Werkwijze

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Gebruikersavatar
milebla
Bead Dreamer
Berichten:591
Lid geworden op:wo 20 jul 2005 07:54
Locatie:Dinther
Werkwijze

Bericht door milebla » wo 10 aug 2005 16:32

Hallo allemaal

Ik ben heel nieuwsgierig of jullie een soort van werkwijze hebben van hoe je werkt en hoe je het gemaakte werk in een soort van administratie verwerkt.

Maak je het eerst, verwerk je in een sheet wat je gebruikt hebt, hoe bereken je de kosten, schrijf je het in???? kortom hoe gaan jullie te werk als je een ketting af hebt?

Heb al wat zitten zoeken met de zoekfunctie maar daar word ik niet zoveel wijzer van :(

Dank!
Moet helaas stoppen met sieraden maken vanwege RSI .

Frambiej
Bead Dreamer
Berichten:685
Lid geworden op:ma 18 apr 2005 18:13
Locatie:Bemmel

Bericht door Frambiej » wo 10 aug 2005 16:35

Ik maak de ketting eerst ;) wel zo handig!
Dan schrijf ik precies op hoeveel ik van alles heb gebruikt enz.. (tot in de knijpkraaltjes toe! ook draad enz..) daarachter de prijzen.. dan tel ik alles bij elkaar op.. :)

Gebruikersavatar
sanny
Bead Professional
Berichten:1667
Lid geworden op:di 17 mei 2005 21:07
Contacteer:

Bericht door sanny » wo 10 aug 2005 16:57

Frambiej schreef:Ik maak de ketting eerst ;) wel zo handig!
Dan schrijf ik precies op hoeveel ik van alles heb gebruikt enz.. (tot in de knijpkraaltjes toe! ook draad enz..) daarachter de prijzen.. dan tel ik alles bij elkaar op.. :)
En dan nog iets erbij voor het werk wat je eraan gehad hebt, soms iets meer soms iet minder. Ik kijk ook naar het eindresultaat. Is het heel erg mooi geworden kan het iets duurder :wink:
groetjes Sannie.

muis26
Bead Dreamer
Berichten:531
Lid geworden op:vr 16 jul 2004 19:21
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door muis26 » wo 10 aug 2005 18:12

Ook ik probeer wel zo veel mogelijk bij te houden wat iets gekost heeft, maar dat vind ik soms best moeilijk. Wat doe je bijvoorbeeld als je van een mix, met kleine en grote kralen, voor een bepaalde ketting twee grote kralen hebt gebruikt? Tel je dan eerst van de mix alle kralen en bepaal je de prijs per kraal, of maak je de kleine kralen van de mix wat goedkoper dan de grote?
Ik heb toevallig gisteravond weer een hele serie kettingen geprijsd om mijn site aan te gaan vullen, maar vond het door dit soort dingen best lastig om de kostprijs van een sieraad te bepalen.
Groetjes,
Christa

Frambiej
Bead Dreamer
Berichten:685
Lid geworden op:ma 18 apr 2005 18:13
Locatie:Bemmel

Bericht door Frambiej » wo 10 aug 2005 20:05

muis26 schreef:Ook ik probeer wel zo veel mogelijk bij te houden wat iets gekost heeft, maar dat vind ik soms best moeilijk. Wat doe je bijvoorbeeld als je van een mix, met kleine en grote kralen, voor een bepaalde ketting twee grote kralen hebt gebruikt? Tel je dan eerst van de mix alle kralen en bepaal je de prijs per kraal, of maak je de kleine kralen van de mix wat goedkoper dan de grote?
Ik heb toevallig gisteravond weer een hele serie kettingen geprijsd om mijn site aan te gaan vullen, maar vond het door dit soort dingen best lastig om de kostprijs van een sieraad te bepalen.
Ik doe bij mixen gewoon tellen en dan prijs/aantal.. dus niet minder geld voor kleinere dingen.

