namaak van jouw ketting

Voor vragen en tips over het verkopen van je zelfgemaakte sieraden kun je hier terecht.
Brigitte
Bead Lover
Contacteer:

Bericht door Brigitte » vr 08 apr 2005 14:07

Een verhaal om misselijk van te worden.... Ik neem aan, dat jij dit hele verhaal ook aan iedereen op het schoolplein vertelt, echt iedereen die het maar horen wil :wink: Dan is ze haar handeltje snel beu denk ik :D
Groetjes
Fimo-Brigitte :-)

meggie
Bead Addict

Bericht door meggie » vr 08 apr 2005 15:03

TSsss Zoiezo alleen al je gaat toch niet met sieraden over het schoolplein lopen..............................................................

Wel super knap van je dat je er op afgestapt bent..... Had ik denk ik ook gedaan, ik ben zoiezo iemand die nogal snel pissig is dus...... 8)

deborah
Bead Discoverer

Bericht door deborah » vr 08 apr 2005 19:33

goed dat je haar hebt aangesproken,
kan je ander sniet een flyer op school ophangen met daarin dat iemand jouw sieraden namaakt en verkoopt en dan jouw site erbij ofzo?

zo weten veel meer mensen dat ze niet zelf zo orgineel is

groetjes deborah

nessy
Bead Lover
Contacteer:

Re: namaak van jouw ketting

Bericht door nessy » vr 08 apr 2005 19:34

geke schreef: .Hoe gaan jullie met dit soort dingen om ?Heb inmiddels twee kettingen gezien die wel erg veel overeenkomsten vertonen.
groetjes
Geke
Ik zou gewoon de eer aan jezelf houden en er niks van zeggen. Het is inderdaad errug kinderachtig van die mevrouw. Maja...het is in ieder geval wel een goed teken...ze vindt vast dat je erg mooie dingen maakt. Ik zou haar dan in ieder geval niet uitnodigen de volgende keer. uitlachen
Greetz Nessy

Heez
Bead Designer

Bericht door Heez » vr 08 apr 2005 21:01

deborah schreef:goed dat je haar hebt aangesproken,
kan je ander sniet een flyer op school ophangen met daarin dat iemand jouw sieraden namaakt en verkoopt en dan jouw site erbij ofzo?

zo weten veel meer mensen dat ze niet zelf zo orgineel is

groetjes deborah
Dat kun je beter niet doen vind ik. Ik denk dat de school ook geen zin heeft om tussen 2 partijen in te gaan staan, de school is voor de kinderen niet voor de ouders die sieraden verkopen. Je moet me niet verkeerd begrijpen of zow. Ik vind het ook niet echt professionaliteit van die vrouw

Elsje
Bead Brilliant

Bericht door Elsje » vr 08 apr 2005 21:16

Nou, erg knap dat je er wat van gezegd hebt. Ik zou als ik jullie was allemaal op mijn site zetten dat het niet nagemaakt mag worden op straffe van een boete ofzo???(lijkt me toch dat er een soort bescherming is van je creaties)
En wat die mevrouw betreft; als ze nou door blijft gaan moet je eens vragen of de belasting ook bij haar al aan de deur is geweest :wink: omdat er iemand van school bij de belasting werkt.......zoiets
Groetjes
Els
Groetjes Els,

Love-beadies
Bead Producer

Bericht door Love-beadies » za 09 apr 2005 18:15

Ik heb ook pas iemand gehad op een kettingparty die zelf sieraden maakte. En ze zei ook, goh eens even kijken hoe jij dat doet dan kan ik het thuis ook proberen. Ik heb daar niet zo'n problemen mee omdat ik haar verder helemaal niet kende dus ze is toch niet echt "concurrentie"

Maar het is inderdaad niet leuk als je iets bij een ander ziet wat jij hebt bedacht. Soms zie je weleens kettingen die precies op die van jou lijken, maar dat kan ook gewoon toeval zijn. En zo onopgemerkt pik je toch ideeen van elkaar op.
Groetjes Ilona

Janneke
Bead Lover
Contacteer:

Bericht door Janneke » vr 15 apr 2005 22:07

Is er niet een kliklijn bij de belastingdienst ofzo? (Evil grin....)
groetjes! Janneke

sterrekind
Bead Discoverer

copyright

Bericht door sterrekind » wo 20 apr 2005 18:48

Dat er automatisch copyright op een handgemaakt sieraad zit is dus niet waar. Je moet dit toch echt wel deponeren als zijnde jouw ontwerp... wat niet kan want het gros van de sieraden die tegenwoordig gemaakt worden zijn al dan niet geinspireerd, of regelrecht gecopieerd van Otazu en Dolce Luna. Je kunt hier simpelweg niets aan doen. Ik geloof ook echt wel dat dolce luna en otazu balen als een stekker dat hun onderdelen( waar dus geen patent op zit... het zijn vrij te vergaren onderdelen) zo op de markt terecht gekomen zijn. Gelukkig vertrouwen zij op hun merknaam en niet zozeer op hun ontwerp. Copieren kun je niet tegengaan, wel kun je er wat van zeggen als iemand een regelrechte copie maakt van een door jouw bedacht stuk. Ik zou zelf iemand op zijn of haar creativiteit aanspreken. Kennelijk zijn de mensen die een exacte copie maken niet creatief genoeg om zelf iets te verzinnen. Plus je kunt ook het zaakje omdraaien in je voordeel... zij heeft iets nagemaakt wat JIJ bedacht hebt. Als mensen dan vragen stellen aan jou , kun je altijd zeggen dat jou unieke ontwerp kennelijk zo goed was dat ze het heeft nagemaakt. Geloof me.. dit soort copycats vallen uiteindelijk door de mand bij gebrek aan originaliteit en creativiteit.

