Plagiaat, en nu?

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Gesloten
Mireille
Bead Believer
Contacteer:
Plagiaat, en nu?

Bericht door Mireille » di 03 feb 2004 23:13

Ik weet niet precies of hij hier past, anders sorry daarvoor.

Zoals sommigen weten help ik Mieke van Limited Editions met haar sieraden.
Nu blijkt ineens dat er iemand is die haar sieraden exact kopieert en ook te koop aanbiedt.
Die iemand is een collega van haar, die ze een keer mee naar een beurs heeft genomen. Ook is ze een keer langsgeweest om een bepaald model te maken, die Mieke zelf ontworpen heeft.

Heeft hier iemand ideeen over wat er tegen gedaan kan worden en of dit zomaar mag?

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » di 03 feb 2004 23:28

Heel eerlijk denk ik dat ze erover heen moet stappen!! Ze kijkt zelf ook waarschijnlijk naar andere ontwerpers en pik hier en daar ook wat mee van hun? En praten we over exacte kopies of iets wat er heel erg op lijkt? Ik weet dat de Amerikaanse copyright zo geldt dat zodra jij iets maak en er een foto van maakt je het copyright erop hebt! Je moet dan die foto's in een envelope naar jezelf toe mailen en die envelope dicht laten zitten. Maar een Copyright vervalt als er 3 minuskule veranderingen aan een design zijn aan gebracht dat kan zijn een andere kraal,een 3mm jumpring ipv een 5 mm jumpring etc dus je ziet ook daar is het een heel karwei om te bewijzen dat iets echt nagemaakt is. Plus je moet je claim geloof ik ook nog deponeren als ik me niet vergis!

Copying is the sincerest form of flattery wordt er wel is gezegd! Maar in de eerst instantie ben je alleen meer Pissed off en wil je die persoon zijn/haar nek wel omdraaien! Zoals ik al zei als eerst misschien moet je/zij je er overheen zetten en denken van ach als ze zelf niks kan verzinnen? Ik denk zelf niet dat je er een hoop heisa op forums op moet maken want dan kan het zelfs je bedrijfje wel eens schaden! Dus denk er aan!
Ik heb het zelf net aan de hand gehad met een les die is gepubliceerd in een tijdschrift waar het tijdschrift zelf deze workshop ineens geeft! Dus klinkklare inkomsten steelt van mij! Kan er een berg heisa van maken maar what goes around comes around!!! en ik kan nu alleen maar blij zijn dat het artikel niet volledig is en er ontiegelijk veel in is geschrapt ;) LOL

Dus veel sterkte met wat jullie gaan beslissen hierin!!
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!

groetjes Ria

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » di 03 feb 2004 23:30

goh heb je het over die artikel in de tijdschrift? da's wel jammer dan...maar je gaat er goed mee om: je kan je er druk om maken, je bereikt er niets mee.

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » di 03 feb 2004 23:34

Precies kan er een berg ruzie enz over maken maar uiteindelijk schaadt het wel mijn naam en ik wil wel nog meer bereiken in dit corrupte wereldje ;) LOL Ben er de eerste week zo boos over geweest dat ik er ziek van was dus ben echt wel BOOS :evil: geweest hoor ;) maar life goes on!

groetjes Ria

Mireille
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door Mireille » di 03 feb 2004 23:36

Natuurlijk begrijp ik dat het iets is wat je moeilijk of niet kunt voorkomen.

De sieraden zijn exact nagemaakt. Althans, ze zien er precies hetzelfde eruit.
Inspiratie haal ik ook overal vandaan, en als ik een mooi sieraad zie en zo'n zelfde wil, dan gebruik ik dat sieraad als basis en gebruik mijn eigen creativiteit.
Wat ik storend vind is dat deze mevrouw beweert dat alles origineel is en zelf ontworpen.
Mieke is des duivels, vooral omdat ze deze vrouw kent. Ze woont bij haar om de hoek en is een collega. Als het een onbekend persoon is, dan kan ik begrijpen dat je je erover heen zet, maar goed.
Je heb wel gelijk dat het erg vleiend is dat iemand de sieraden kopieert, maar toch begrijp ik n?et dat dat mens het lef heeft.