Gebruikersavatar
ger
Bead Fan
Berichten:304
Lid geworden op:do 10 feb 2005 16:22

Bericht door ger » wo 10 aug 2005 20:16

Hallo,

Mijn manier van werken is de volgende; Ik maak eerst de ketting o.i.d. en hou ondertussen bij wat ik gebruik en wat het kost. Daarna maak ik een fotokopie of scan van de ketting en dan schrijf ik in/op de uitdraai wat alles gekost heeft. Met pijltjes enzo. De kopiën bewaar ik in een map. Snap je het een beetje? Beetje omslachtig misschien maar het werkt voor mij.

Groetjes, Ger.

Gebruikersavatar
milebla
Bead Dreamer
Berichten:591
Lid geworden op:wo 20 jul 2005 07:54
Locatie:Dinther

Bericht door milebla » vr 12 aug 2005 07:48

Dank je wel voor jullie tips!

Wat ik ook graag zou willen weten is of jullie in de pc een lijst bij houden met de kralen, wat ze gekost hebben en waar je ze het beste kunt kopen?
Probeer namelijk de boel een beetje ordenen en dus de kralen een nr te geven wat correspondeert aan de lijst maar het wil allemaal niet zo vlotten. Maar goed het is ook een hels karwei!

Hebben jullie misschien het wiel al eens eerder uitgevonden en wil dat met mij delen? :(
Moet helaas stoppen met sieraden maken vanwege RSI .

Gebruikersavatar
Armande
Bead Producer
Berichten:1224
Lid geworden op:wo 19 nov 2003 16:37
Locatie:Hassum
Contacteer:

Bericht door Armande » vr 12 aug 2005 08:09

O ik zou gek worden als ik alle kralen een nummer moest geven! Is echt geen beginnen aan.
Om de kosten van een sieraad te berekenen, kijk ik vooral naar de hoofdmoot van de kralen. Evt. kijk ik de prijs ervan na op de factuur. Als het kralen zijn die ik nog van wat anders over had, dan wordt het natte-vinger-werk. Voor de basisbenodigdheden zoals draad, kalotjes, slotje bereken ik een vaste kostprijs (behalve als het bijzonder zilveren slotjes zijn). Alles optellen en een beetje naar boven afronden en dan heb ik de kostprijs, maar helemaal strak is het nooit.
Als ik alles precies moest berekenen (toch al niet mijn sterkste kant), dan moest er bij elk sieraad een tientje administratiekosten bij! HAHAHAHA
Laatst gewijzigd door Armande op vr 12 aug 2005 08:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Kralen make the world go round!

eelkehas
Bead Addict
Berichten:2206
Lid geworden op:vr 27 feb 2004 22:22
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Bericht door eelkehas » vr 12 aug 2005 08:11

HOihoi,

Ik heb allemaal kralenbakjes met vakjes.. daarin plak ik in de deksel een briefje met hokjes(die hokjes van de vakjes) en zet in het goede vakje wat welke kraal me gekost heeft.


En als ik mixen heb gebruikt die koop je meestal op gewicht... dus dan weet ik ong nog wat een mix gekost heeft voor hoeveel gram..
Als ik dan een ketting maak met alleen die mix.. dan weeg ik hem na de tijd iets er af voor het materiaal.. en dan uitrekenen.

GRoetjes!

Gebruikersavatar
milebla
Bead Dreamer
Berichten:591
Lid geworden op:wo 20 jul 2005 07:54
Locatie:Dinther

Bericht door milebla » vr 12 aug 2005 08:20

eelkehas schreef:HOihoi,

Ik heb allemaal kralenbakjes met vakjes.. daarin plak ik in de deksel een briefje met hokjes(die hokjes van de vakjes) en zet in het goede vakje wat welke kraal me gekost heeft.