Copywright geldt bijvoorbeeld wel weer op disney of the loonytoones. Je mag niet zomaar van fimo een replica maken van hetzij donald duck of tweety.... en deze verkopen onder de merknaam donald duck of tweety. Doe je dit wel dan loop je een behoorlijk risico om behoorlijk aangepakt te worden. Wat je wel kunt doen om je product enigszins te beschermen is een kvk nummer aanvragen, je merknaam deponeren en een naamlabel laten maken. Dit kost een behoorlijke partij geld, maar dan kun je in ieder geval zeggen ik maak een echte "glimenglans"( noem eens dwarsstraat) in plaats van "ik heb een copie gemaakt van een otazu omdat ik zelf niet crea genoeg ben om er mijn eigen draai aan te geven.

Groetjes Suzanne

joyas
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door joyas » wo 20 apr 2005 19:32

goed gezegd susan!!

groetjes
natasja
eyes are the windows of your soul

tinus
Bead Designer

Bericht door tinus » vr 22 apr 2005 10:22

Ik vind het echt heel goed dat je haar er op aan hebt gesproken, en ik zou het er verder bij laten.
De dames op het schoolplein weten dat jij origineel bent, en ik zou iemand die als ik mijn kind op haal probeert mij een ketting aan te smeren alleen maar zwaar irritant vinden.
Dat doe je toch niet??????
En dat de school dat toestaat echt belachelijk.
Maar geen posters ophangen hoor, dan krijg je alleen ongein van!!!
Stom wijf!!! Jij staat daar boven!!!

Mar-JoYa
Moderator
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » do 19 mei 2005 15:44

:shock: meest achterlijke reactie ooit.... ik moet dus tegen een automobilist zeggen dat ik liever niet aangereden wordt anders mag hij zijn goddelijke gang gaan :roll: er bestaat behalve copyright nog altijd zoiets als geestelijk eigendom ( schilderijen enzo zijn dat ook) maar hoe dat juridisch zou zitten :? Dapper van je dat haar aangesproken hebt!!

Hoe staan de zaken er nu voor, loopt ze nog te leuren?

( lekker late reactie maar zit van alles terug te lezen en was deze niet eerder tegengekomen :oops: )
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

violetmoon_17
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door violetmoon_17 » ma 26 sep 2005 15:56

Sorry ben een beetje laat.

Er bestaat inderdaad zoiets als intelectueel eigendom en creatief eigendom.
Dat deze mevrouw beide niet heeft blijkt, anders hoefde ze niet jouw werk te kopieeren.

Ik zou haar er alsnog op aanspreken dat het strafbaar is om dingen na te maken.
Kijk maar naar het kopieeren van cd's of dvd's. en kleding dan. En haar dan meteen vertellen dat er copyright op zit en een datumstempel bij de belastingdienst. (dit hoeft niet persee zo te zijn, maar het schrikt voldoende af) En als ze er niet mee ophoud dat je haar dan gaat aangeven. Daarna stuur je een kennis op haar af om haar aan te spreken op haar misdadige gedrag en dat hij werkt bij bureau design registratie zo en zo en dat je daar een klacht hebt ingediend. Het zou me verbazen als ze er dan nog mee door zou gaan, en zo ja, dan gaf ik haar aan bij de belastingdienst.

Ik kan me groen en geel ergeren aan mensen die uitgebreid je spullen bekijken (ik heb al een keer gezegd dat ze maar een foto ervan moesten maken, dan konden ze het thuis verder bestuderen) en dan het gore lef hebben om het voor je neus na te maken en dan nog te verkopen.

Wat mijn werk betreft. Ik maak de stukken die ik verkoop zo ingewikkeld en apart dat ze bijna niet na te maken zijn. En als ze na te maken zijn zit er een paar uur werk in en dat is dan weer niet rendabel voor een ander.

:lol: :lol:
Afbeelding Carina

Afbeelding

Copyright © 2004–2015 All rights reserved.

Sabrina1981
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door Sabrina1981 » ma 26 sep 2005 18:47

Ligt er natuurlijk ook of je het "stimuleert". Ik ken een site waar eigen gemaakte sieraden worden verkocht. Je kan ze ook namaken en dat word je erg makkelijk gemaakt om dat de precieze benodigheden besteld kunnen worden.

Ik vind dat je er dan niks van kan zeggen, omdat je het zelf in de hand werkt.

Zeg ook heel heerlijk dat ik zo twee kettingen heb gemaakt, maar ja nu ik wat langer rond kijk doe ik gewoon inspiratie op en geef er mijn eigen draai aan.

Jolanda van soest
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door Jolanda van soest » za 01 okt 2005 12:37

Mar-JoYa schreef::shock: meest achterlijke reactie ooit.... ik moet dus tegen een automobilist zeggen dat ik liever niet aangereden wordt anders mag hij zijn goddelijke gang gaan :roll: er bestaat behalve copyright nog altijd zoiets als geestelijk eigendom ( schilderijen enzo zijn dat ook) maar hoe dat juridisch zou zitten :? Dapper van je dat haar aangesproken hebt!!

Hoe staan de zaken er nu voor, loopt ze nog te leuren?

( lekker late reactie maar zit van alles terug te lezen en was deze niet eerder tegengekomen :oops: )
lachen1 lachen1 lachen1 lig in een stuip om die opmerking van die auto hihihi.
maarre hoe is het verder afgelopen???? wel een triest wijf hoor dat je die spullen gaat verkopen op het schoolplein: get a life!!!!
Groetjes van jolanda

Gesloten