Bericht
door Haematodipsia » zo 30 jul 2006 15:31
Er zij inderdaad veel topics waar je info kan vinden maar ik zal het even samenvatten.
1. Hoeveel materiaal gebruik je? Ga niet enkel je kralen tellen maar hou ook rekening met andere dingen. Verzendkosten bijvoorbeeld, kosten van opbergen, maar soms moet je ook bijvoorbeeld een verpakking kopen van 100 kralen waar je er maar 20 van gebruikt en die je ee afschuwelijke kleur vindt. Om daar rekening mee te houden doe ik de prijs van van materiaal X1.25. Dan heb ik de kosten er een beetje uit.
2. Hoeveel werk zit in je juweel? Je kan ervoor kiezen om per uur te rekenen bijvoorbeeld 2.50 per uur. Maar dat vind ik zelf veel te weinig, let op als jij daar mee akkoord gaat geen probleem, maar het is wel jammer voor iemand die er graa gmee verder wil komen en dus nooit kan concurreren dan. In Amerika tellen ze soms wel meer dan 50 dollar per uur. Je kan ook gewoon achteraf beslissen hoeveel je voor je werk wil.
3. Je betaalt natuurlijk ook voor internet, je website, enveloppen, postzegels, vervoer naar kralenwinkels, telefoonkosten, gereedschap, werkruimte,... Zoiets moet je er bij rekenen als is het maar een euro ofzo per ketting. Die kosten heb je ook allemaal voor het maken van een juweel maar tellen mensne vaak niet mee.
4. Heb je een echt unieke ketting gemaakt? Dan kan je daar best nog een beetje bijdoen, hetzelfde voor luxematerialen. Swarovski, zilver, edelstenen,... hebben een andere uitstraling dan glas.
5. Pak je het juweeltje in? Reken dan die prijs er ook alvast bij.
Ik denk dat ik hier enkele dingen genoemd heb waar niet iedereen aan denkt maar die ik wel belangrijk vind.