Klant vindt ketting niet mooi
Ik ben het niet helemaal met Jewel eens, want als ondernemer heb je ook wel onkosten hoor, en is de belasting echt niet zo vriendelijk als je denkt.
Jewel als je denkt dat je als ondernemer beter uit bent moet je ook een kvk aanvragen, dat kan hoor, want ik ben ook begonnen als atelier en "kunstenaar". Dan heb je ook de "lusten"
en "lasten" 
Jewel als je denkt dat je als ondernemer beter uit bent moet je ook een kvk aanvragen, dat kan hoor, want ik ben ook begonnen als atelier en "kunstenaar". Dan heb je ook de "lusten"

groetjes Sannie.
Misschien is Sandra bereid om een sticky te maken van dit onderwerp, of het als tip wil opnemen op haar site. Ik denk namelijk dat dit voor erg veel forummers van belang is. Waar het uiteindelijk op neerkomt, is volgens mij dit:
1 bereken de kostprijs van het te verkopen sieraad (= ALLE materialen)
2 bereken de prijs die je wilt hebben voor het maken (= uurprijs die je redelijk vindt x aantal gewerkte uren)
3 bereken de 'variabele' opslag die je wilt ontvangen (= ALLE overige kosten die alleen gelden voor DIT sieraad, dus: verpakkingsmaterialen, telefoontjes, enz.)
4 bereken de 'vaste' opslag die je per sieraad wilt ontvangen (= ALLE overige kosten die je bijvoorbeeld per jaar maakt om je hobby te beoefenen, dus: kosten website, kosten foto's, kosten tel. abonnement, risico's als wegraken bij verzending, kapot aankomen, evt. RETOUREN enz., verwarmingskosten, enz. - of een deel van al die kosten - gedeeld door het aantal sieraden dat je per jaar verwacht te maken)
1 + 2 + 3 + 4 = de prijs van het sieraad.
Wil je onder die prijs blijven, dan is dat jouw keuze, evenals niet of kapot aankomen bij de klant, én retouren jouw risico zijn, wat je ook op je site vermeldt aan algemene voorwaarden, je particuliere status e.d. Wat op je site staat zorgt er hoogstens voor dat voor sommige klanten de drempel om te reclameren wat hoger is; juridisch heb je weinig poot om op te staan.
Sorry voor dit lange verhaal. Stel dat iemand nog steeds leest, dan nog twee dingen:
a Melden dat je "non-profit" werkt, heeft geen enkele zin. Integendeel, omdat die uitdrukking alleen gebruikt kan worden in combinatie met ondernemingen, organisaties of bedrijven, en dat beweer je juist niet te zijn.
b Je aanmelden bij de KvK én een BTW-nummer aanvragen heeft allerlei voordelen, zoals goedkoper inkopen en gemakkelijker kosten kunnen aftrekken van de belasting. Er is eigenlijk maar één nadeel: je prijzen moeten voor je (particuliere) klanten misschien iets hoger worden (maar gezien de voordelen is dat maar de vraag; bovendien worden je prijzen voor niet-particuliere klanten juist lager).
1 bereken de kostprijs van het te verkopen sieraad (= ALLE materialen)
2 bereken de prijs die je wilt hebben voor het maken (= uurprijs die je redelijk vindt x aantal gewerkte uren)
3 bereken de 'variabele' opslag die je wilt ontvangen (= ALLE overige kosten die alleen gelden voor DIT sieraad, dus: verpakkingsmaterialen, telefoontjes, enz.)
4 bereken de 'vaste' opslag die je per sieraad wilt ontvangen (= ALLE overige kosten die je bijvoorbeeld per jaar maakt om je hobby te beoefenen, dus: kosten website, kosten foto's, kosten tel. abonnement, risico's als wegraken bij verzending, kapot aankomen, evt. RETOUREN enz., verwarmingskosten, enz. - of een deel van al die kosten - gedeeld door het aantal sieraden dat je per jaar verwacht te maken)
1 + 2 + 3 + 4 = de prijs van het sieraad.
Wil je onder die prijs blijven, dan is dat jouw keuze, evenals niet of kapot aankomen bij de klant, én retouren jouw risico zijn, wat je ook op je site vermeldt aan algemene voorwaarden, je particuliere status e.d. Wat op je site staat zorgt er hoogstens voor dat voor sommige klanten de drempel om te reclameren wat hoger is; juridisch heb je weinig poot om op te staan.
Sorry voor dit lange verhaal. Stel dat iemand nog steeds leest, dan nog twee dingen:
a Melden dat je "non-profit" werkt, heeft geen enkele zin. Integendeel, omdat die uitdrukking alleen gebruikt kan worden in combinatie met ondernemingen, organisaties of bedrijven, en dat beweer je juist niet te zijn.
b Je aanmelden bij de KvK én een BTW-nummer aanvragen heeft allerlei voordelen, zoals goedkoper inkopen en gemakkelijker kosten kunnen aftrekken van de belasting. Er is eigenlijk maar één nadeel: je prijzen moeten voor je (particuliere) klanten misschien iets hoger worden (maar gezien de voordelen is dat maar de vraag; bovendien worden je prijzen voor niet-particuliere klanten juist lager).
Groeten,
Corriejanne
ooooooooooooooooooooooooooo
Gezondheid is de schoonste parel.
Corriejanne
Gezondheid is de schoonste parel.
Ik heb het er alweer afgehaald. Niet eens om die reden, maar ik vind het geen gezichtCJ schreef:Melden dat je "non-profit" werkt, heeft geen enkele zin. Integendeel, omdat die uitdrukking alleen gebruikt kan worden in combinatie met ondernemingen, organisaties of bedrijven, en dat beweer je juist niet te zijn.