Ik ben ook benieuwd wat Mieke van plan is. Net mailde ze in ieder geval dat ze de des betreffende mevrouw achter haar bureau vandaan zou sleuren ;)
Ik laat wel weten wie de catfight gewonnen heeft :D Lol

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » di 03 feb 2004 23:37

hahahah :) ja snap dat ze dat wil doen :) maar schiet ze toch niks mee op :) moet ze dadelijk naar de scheveningese gevangenis en dan kan ze alleen maar knijpers maken ;) kijken hoe ze daar sieradne van maakt ;) misschien wel gaaf om swarovski op te plakken :) hahahaha

groetjes Ria

Mireille
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door Mireille » di 03 feb 2004 23:41

Met knijpers kun je onwijs leuke sieraden maken hoor! Swarovski maakt alles mooier [img]http://forum.creadream.nl/images/smiles/tongue3.gif[/img]
Klopt, ze schiet er niets mee op.. en ze zal het uiteindelijk ook vast wel niet doen, maar het is begrijpelijk.
Heb wel een juridische site genoemd, waar ze wat vragen kan stellen hierover, maar ik denk dat ze weinig kans maakt helaas.

We'll see what happens.

Caviaplanet
Bead Interested
Contacteer:

Bericht door Caviaplanet » wo 04 feb 2004 09:03

Dat is inderdaad lullig zeg. Vooral ook omdat het een collega is. Ik kan begrijpen dat zij heel boos is. Vooral wat jij schrijft dat ze ze als origineel en eigen ontwerp verkoopt. Ik ben nieuwsgierig hoe het af gaat lopen.
Jolanda

els hopman
Bead Believer

plagiaat?

Bericht door els hopman » wo 04 feb 2004 09:36

Hallo Mensen,
Precies hetzelfde wat Mireille beschrijft heb ik vorig jaar meegemaakt, ook met excacte kopien en met een collega. Ik ben een aantal weken des duivels geweest en soms nog. Je kan er niets aan doen zolang je geen kapitaal hebt om aangifte te doen en er een advoaat op te zetten. Het kan een dure zaak worden. Wat ik gedaan heb is de confrontatie niet op te zoeken, mijn voormalige collega volledig links te laten liggen en proberen te lachen want eerlijkheid duurt het langst. Maar innerlijk vreet het aan je .
Overal waar ik nu met mijn spullen naar toe ga vraag ik aan de organisatie of de des betreffende "dame" ook komt, zo ja dan wil ik er ver van af staan of zie er helemaal vanaf.
Vaste klanten weten je toch wel te vinden!
En weet je wat het het mij opgeleverd heeft dit hele gedoe? Een heel rottig 2003 maar 2004 wordt wat mij betreft een vrolijker jaar en ik ga beter opletten en op kunstmarkten niet al te veel meer vertellen.
Als Mieke de desbetreffende dame over het buro wilt trekken wil ik wel een fotoo zien!
Els

patricia
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door patricia » wo 04 feb 2004 09:40

Het is heel erg dat zulke dingen gebeuren maar zoals Ria al zei je kan er eigenlijk niks aan doen...
Ik was gisteren even bij Woopie en daar vertelde ik dat ik op een site dezelfde sieraden had gezien als die bij hun in de etalage liggen... Zij waren daar wel verbaasd over maar bleek die vrouw van die site een klant te zijn en ja...ik doe ook wel eens inspiratie op in de kralenwinkel...maar exact namaken is toch moeilijk en niet leuk :wink:
Groetjes Patries

Like the heart beads!

mario
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door mario » za 07 feb 2004 15:42

ciao. Je kan wel fotos maken van een ontwerp,en bij de belasting dienst deponeren,krijg je de fotos met een dagstempel van de belasting dienst terug en vanaf die dag is in Nederland dat ontwerp van jou. Als het om veel geld gaat, gaan allerlei slimme details en rol spelen,zoals Sorceress zegt,maar als het om een lullig kettinkje gaat,is het genoeg die mensen te benaderen , en er mee te dreigen.....niemand gaat graag slapende honden wakker maken... mario

Mireille
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door Mireille » za 07 feb 2004 16:51

Klopt ja.
Gelukkig heeft Mieke het uitgepraat met die collega en verteld waarom ze zo boos was. Ze heeft de desbetreffende sieraden van haar site gehaald geloof ik.
Mieke had zelf ook zoiets van: ik ga er niet al te veel energie in steken.
Het lullige was alleen dat dat vrouwtje haar een aantal keer gebeld had om te vragen hoe zij het een of het ander in elkaar moest zetten, hoe zij haar site had opgezet. Op het werk was het alleen hallo en dag tegen 'r en verder niets. Mieke had het gevoel dat die vrouw haar alleen maar nodig had om lekker makkelijk alles op te zetten.

Maar goed, eind goed al goed...

Gesloten