat dan met kopen in een winkel ? Is het daar anders omdat je het produkt gezien hebt ?
Bij de plaatselijke kralenwinkel mag ik geen kralen ruilen.
Groetjes,
Suzanne
Afbeelding

Gebruikersavatar
coby
Bead Dreamer
Berichten:611
Lid geworden op:vr 10 dec 2004 19:10
Locatie:den haag
Contacteer:

Bericht door coby » ma 22 aug 2005 09:24

sanny schreef:Toch is het bij sommige winkels zo, dat als je iets terugbrengt je alleen maar een tegoedbon kunt krijgen en geen geld terug.
ja juist , daarom ben ik weg kwijt in die "wetgeving"
'Mijn verhalen zijn niet bizar, de werkelijkheid is bizar!' "Virginia Andrews"
groetjes coby

Gesloten