Klant vindt ketting niet mooi
Als ik een tegoed- of kadobon geef dan zorg ik ervoor dat ze een uniek nummer hebben. Dit nummer schrijf ik op met de naam van de klant. Als er een tegoed- of kadobon terugkomt kan ik zo nagaan of het de goeie is.sanny schreef:Als je een tegoedbon maakt moet je er wel voor zorgen dat het iets is, wat niet nagemaakt kan worden. Heel lastig tegenwoordig in het comp. tijdperk. Ik heb wel eens cadeaubonnen gemaakt met een eigenlogo, gewoon uit de computer, op b.v. rood papier (moeilijk te kopieëren later) met een hologrammetje erop geplakt. Je kunt heel dun zelfklevend hologram papier kopen en daar dan met een ponsje een figuurtje uitponsen. Dat figuurtje op je cadeaubonplakken, kan dan ook niet meer gekopieërd worden. Eigenlijk wel erg dat je aan al dat soort dingen moet denken.
Je kunt nu bijna niets meer maken wat met de huidige techniek niet meer na te maken is.
Oh ja, en ik zou niet moeilijk doen; we hebben het hier over twaalf euro. Je goede naam is niet te betalen.
Succes ermee en sterkte
Oh, wat baal ik hier toch van.
Nu heb ik haar afgelopen maandag vroeg in de avond een voorstel gedaan voor het eventueel omruilen van de ketting en nu hoor ik taal nog teken van d'r.
Ik zal wel weer te ongeduldig zijn maar ik wil het probleem zo snel mogelijk opgelost hebben.
Wie weet, misschien reageert ze helemaal niet meer. Dat is mij ook best, maar nu verkeer ik in onzekerheid.....
Afwachten maar.
Nu heb ik haar afgelopen maandag vroeg in de avond een voorstel gedaan voor het eventueel omruilen van de ketting en nu hoor ik taal nog teken van d'r.
Ik zal wel weer te ongeduldig zijn maar ik wil het probleem zo snel mogelijk opgelost hebben.
Wie weet, misschien reageert ze helemaal niet meer. Dat is mij ook best, maar nu verkeer ik in onzekerheid.....

Afwachten maar.
Groetjes,
Suzanne

Suzanne

- Sieraden 4 You!
- Bead Believer
- Contacteer:
Nee Jewel, daar heb ik me verder niet meer in verdiept. Ik denk dat wat er wettelijk vastgelegd is, niet bedoeld is voor hobbyisten zoals wij.Jewel schreef:Irritant is dat ja... kan ik ook niet tegen hoor, dan wil ik het maar afgehandeld hebben ook![]()
Heb je je misschien nog verdiept in de rechten en plichten die wij hebben als verkopende particulieren?
Maar de vriend van mijn nichtje studeert Rechten. Ik ga het hem eens vragen. Misschien vind hij het wel interessant dit uit te zoeken.
Groetjes,
Suzanne

Suzanne