En als ik mixen heb gebruikt die koop je meestal op gewicht... dus dan weet ik ong nog wat een mix gekost heeft voor hoeveel gram..
Als ik dan een ketting maak met alleen die mix.. dan weeg ik hem na de tijd iets er af voor het materiaal.. en dan uitrekenen.

GRoetjes!
Heej dat is een goed idee van dat briefje! HEb daar een vraag over. Dan plak je het briefje met de tekst op de deksel, zo dat als je de deksel open doet, je de prijs ziet :(

Ehm snappie?
Moet helaas stoppen met sieraden maken vanwege RSI .

Heez
Bead Designer
Berichten:849
Lid geworden op:ma 12 jul 2004 21:24
Locatie:Hengelo

Bericht door Heez » vr 12 aug 2005 08:22

Iedereen doet het zo netjes, ik vergeet toch altijd de prijzen. Ik probeer wel zoveel mogelijkl het te berekenen en zo, maar niet zo heel precies. Ik maak er wel iets van :lol: Maar meestal zit ik met een ketting 2 euro hoger dan de materiaal kosten, dus dan verdien ik er ongeveer 2 euro eraan.

Gebruikersavatar
miekel
Bead Addict
Berichten:2144
Lid geworden op:zo 17 aug 2003 17:32
Locatie:Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door miekel » vr 12 aug 2005 08:25

Ik bereken de kostprijs net als Frambiej, bewaar ook alle fotootjes van materialen in de computer in mapjes onder de winkelnaam. Gelukkig heb ik een goed geheugen zodat ik vaak wel weet waar ik 't moet zoeken :lol:
Groetjes, Annemieke

Afbeelding

Gebruikersavatar
La Bigiotteria di Esther
Bead Monster
Berichten:6006
Lid geworden op:do 06 feb 2003 09:10
Locatie:Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door La Bigiotteria di Esther » vr 12 aug 2005 08:28

Ik doe een beetje het zelfde als Eelke met haar vakjespapiertje, maar ik plak in ieder vakje de prijs. Het stickertje maak ik met een lettertang. Werkt perfect. Verder vaste prijzen voor draad, slotje enz. En als ik ergens 5 euro op verdien dan is het veel :? :roll:. Maar het plezier dat ik aan het sieraden maken beleef is onbetaalbaar 8) :lol: .
Inside me lives a skinny woman trying to get out. But I can usually shut the bitch up with chocolate, ice cream and cookies.

Marsha1979
Bead Dreamer
Berichten:537
Lid geworden op:do 09 jun 2005 21:22
Locatie:Kudelstaart

Bericht door Marsha1979 » vr 12 aug 2005 12:00

Ik heb in Excel een overzicht gemaakt voor mezelf, alles wat ik bestel zet ik in het overzicht met de omschrijving en de prijs erbij.
In 1 bestand heb ik meerdere werkbladen staan waaronder ook al mijn gemaakte spullen met de prijs die het kost en de verkoopprijs. Was wel even een werk maar het werkt erg gemakkelijk
Groetjes Marsha

Don't worry bead happy !

Gebruikersavatar
Serena
Bead Fanatic
Berichten:1874
Lid geworden op:ma 13 sep 2004 11:15
Locatie:Houten / College Station (Texas, USA)
Contacteer:

Bericht door Serena » za 13 aug 2005 21:25

ik heb op een site gelezen dat ze in amerika $10.00 extra per uur
rekenen. dus als je 2 uur bezig bent geweest tel je bij het materiaal
$ 20,00 op. En dan doen ze trouwens het materiaal ook nog keer
2 of 3. Op zich wordt het sieraad dan best duur, maar in Amerika
hechten ze er dan ook meer waarde aan (zelfgemaakte sieraden).

ik zat te denken, voor in NL:

materiaal keer 2 + € 5,00 per uur.

kunnen jullie misschien even testen of je dan op een
goede prijs uitkomt?
Afbeelding *SHABBY**

Gesloten